راه‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی، بخشی از بدن ماست که وظیفه شناسایی سلول‌ها و مولکول‌های خودی را از بیگانه و از بین بردن یا بی‌خطر کردن آن‌ها را برعهده دارد

راه‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی، بخشی از بدن ماست که وظیفه شناسایی سلول‌ها و مولکول‌های خودی را از بیگانه و از بین بردن یا بی‌خطر کردن آن‌ها را برعهده دارد. برخی از افراد و حتی خودمان در مواقعی نسبت به خانواده یا سایر اطرافیان بیشتر دچار بیماری می‌شویم. برای مثال بیشتر سرما می‌خوریم یا مبتلا به آنفولانزاها و ویروس‌های متعدد می‌شویم. اما چرا؟ اگر همه در معرض میکروب‌های مضر مشابهی هستیم، چطور ممکن است که فقط بعضی از ما مریض می‌شویم؟ فرق کسی که مریض می‌شود و کسی که اصلا مریض نمی‌شود یا کم‌تر مریض می‌شود، در سیستم ایمنی بدن است. طبق تحقیقات انجام شده نتایج جالبی درباره این که سیستم ایمنی بدن‌مان چطور به عوامل بیماری‌زا پاسخ می‌دهد، وجود دارد. یک نفر علائم سرماخوردگی دارد و بقیه علائمی احساس نمی‌کنند. یک لحظه فکر کنید اگر شما سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنید، این سیستم می‌تواند عوامل بیماری‌زا را حتی قبل از این که شما عطسه کنید، نابود کند. مطالعاتی مانند این، برای محافظت از خودمان در برابر بیماری‌ها، به ما آگاهی بیشتری می‌دهند. چه عفونت سینوسی باشد و چه سرطان! در ادامه مقاله به راه‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خواهیم پرداخت.

راه‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

برای تقویت سیستم ایمنی بدن خوب بخوابید و استرس‌تان را کنترل کنید

عدم خواب کافی و استرس زیاد باعث می‌شود تا هورمون کورتیزول ترشح شود. افزایش طولانی مدت این هورمون، عملکرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند.

از تنباکو و قلیان دوری کنید

در معرض دود تنباکو بودن و کشیدن قلیان خطر ابتلا به برونشیت و پنومونی را در افراد بالا می‌برد و سیستم ایمنی را دچار اختلال می‌کند.

نوشیدنی‌های الکی مصرف نکنید

نوشیدن الکل و مصرف بیش از حد آن باعث کاهش سیستم ایمنی بدن و افزایش آسیب پذیری و عفونت‌های ریوی می‌شود.

سبزیجات، میوه و آجیل بخورید

خوردن مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها و مواد مغذی، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. چیپس و پفک را فراموش کنید و به فکر پرتقال، انواع توت‌ها و اسفناج باشید. هر رنگی به معنای یک آنتی اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد بیماری‌زا را از بین می‌برد. سعی کنید که حداقل 3 بار در هفته، روزانه 6 تا 8 وعده از این مواد، به علاوه یک فنجان سبزیجات سبز مصرف کنید.

پروبیوتیک‌ها را در نظر بگیرید

براساس مطالعات، مصرف پروبیوتیک‌ها بروز عفونت‌های تنفسی و دستگاه گوارش را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

ویتامین D لازم بدن‌تان را تامین کنید

در تابستان اگر در مقابل اشعه خورشید و آفتاب قرار بگیرید، می‌توانید ویتامین D مورد نیاز بدن‌تان را فراهم کنید. اما در فصولی که آفتاب به طور مستقیم نمی‌تابد، باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌های غذایی ویتامین D مورد نیازتان را فراهم کنید. سطح ویتامین D پایین با افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی و آنفولانزای نوع A همراه است.

4 ماده غذایی برای افزایش ویتامین D بدن

سیر را فراموش نکنید

سیر فواید زیادی برای از بین بردن میکروب‌ها دارد. یک یا دو حبه سیر در روز برای استفاده از مزایای ضد باکتری آن، کافی است. شما هم‌چنین می‌توانید مکمل عصاره سیر مصرف کنید که حاوی آلیسین و سایر ترکیبات ضد میکروبی قوی است و بو هم ندارد.

قارچ‌های دارویی بخورید

خوردن قارچ‌های دارویی مانند شیتاک و ماتیک! یک مطالعه اخیر نشان داد که عصاره متمرکز شیتاکی عملکرد ایمنی را در زنان مبتلا به سرطان پستان افزایش می‌دهد.

ورزش کنید

ممکن است فکر کنید که ماهیچه‌های بدنتان از دویدن آهسته در صبح بدشان می‌آید اما سیستم ایمنی شما عاشق این کار است. حداقل 30 تا 40 دقیقه ورزش هوازی در روز به تقویت نابودی ویروس سلول T (یک نوع از گلبول سفید خون) کمک می‌کند. علاوه بر این کسانی که ورزش نمی‌کنند، مستعد داشتن سطوح بالاتری از پروتئین واکنشی C هستند که کبد در پاسخ به التهاب تولید می‌کند. این امر یک اعلام خطر بزرگ به دلیل کم‌کاری سیستم ایمنی بدن‌تان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان