خاطرات زوج گردشگر اروپایی از سفر به ایران

تاریخ کهن، معماری چشم نواز، طبیعتی کم نظیر، مردمانی مهمان نواز و فرهنگی دیرینه تنها بخشی از هزاران دلایلی هستند که بسیاری از ساکنان سایر کشورها را راهی ایران عزیزمان می کند.

تاریخ کهن، معماری چشم نواز، طبیعتی کم نظیر، مردمانی مهمان نواز و فرهنگی دیرینه تنها بخشی از هزاران دلایلی هستند که بسیاری از ساکنان سایر کشورها را راهی ایران عزیزمان می کند.

آنها به ایران می آیند و تمام تلاش خود را می کنند تا در مدت زمانی کوتاه از همه ی زیبایی های این کشور بهره ببرند و خاطرات خوشی را برای خودشان رقم بزنند. خیلی از آنها تصویر درستی از ایران ندارند و بسیاری نیز بر اثر تبلیغات منفی رسانه ها چهره ی زشتی را از ایران برای خودشان ترسیم کرده اند. اما تعدادی بدون توجه به شنیده ها تصمیم می گیرند راهی سفر شوند و  همه چیز را از نزدیک لمس کنند.

تا به حال از تجربیات تعدادی از گردشگران خارجی برایتان سخن گفتیم و در مطالب زیر گفته های آنها را با شما به اشتراک گذاشتیم:

بهترین جاذبه های ایران از نظر زوج گردشگر اروپایی

نظرات زوج گردشگر کانادایی درباره مردم ایران

تجربه گردشگر آمریکایی از خرید سوغات در بازارهای ایران

تعطیلات در ایران ؛ نظرات گردشگران خارجی در مجله گاردین

هر کدام ار این گردشگران به شهرهای متفاوتی سفر کرده بودند و تصاویر متفاوتی از ایران در ذهن داشتند اما وجه مشترک میان همه ی آنها، شیرینی سفر به کشوری تاریخی با فرهنگ غنی بود که لحظه ای از خاطرشان نمی رفت.

این بار یک زوج گردشگر اروپایی در میان سفرهایشان به کشورهای مختلف، به ایران نیز آمده اند تا تجربه ای تازه از سفر به دست آورند. قصد داریم تا گوشه ای از سفر آنها را با شما به اشتراک بگذاریم تا از خواندن آن لذت ببرید…

با کارناوال همراه باشید…

تورست های خارجی در ایران

درباره این زوج گردشگر بیشتر بدانیم

ایسا ( Asa ) و آندری ( Andri )، زوج جوانی هستند که در ایسلند زندگی می کنند و از سال 2015 تصمیم گرفته اند به سراسر آسیا سفر داشته باشند.

ایسا 24 سال دارد و پیش از آنکه این سفر را آغاز کند دانشجوی مهندسی بوده است. او در نروژ به دنیا آمده و از سن 7 سالگی در ایسلند زندگی می کند. ایسا علاقه ی بسیاری به عکاسی، پیاده روی و غواصی دارد و معتقد است که سفر او از زمان مشخصی آغاز شده اما هیچ وقت قرار نیست به پایان برسد.

آندری 26 ساله است و فارغ التحصیل رشته پزشکی از ایسلند می باشد. او دوست دارد که در این سفرها گُم شود، طعم ها و بوهای جدید را تجربه کند، با آدم های غریبه برخورد داشته باشد و شانس آشنایی با آدم های عجیب و غریب را پیدا کند. 

این زوج برای سفرهایشان یک اسم انتخاب کرده اند: یخ تا ادویه ( Ice to Spice )

دلیل انتخاب این نام این است که از نظر ایسا و آندری، آنها سفری را از قلب سرما و یخبندان در ایسلند آغاز کرده و به سوی فرهنگ گرم و تند آسیا رهسپار شده اند.

این زوج تا به حال به کشورهایی همچون سریلانکا، فیلیپین، مغولستان و ژاپن سفر داشته و در این میان بازدید از کشورمان، ایران را نیز تجربه کرده اند. آنها تمام سفرهایشان را در قالب عکس، فیلم و نوشته با سفردوستان به اشتراک می گذارند و آنچه در ادامه می خوانید گوشه ای جذاب از سفر آنها به ایران است. در این بخش آنها به توصیف زیبایی های ابیانه، کاشان و کویر مرنجاب می پردازند و از احساسشان در این سفر برای شما سخن می گویند.

تورست های خارجی در ایران

ابیانه ؛ روستایی سرخ رنگ در میان کوه

بسیاری از روستاهای قدیمی و تاریخی ایران در میان کوه ها شکل گرفته اند. هنگامی که به آنها قدم می گذارید متوجه می شوید که زمان در این مکان ها بسیار کند تر از شهرها سپری می شود و گویی ساکنانشان هنوز هم در برابر اثرات زندگی شهری مقاومت می کنند.

تصمیم گرفتیم که به یکی از این روستاها قدم بگذاریم و به تماشای زیبایی های آن بنشینیم. به سوی ابیانه رفتیم؛ روستایی که کوه های اطراف آن به سبب وجود اکسید آهن به رنگ سرخ دیده می شوند و در ساخت خانه های آن نیز از آجرهای سرخ استفاده شده است و به همین سبب با عنوان روستای سرخ شهرت دارد.

خانه های این روستا، قدم به قدم بر روی هم چیده شده  و دامنه کوه را دربر گرفته اند. در این ساختار، سقف خانه های پایینی نقش حیاط را برای همسایه ی بالایی بازی می کند و نوع خاصی از خانه سازی را نشان می دهد.

قدمت ابیانه به 1500 سال پیش و همزمان با دوران ساسانیان باز می گردد. در آن زمان به دلیل حمله ی اعراب بسیاری از زرتشتیان به کوه ها و بیابان ها گریختند تا جان خود و خانواده شان را حفظ کنند.

گویش اهالی این روستا بسیار جالب توجه است؛ آنها به زبان فارسی اصیل سخن می گویند و کمترین نفوذ عبارات و واژه های عربی در سخنان آنها دیده می شود.

تورست های خارجی در ایران

نیروگاه هسته ای نطنز

برای رسیدن به این روستا باید راهی نطنز می شدیم. نطنز همان شهری است که نام آن را به سبب داشتن تاسیسات هسته ای بارها و بارها شنیده ایم. تاسیساتی که بسیاری از کشورها به مخالفت با آن برخاسته و برای به کرسی نشاندن حرف هایشان، تحریم هایی را بر علیه ایران تصویب کرده اند.

شاید جای مناسبی برای گفتن این حرف ها نباشد اما همه ی ما می دانیم که کشورهایی همچون انگلستان، فرانسه، روسیه و چین هنوز هم بدون توجه به قوانین بین المللی در حال استفاده از انرژی هسته ای هستند پس بر اساس کدام قانون، می خواهند کشوری مثل ایران را از این حق محروم کنند؟ ما قصد حمایت از ایران را برای تولید بمب هسته ای نداریم اما این تحریم ها تنها شرایط را برای مردم این کشور سخت می کند؛ مردمی که در طول سفرمان جز خوبی و مهمان نوازی از آنها ندیده ایم …

تورست های خارجی در ایران

مهمان نوازی به سبک ایرانی

قدم زدن در کوچه های باریک، خلوت و سرخ تجربه ای است که به این راحتی ها نصیبتان نمی شود اما ابیانه این امکان را به راحتی در اختیار شما قرار می دهد. به هنگام قدم زدن در این کوچه های رویایی به زوج جوانی به نام های ناتاشا و سعید برخوردیم که ما را به صرف یک فنجان چای دعوت کردند. در کمال تعجب دیدیم که این زوج به خوبی بر زبان انگلیسی مسلط هستند و برقراری ارتباط با آنها کار سختی به نظر نمی رسید.

متوجه شدیم که سالهای زیادی را در اروپا و شهرهای بزرگ زندگی کرده اند و از 15 سال پیش تصمیم گرفته اند تا به ابیانه بیایند و دو فرزند خود را در این فضای آرام بزرگ کنند.

مثل خیلی از زنان روستا، ناتاشا یک روسری بزرگ منقوش به گلهای رنگی و لباس محلی زیبایی به تن کرده بود. در اینجا باید بگوییم که لباس های زنان این روستا بسیار زیبا و چشم نواز هستند و از جاذبه های آن به شمار می روند.

لحظات لذت بخشی را در کنار آنها سپری کردیم و در کنار نوشیدن چای، درباره ی فرهنگ حال و گذشته مردم ایران سخن گفتیم.

تورست های خارجی در ایران
تورست های خارجی در ایران

کاشان و فرش های زیبایش

سپس راهی کاشان شدیم؛ شهری که همه، آن را به واسطه ی خانه های تاریخی و هنر فرش بافی می شناسند…

حدود 6 تا 12 ماه طول می کشد تا یک هنرمند، فرشی را با ابعاد 1٫5 در 1 متر ببافد. سرعت او بستگی به تراکم فرش دارد که بر اساس گره در هر متر مربع سنجیده می شود.

فیلم لبوسکی بزرگ ( Big Lebowski ) را دیده اید؟ در این فیلم  فرش زیبایی به نمایش درمی آید و شاید خیلی ها ندانند که این فرش هنر دست قالیبافان کاشان می باشد.

هر چه به آنها نزدیک تر می شدیم زیباتر به نظر می رسیدند. پس تصمیم گرفتیم یکی از آنها را بخریم و به عنوان یادگار برای خودمان نگه داریم اما متاسفانه توانایی پرداخت 2000 دلار برای یک فرش را نداشتیم. در آنجا بود که فهمیدیم می توانیم انواع ارزان تر آن را بخریم که به جای ابریشم از پشم در بافت آنها استفاده شده و رنگ آمیزی نخ های آن به جای رنگ طبیعی با رنگ های شیمیایی صورت گرفته است. اما چه کسی می توانست از این فرش های ابریشمین چشم نواز بگذرد و انواع ارزان تر را برای خود تهیه کند؟ پس تصمیم گرفتیم در سفر بعدیمان به ایران پول بیشتری را همراهمان بیاوریم و بهترین نوع این دست بافته های ارزشمند تهیه کنیم.

تصویری از فیلم لبوسکی بزرگ

فیلم لبوسکی بزرگ
تورست های خارجی در ایران

خانه ای تاریخی در کاشان

تورست های خارجی در ایران
تورست های خارجی در ایران

از کاشان خارج شدیم

مدت زیادی را در کاشان نماندیم چرا که هیجان انگیز ترین بخش سفرمان در بیرون شهر بود : کویر

ماشینی کرایه کردیم تا ما را به کویر مرنجاب برساند و بتوانیم دریاچه ی نمک را از نزدیک ببینیم. در مسیر به یک شهرزیرزمینی اسرار آمیز هم سر زدیم که در دوران پیش از اسلام به منظور دفاع در برابر مهاجمین ساخته شده بود. برای آشنایی با این شهر مطلب شهر زیر زمینی نوش آباد ؛ کاشان ؛ اویی رازی در دل زمین را بخوانید.

کمی آنطرف تر، مکانی مقدس به نام حرم هلال بن علی ( ع ) نیز نظر ما را به خود جلب کرد و وسوسه شدیم تا نگاهی هم به آن بیاندازیم.

تصاویری از شهر زیرزمینی

تورست های خارجی در ایران
تورست های خارجی در ایران

تصاویری از حرم هلال بن علی ( ع )

تورست های خارجی در ایران
تورست های خارجی در ایران

پایانی هیجان انگیز

بعد از این گشت و گذارها و سپری شدن 7 ساعت، به قلب کویر رسیدیم.

نمک ها به صورت شش ضلعی و هشت ضلعی بر روی زمین شکل گرفته بودند و تا بی نهایت ادامه داشتند. زیباترین غروب زندگیمان را در همین کویر و بر بلندای یک تپه شنی به تماشا نشستیم و به بهترین شکل ممکن روزمان را به پایان رساندیم.

تورست های خارجی در ایران
تورست های خارجی در ایران
تورست های خارجی در ایران

سخن آخر

از خواندن تجربیات این زوج در سفر به ابیانه و کاشان لذت بردید؟

به نظر شما انتشار این مطالب در باره ی ایران چه تاثیری بر صنعت گردشگری کشورمان دارد؟

منتظر نظرات و پیشنهادات شما خوبان هستیم…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان