ایرج صغیری در گفت‌وگو با مهر:

بوشهری‌ها چه نگاهی به انگلیسی‌ها داشتند؟/تجدید چاپ خالو نکیسا

ایرج صغیری، نویسنده و کارگردان تئاتر پیشکسوت و بازیگر نقش ابوذر در تئاتر ابوذر که در سال ۵۲ در حسینه ارشاد اجرا شد، از کتاب‌های جدید خود خبر داد.

بوشهری‌ها چه نگاهی به انگلیسی‌ها داشتند؟/تجدید چاپ خالو نکیسا

ایرج صغیری، بازیگر، کارگردان و نمایشنامه‌نویس پیشکسوت به خبرنگار مهر گفت: مجموعه نمایشنامه «خالو نکیسا» من که در دهه 60 منتشر شده بود، به زودی با ویرایش جدید از سوی انتشارات افراز در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: کار دیگرم با انتشارات افراز نمایشنامه «شب شولای عبدالرحمن» است که نشر افراز این کتاب را نیز تا پایان امسال منتشر می‌کند. در این نمایشنامه با یک نگاهی تازه شب شهادت امیرالمومنین امام علی(ع) روایت می‌شود.

صغیری ادامه داد: هم‌اکنون نیز مشغول نگارش مراحل پایانی پژوهشی هستم که نام آن را «انگلیسی‌ها در چشم بوشهری‌ها» خواهم گذاشت. انگلیسی‌ها سال‌های سال در بوشهر یک کنسولگری مهم و پرکاری داشته و از طریق آن در این منطقه اعمال سیاست می‌کردند و اتفاقاتی تاریخی را موجب شدند. مردم بوشهر درباره آنها باورهای عجیب و جالبی داشتند که بعضا به افسانه نزدیک می‌شود. در این کتاب دیدگاه‌های فرهنگ عامه‌ای بوشهری‌ها به انگلیسی‌ها نیز گردآوری شده است.

این نمایشنامه‌نویس همچنین درباره دیگر کتاب در دست انتشار خود نیز اشاره کرد: پژوهشی دیگر نیز درباره ام کلثوم، هنرمند سرشناس مصری انجام داده‌ام. او هنرمند عجیبی بود و حوادث جذابی در زندگی‌اش رخ داد. در این کتاب 20 ترانه‌اش را ترجمه کرده و همچنین به طور مفصل درباره هنر او و آثار نوشته‌ام.

ایرج صغیری، بازیگر نقش ابوذر در تئاتری به همین نام است که در سال‌های 1349 و 1351 در مشهد و حسینیه ارشاد تهران به درخواست دکتر علی شریعتی و با کارگردانی داریوش ارجمند به روی صحنه رفت. «محپلنگ» از دیگر کتاب‌های منتشر شده

نمایشنامه «قلندر خانه» صغیری که در سال 1390 در نشر قطره منتشر شده بود، در بیستمین دوره جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد. این نمایشنامه در سال 1352 نوشته شد و برای نخستین بار در سال 1354 در جشن هنر شیراز به روی رفت و به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد، قرار بود این نمایش برای اجرا به 16 کشور خارجی برود، اما شخص محمدرضا پهلوی با دستوری به وزارت فرهنگ و هنر مانع از این کار شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر