این ششمین بار متوالی است که همیلتون انگلیسی در زمانگیری فرمولا وان، روی سکو میرود. اینبار زمان 1 دقیقه و 31.678 ثانیه برتری او را ثابت کرد. در تاریخ این رقابتها رانندهی افسانهای برزیل، آیرتون سنا نیز توانسته بود، ششبار پیاپی در ردهی اول تا سوم تعیین خط، قرار بگیرد. منتقدین، رانندگی همیلتون در این زمانگیری را بینقص توصیف کردهاند، درحالیکه سباستین فتل؛ رانندهی تیم فراری 186 هزارم ثانیه، با او فاصله داشت.
![فرمول یک چین](/Upload/Public/Content/Images/1396/01/20/0229540598.jpg)
همیلتون در اینباره میگوید:
با توجه به اینکه تمرین خاصی در روز قبل نداشتم، این یک آخر هفتهی رویایی برای من بود. صبح امروز تمرین بسیار خوبی داشتیم و تا بعد از ظهر، یک چالش جدی را تجربه کردیم. فراری در تمرینات بسیار سریع نشان داد و به هنگام زمانگیری هم آمار خوبی داشت. ما میدانستیم که رقابتی نزدیک با آنها خواهیم داشت و باید تمام توان خود را به کار گیریم تا نتیجهای بسیار عالی داشته باشیم. من همیشه تلاش میکنم تا در آخرین دور تعیین خط، بهترین زمان را به دست آورم و این بسیار هیجانانگیز است که با رانندگان فراری مبارزه میکنم. فکر میکنم که رقابتهای نزدیک، مسابقهی سرعت را معنی میدهد و شما را مجبور میکند تا بهتر شوید. من عاشق این روند هستم.
رقابت اصلی در روز یکشنبه، به احتمال فراوان روی پیست خیس همراه با هوای بارانی انجام خواهد شد که شرایط را برای همیلتون و قهرمانی او با لاستیکهای بارانی جدید پیرلی، پیچیده میکند. او در اینباره میگوید:
من تجربهی استفاده از این لاستیکهای جدید را ندارم و احتمال اینکه در لحظهی شروع مسابقه، مجبور به استفاده از آنها شوم، بسیار زیاد است. با توجه به اینکه خودورهای امسال، پهنتر هستند و لاستیکها نیز بزرگتر از قبل شدهاند، رانندگی روی پیست بارانی بسیار جالب خواهد بود. روز قبل با لاستیکهای شرایط بسیار خیس (Extreme Wet) یک دور بسیار آهسته در پیست زدم؛ اما فردا برای من، درس تازهای خواهد بود.
![فرمول یک چین](/Upload/Public/Content/Images/1396/01/20/0229540629.jpg)
دومین رقابت این فصل، باز هم با همیلتون در خط یک و سباستین فتل در خط دو آغاز خواهد شد که نشانهی رقابتی پرهیجان، میان مرسدس بنز و فراری است. کارشناسان تجربهی فتل در پیستهای بارانی را تحسین میکنند؛ چرا که او اولین رقابت جایزه بزرگ خود را در سال 2008 و به هنگام حضور در پیست مونزا با شرایط بارانی بهدست آورد. از سویی دیگر فراموش نکنیم که مسابقهی قبلی در استرالیا نیز با قهرمانی او و دوم شدن لوئیز همیلتون همراه بود.
![فرمول یک چین](/Upload/Public/Content/Images/1396/01/20/0229540835.jpg)
فتل که آخرینبار در سال 2009 به قهرمانی فرمول یک چین رسیده است، در پایان دور تعیین خط میگوید:
مرحلهی جالبی بود و من از آن لذت بردم. فکر میکنم میتوانستیم در انتهای مسیر سریعتر باشیم؛ اما من از نتیجهی خودم راضی هستم. در آخرین پیچ، کمی زود ترمز کردم و زمان از دست دادم. رکورد من به والتری بوتاس (رانندهی تیم مرسدس بنز) بسیار نزدیک است و ما فردا با ذخیرهی خوبی، آغازگر این رقابت در خطوط ابتدایی هستیم.
![فرمول یک چین](/Upload/Public/Content/Images/1396/01/20/0229540861.jpg)
دیگر همتیمی لوئیز همیلتون، والتری بوتاس است که با اختلاف زمانی تنها یک هزارم ثانیه با فتل، روی خط سوم در جایزه بزرگچین، مسابقه را شروع خواهد کرد. مدیر تیم مرسدس معتقد است که این اختلاف زمانی به معنی فاصلهای حدود 5 سانتیمتر در مسابقهی واقعی خواهد بود. بوتاس در اینباره میگوید:
جالب است که فتل برای بودن بین من و همیلتون برنامهریزی میکند. فکر میکنم آخرین بار با اختلاف 2 هزارم ثانیه، بالاتر از من بود. مسابقه روز دیگری است و ما مثل یک تیم قدرتمند، از جایگاه اول و سوم، آغازگر مسابقه خواهیم بود. این جایگاه برای شروع رقابت، بسیار خوب است و البته شرایط آب و هوایی نیز، متفاوت خواهد بود. لوئیز امروز بسیار قوی بود و فراری هم با قدرت ظاهر شد. ما همیشه انتظار یک رقابت نزدیک به فراری را داشتهایم و این موضوع در مسابقهای اصلی هم ادامه خواهد داشت.
دیگر اتفاق مهم در تعیین خط چین، جریمه شدن رومن گروسجان از تیم هاس و ژولیان پالمر از تیم رنو بود که به دلیل بیتوجهی آنها به پرچم زرد (خطر) و خودداری از کاهش سرعت به هنگام تصادف آنتونیو جیوویناتزی در پیچ آخر بود که منجر به سقوط آنها از ردهی 14 و 15، به 17 و 18 شد.
جایگاه |
شماره |
راننده |
تیم |
زمان اول |
زمان دوم |
زمان سوم |
1 |
44 |
لوپیز همیلتون |
مرسدس بنز |
1:33.333 |
1:32.406 |
1:31.678 |
2 |
5 |
سباستین فال |
فراری |
1:33.078 |
1:32.391 |
1:31.864 |
3 |
77 |
والتری بوتاس |
مرسدس بنز |
1:33.684 |
1:32.552 |
1:31.865 |
4 |
7 |
کیمی رایکونن |
فراری |
1:33.341 |
1:32.181 |
1:32.140 |
5 |
3 |
دنی ریکاردو |
ردبول |
1:34.041 |
1:33.546 |
1:33.033 |
6 |
19 |
فیلیپه ماسا |
ویلیامز مرسدس |
1:34.205 |
1:33.759 |
1:33.507 |
7 |
27 |
نیکو هاکنبرگ |
رنو |
1:34.453 |
1:33.636 |
1:33.580 |
8 |
11 |
سرجیو پرز |
فورس ایندیا مرسدس |
1:34.657 |
1:33.920 |
1:33.706 |
9 |
26 |
دانیل کینوات |
تورو روسو |
1:34.440 |
1:34.034 |
1:33.719 |
10 |
18 |
انس استرول |
ویلیامز مرسدس |
1:33.986 |
1:34.090 |
1:34.220 |
11 |
55 |
گارلوس ساینز |
تورو روسو |
1:34.567 |
1:34.150 |
|
12 |
20 |
کوین مگنوسن |
هاس فراری |
1:34.942 |
1:34.164 |
|
13 |
14 |
فرناندو آلونسو |
مکلارن هوندا |
1:34.499 |
1:34.372 |
|
14 |
9 |
مارکوس اریکسون |
سابر فراری |
1:34.892 |
1:35.046 |
|
15 |
36 |
آنتونیو جیوویناتزی |
سابر فراری |
1:34.963 |
|
|
16 |
2 |
استوفل وندام |
مکلارن هوندا |
1:35.023 |
|
|
17 |
8 |
رومن گروسجان |
هاس فراری |
1:35.223 |
|
|
18 |
30 |
جولیان پالمر |
رنو |
1:35.279 |
|
|
19 |
33 |
مک ورستاپر |
ردبول |
1:35.433 |
|
|
20 |
31 |
استبان لوکن |
فورس ایندیا مرسدس |
1:35.496 |
|
|
در پایان این مطلب میتوانید بینندهی جذابترین لحظات در رقابت تعیین خط فرمول یک چین باشید.
دانلود با کیفیت 360p 720p 1080p