سوغات سمنان ؛ خوشمزه هایی از دیار جنگل و کویر

سفر همیشه با تجربیات تازه ای برای ما همراه است. به هر گوشه و کناری که سر می زنیم جاذبه هایی تازه را می بینیم، با مردمانی تازه آشنا می شویم و کوله بارمان را پر از خاطرات شیرین می کنیم و به خانه مان باز می گردیم.

سفر همیشه با تجربیات تازه ای برای ما همراه است. به هر گوشه و کناری که سر می زنیم جاذبه هایی تازه را می بینیم، با مردمانی تازه آشنا می شویم و کوله بارمان را پر از خاطرات شیرین می کنیم و به خانه مان باز می گردیم.

برای آنکه دیگران را در طعم شیرین سفرمان شریک کنیم برایشان از دیده ها و شنیده هایمان می گوییم و لذت گشت و گذارمان را با آنها شریک می شویم. حالا برای آنکه شیرینی سفرمان قابل لمس تر شود ره آوردی را از آن دیار تقدیمشان می کنیم تا به خاطرشان بیاوریم که همیشه به یادشان هستیم.

به هر شهر و دیاری که قدم بگذارید دنیای از سوغاتی های خوشمزه را پیش چشم خود خواهید دید که هریک نشانگر گوشه ای از فرهنگ آن مرز و بوم هستند. پیش تر از این به بسیاری از نقاط ایران سفر کردیم و راهی بازار شدیم تا با سوغاتی های آن آشنا شویم.

این بار راهی یکی دیگر از نقاط کشورمان شده ایم و در جستجوی سوغاتی های خوشمزه ی آن هستیم.

قدم به بازار سمنان می گذاریم تا ره آوردی را برای عزیزانمان تهیه کنیم.

با کارناوال همراه باشید…

سمنان

1- نان بقسمات

نان بقسمات یا بغسمات که به نان سمنانی نیز شهرت دارد یکی از نان های سنتی این استان است که بسیار معروف می باشد. برای تهیه ی این نان، خمیری با  آرد، مایه نخود و شکر تهیه می کنند و سپس آن را به چونه های کوچک تبدیل می سازند. برای پخت، چونه ها را باز نمی کنند و آنها را در کوره ی مخصوصی به نام داش قرار می دهند. این نان در صبح ها و به هنگام صرف صبحانه، مصرف بیشتری دارد.

سوغات سمنان

2- نان چای

 نان چای نام یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه ی سمنان است که طرفداران خاص خود را دارد. این نان در واقع همان نان بقسمات است که با مرور زمان خشک شده و تحت عنوان نان چای به فروش می رسد.

سوغات سمنان

3- نان شیرمال

نان شیرمال، سوغات بسیاری از شهرهای ایران است اما سابقه ی پخت آن در سمنان به بیش از 100 سال پیش باز می گردد. آرد گندم، شیر و روغن موادی هستند که برای تهیه ی این سوغاتی خوشمزه به کار گرفته می شوند.

سوغات سمنان

4- حلوای سیاه

 آرد سبوس دار، مغز گردو، شکر، شیره انگور، فلفل سیاه، هل، دارچین، زرچوبه، میخک، زنجبیل و زیره مواد تشکیل دهنده ی یکی از سوغاتی های خوشمزه ی سمنان است که حلوای سیاه نام دارد. این حلوا دارای رنگی تیره می باشد و مزه ی تند آن غالب است.

سوغات سمنان

5- حلوای کنجدی

حلوای کنجدی نام شیرینی خوشمزه ای است که از آرد سنگک، کنجد، گلاب و پودر هل تهیه می شود و می تواند طعم تازه ای را به سفر شما ببخشد.

سوغات سمنان

6- نان فتیر

فتیر یا فطیر نام یک نان سنتی ایرانی است که در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می گردد. برای تهیه ی این نان از آرد، شکر، پودر خمیر ترش، کنجد، گردو و دارچین استفاده می شود.

شیرینی های سمنان

7- نان کاک

یکی از شیرینی های سنتی سمنان که بیشتر در شهرستان شاهرود پخته می شود، کاک نام دارد. شیرینی کاک، بسیارخوشمزه، سرشار از انرژی و سبک است و  از آرد گندم ، شکر یا آرد قند ، تخم مرغ ، دارچین ، روغن ، هل و آب تهیه می شود.

 

سوغات سمنان
سوغات سمنان

8- نان قندی

در سفر به شهرستان شاهرود استان سمنان، خوشمزه ی دیگری نیز انتظار شما را می کشد. هر چند که این نان در اکثر شهرها پخته و به فروش می رسد اما اگر به دنبال یک نان قندی عالی و با کیفیت هستید باید آن را در سمنان بیابید.

این نان از ترکیب آرد، سبوس گندم، شکر، روغن مایع، آب، نمک میوه و تخم مرغ و کنجد به دست می آید.

سوغاتی های سمنان

9- محصولات کشاورزی

در سفرتان به سمنان از محصولات کشاورزی شهرهای این استان غافل نشوید. انجیر و بادمجان های سمنان یکی از بهترین ها در کشور هستند.

برخی از این شهرستان ها و محصولا کشاورزی بی نظیرشان از این قرارند:

*دامغان : پسته دامغان آن قدر با کیفیت و شناخته شده است که شاید نیاز به معرفی نداشته باشد. سابقه ی این استان در کشت و تولید پسته به بیش از 700 سال می رسد چرا که موقعیت و شرایط اقیلمی خوب آن سبب می شود تا بهترین و با کیفیت ترین پسته ممکن عمل بیاید. اگر در فصل برداشت پسته، یعنی اوایل مرداد تا اواخر مهر به دامغان رفتید خرید پسته را فراموش نکنید. می توانید از پسته های تازه خریداری کنید، پوست آن را جدا کرده و پسته را خشک کنید تا در تمام فصول سال بتوانید طعم پسته دامغان را تجربه کنید.

*شاهرود: مگر می شود نام انگور شاهرود به گوش کسی نخورده باشد. در شهرستان شاهرود باغ های بسیاری وجود دارند که در آن ها انگور کشت می شود؛ انگوری که برخی از انواع آن در هیچ جای دیگر تولید نمی شود. در سفر به شاهرود می توانید در فصول مختلف، ابتدای تابستان تا اواسط پاییز، از میان 50 نوع انگور این شهرستان سوغاتی با خود به همراه بیاورید. همچنین زردآلوهای شاهرود هم با کیفیت و عالی هستند که می توانید آن ها را هم تجربه کنید. از دیگر محصولات کشاورزی شاهرود می توان به فلفل منحصر به فرد این شهرستان هم اشاره نمود.

*شهمیرزاد: شهمیرزاد، بخشی از شهرستان مهدیشهر سمنان، به گردوهای نابش شهرت دارد. شاید این لقب بی دلیل نباشد چرا که بزرگترین باغ گردوی جهان با مساحت 750 هکتار در این شهرستان قرار دارد. اگر به دنبال گردوی با کیفیت هستید، می توانید از شهمیرزاد آن را تهیه کنید. 

*گرمسار و سرخه:  اگر در فصل تابستان به شهرستان‌های گرمسار و سرخه سفر کردید، خرید خربزه و انار این شهرستان ها را فراموش نکنید. خربزه های شیرین و انار های قرمز رنگ این دو شهرستان می توانند یادگارهای شیرینی باشند.

سوغات سمنان
سوغات سمنان
سوغات سمنان

10- فرآورده‌های لبنی

شهرستان مهدیشهر استان سمنان، فرآورده های لبنی بسیار عالی دارد. اگر به این شهرستان رفتید خرید این فرآورده ها را از دست ندهید هرچند که شاید خرید ماست، کشک، پنیر، آروشه، کره محلی و… برای سوغات خیلی معمول نباشد اما به راحتی گذشتن از محصولات این شهر کمی بی انصافی است. در مهدیشهر توسط عشایر ایل سنگسر 20 نوع فرآورده ی لبنی مختلف تولید می شود. نژاد خاص گوسفندی که این عشایر دارند در کنار مهارت بسیار بالایشان در تولید این محصولات سبب شده تا بهترین لبنیات را تولید کنند. از معروف ترین و مرغوب ترین تولیدات این عشایر، وارهون (روغن زرد) است.

البته در کنار لبنیات نباید نوعی از آبنبات این شهرستان که چیکو نام دارد را از یاد برد. خرید این آبنبات به عنوان سوغات شیرین کامتان خواهد کرد.

سخن آخر

آیا تا به حال به استان سمنان سفر کرده اید؟

از سوغات و خوشمزه های این استان و شهرستان های آن چیزی می دانستید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر