شناسه : ۱۲۳۵۰۰۳ - دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۹
مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر:
معطلی کشتیها در بندر شهید رجایی کاهش یافت
مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر از کاهش معطلی کشتی ها به حداقل زمان، با ارائه سرویس همزمان هر دو اپراتور بندر شهید رجایی خبر داد.
به گزارش اقتصادآنلاین، فرهاد منتصر کوهساری از «جابهجایی جرثقیلهای مستقر در اسکله فاز دوم بندر شهید رجایی به یال غربی» و «مکان استقرار گنتریهای جدید خریداری شده از شرکت لیبهر آلمان جهت تخلیه کشتیهای سوپر پست پاناماکس در یال شرقی خبر بندر شهید رجایی داد.
وی در اینباره بیان کرد: کار انتقال این تجهیزات به اسکلههای شرقی و غربی به دلیل رعایت ایمنی و اهمیت حفظ سازه و جلوگیری از هزینه های مونتاژ و دمونتاژ به صورت مونتاژ شده و ایستاده انجام می شود، در این روش علاوه بر صرفهجویی زمانی، هزینه جابهجایی و ریسک های پیش رو نیز کاهش مییابد.
مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر درباره روش انتقال تجهیزات به صورت مونتاژ شده بیان کرد: با هم ترازی کشتی با اسکله و چیدمان ریلهای موقت در اسکله تا پای کشتی و استفاده از جکهای تناژ بالا نسبت به چرخاندن چرخ ها و انتقال گنتری کرین ها (سازه چرثقیل) به روی ریل و حرکت آنها به لبه کشتی اقدام شد.
وی اضافه کرد: در ادامه این فرایند، با استفاده مناسب از جز و مد دریا و تانکهای تعادل کشتی تجهیزات را به سمت شناور حرکت داده و مجدداً به همین روش نسبت به پیاده سازی در اسکله مورد نظر و انجام مراحل خروج جهت استقرار بر روی اسکله مقصد مدیریت نموده و پروسه خروج کامل می شود.
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر توضیح داد: رشد روز افزون حمل و نقل کانتینری در دنیا، افزایش ظرفیت کشتی های کانتینری را به دنبال داشته و در پی آن بنادر نیز باید به واسطه نقش مهمی که در چرخه تخلیه و بارگیری کانتینرها دارند، همزمان با تغییر شناورها و سایز کشتی ها، تجهیزات خود را به آخرین نسل گنتری کرینهای استراتژیک جهت تخلیه از کشتی و بارگیری از ساحل تجهیز کنند.
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر درباره تاثیر عملیاتی و عملکردی ناشی از این انتقال گفت: انتقال این تجهیزات به اسکله شرقی و استقرار تجهیزات جدید در اسکله های جنوبی و غربی بندر این امکان را فراهم میکند که به طور همزمان هر دو اپراتور بندر بتوانند کشتی های ورودی و خروجی را سرویس داده و موجب افزایش بهره وری در اسکله های بندر شود.
کوهساری تاکید کرد: در این روش با افزایش ارتفاع گنتری های جدید امکان تخلیه کشتیهای سوپرپستپاناماکس فراهم می شود و ساعت ماندگاری کشتی در بندر به شدت کاهش مییابد که علاوه بر کاهش هزینه حمل و نقل دریایی و قیمت تمام شده، امکان پذیرش کشتی های نسل جدید در بنادر ایران فراهم میآید.
بر اساس این گزارش، سازمان بنادر و دریانوردی به منظور ایجاد ظرفیت در اسکله های غربی و شرقی خود در بندر شهید رجایی نسبت به جابهجایی گنتری کرینهای ZPMC به اسکلههای شرقی اقدام و همزمان تجهیزات جدید خریداری شده از شرکت لیبهر برای کشتی های سوپر پست پاناماکس را به جای آنها منتقل میکند تا 8 دستگاه آن در اسکله جنوبی و 4 دستگاه در اسکله غربی در چند جناح بتواند به کشتیهای ورودی و خروجی سرویس ارائه کنند.