بازی های هدفمند با کودک: تصمیم گیری

در ادامه سلسله بازی‌های هدفمند با کودک به جهت تقویت هوش هیجانی که جایگاه ویژه‌ای دارد، سعی نمودم با طراحی بازی هدفمند دیگری به تقویت این جنبه از رشد کودکان بپردازم.

بازی های هدفمند با کودک: تصمیم گیری

یاسمن عسگری؛ روانشناس بالینی

 

در ادامه سلسله بازی‌های هدفمند با کودک به جهت تقویت هوش هیجانی که امروزه جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است، سعی نمودم با طراحی بازی هدفمند دیگری به تقویت این جنبه از رشد کودکان بپردازم.

اهداف بازی

مسئولیت‌پذیری اجتماعی 

ابراز وجود 

واقع گرایی 

استقلال

عزت نفس 

حل مسئله 

روابط بین فردی 

تفکر ‌

حل تعارض

وسایل مورد نیاز

کارت تصویری

نحوه اجرای بازی

 کارتی به کودک نشان دهید که در آن کودکی مشغول تماشای برنامه کودک است. به او بگویید: «تو داری برنامه می‌بینی، دوستت میاد.

بهت می‌گه بیا بریم بازی کنیم». در این هنگام تصویر دو کودک در حال بازی را نشان دهید و ادامه دهید: «تو چه کار می‌کنی؟ میری بازی می‌کنی یا برنامه تلویزیونی می‌بینی؟ کدام کارت انتخاب تو است؟»

کودک با انتخاب یکی از کارت‌ها، به سوال شما جواب می‌دهد.

بعد از پاسخ کودک به او بگویید: «به دلیل نیاز یا به دلیل ترجیح  و دوست داشتن و یا به دلیل اینکه فکر می‌کردی به آن نیاز داری این کارت را انتخاب کردی؟ به این گونه انتخاب کردن می‌گویند تصمیم گرفتن و تو نیز تصمیم گرفتی».

کارتی که تصویر کره و عسل و نیمرو را نشان می‌دهد در مقابل کودک بگیرید و از او بپرسید: «تو می‌خواهی صبحانه بخوری. مامان میگه کره و عسل می‌خوری یا نیمرو؟ تو کدام را می‌خوری؟ انتخاب کن».

بعد از پاسخ کودک دوباره به او بگویید: «به دلیل نیاز یا به دلیل ترجیح  و دوست داشتن و یا به دلیل اینکه فکر می‌کردی به آن نیاز داری این کارت را انتخاب کردی؟

به این گونه انتخاب کردن می‌گویند تصمیم گرفتن و تو نیز تصمیم گرفتی».

در پایان به کودک بگویید: «تو می‌خواهی به مهمانی بروی. مامان به تو می‌گوید: از بین این سه دست لباس کدام را دوست داری بپوشی؟»

سه تصویر از سه لباس گوناگون را در مقابل کودک قرار دهید و ادامه دهید: «تو کدام را می‌پوشی؟»

بعد از پاسخ کودک به او بگویید: «به دلیل ترجیح و دوست داشتن و یا به دلیل اینکه فکر کردی به آن نیاز داری این کارت را انتخاب کردی؟ به این گونه انتخاب کردن می‌گویند تصمیم گرفتن و تو نیز تصمیم گرفتی».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان