۱۰ مورد از فواید شگفت‌انگیز ورزش

برای اغلب مردم خوش‌هیکل‌شدن یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌هایی است که برای رسیدن به آن تلاش بسیاری می‌‌کنند و در صدد کم‌کردن وزن خود برمی‌آیند

برای اغلب مردم خوش‌هیکل‌شدن یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌هایی است که برای رسیدن به آن تلاش بسیاری می‌‌کنند و در صدد کم‌کردن وزن خود برمی‌آیند. اما مطمئنا همه‌ی ما می‌دانیم که فواید ورزش کردن بیشتر از خوش‌هیکل‌شدن است. باور کنید یا نه ورزش کردن احتمال مبتلا‌شدن به سرطان را در شما کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که پوستی شفاف و درخشنده‌تر داشته باشید. برای اینکه انگیزه‌های بیشتری برای ورزش‌کردن پیدا کنید ما در ادامه ده مورد از فواید ورزش‌کردن را برایتان توضیح داده‌ایم و امیدواریم بیشتر خوانندگانمان بعد از خواندن این مقاله ورزش منظم را در برنامه‌ی روزانه‌‌ی خود قرار دهند.

1-ورزش احتمال ابتلا به جنون را کاهش می‌دهد

در این زمانه‌‌ی وانفسا که پر از فشار و درگیری است احتمال اینکه آدم‌ها انسجام روحی روانی خود را از دست بدهند بسیار زیاد است. سالیان سال است که مطالعات نشان داده که فعالیت‌های بدنی منظم عملکرد و انرژی مغز را افزایش می‌دهند و موجب کاهش احتمال ابتلا به جنون می‌شوند. انجمن آلزایمر بر طبق مطالعاتی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که فعالیت‌های فیزیکی عملکرد شناختی افراد مسن تندرست را بهبود می‌بخشد و مانع از گسترش اختلال‌های شناختی بالقوه در آن ها می‌شود. مثلا کلاس‌های رقص برای افراد مسن تجویز می‌شود؛ زیرا در این کلاس‌ها افراد نیازمند آن هستند که حافظه‌ی خود را به کار بیاندازند و مهارت‌هایی را یاد بگیرند و مطمئنا برای یادگیری باید تمرکز کنند. همین به کار انداختن حافظه و تمرین تمرکز احتمال آلزاایمر را در آنها کاهش می‌دهد.

2-ورزش احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد

فیتنس و علاوه بر آن تمرین‌هایی که با دقت مهندسی شده‌اند و قوانین به خصوص خود را دارند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهند. تمرین‌های منظم یکی از مهمترین چیزهایی است که از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و حتی مانع از گسترش آن می‌شود. طبق مطالعاتی که در دانشگاه آریزونا انجام شده ورزش‌های کششی مانند کار با وزنه، دویدن، کوهنوردی، اروبیک و رقص از بهترین فعالیت‌هایی هستند که شما برای جلوگیری از پوکی استخوان می‌توانید انجام دهید.

3-ورزش روابط جنسی شما را بهبود می‌بخشد

دپارتمان سلامتی دانشگاه هاروارد بر طبق آزمایش‌های انجام داده شده، اعلام کرده است که روزی بیست دقیقه ورزش منظم می‌تواند زندگی جنسی شما را بهبود ببخشد. ورزش نه تنها انرژی را در شما افزایش می‌دهد بلکه همچنین شما را سرحال‌تر و خوشحال‌تر و ریلکس‌تر نیز می‌کند. ورزش همچنین اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. اگر شما به همراه شریک زندگی‌تان ورزش کنید احتمالا انگیزه‌ی بسیار بیشتری برای ورزش‌کردن خواهید داشت و وقت بیشتری را در کنار هم خواهید گذراند.

4-ورزش از افتادگی ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند

با بالاتر رفتن سن، نه تنها بدنمان دیگر ماهیچه نمی‌سازد بلکه ماهیچه‌ها و عضلات بدن‌مان ضعیف می‌شوند و کم‌کم از کار می‌افتند. برای اینکه این اتفاق را در بدنمان به تعویق بیاندازیم بهتر است برنامه‌ی ورزشی منظمی را برای خود تدارک ببینیم. ورزش نه تنها ماهیچه‌هایی که در بدن‌مان موجود است را حفظ می‌کند؛ بلکه می‌تواند موجب افزایش ماهیچه‌ها در بدن نیز بشود. ورزش نهایتا متابولیسم بدن ما را بالا نگه می‌دارد، به ما صبر و تحمل می‌دهد تا برنامه‌های روزانه‌ی خود را به خوبی و با قدرت انجام دهیم و باعث به تاخیر انداختن از کار افتادگی بدن می‌شود. پس سعی کنید که ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید.

5-ورزش منظم هضم را بهبود می‌بخشد

ورزش به ماهیچه‌های روده و عضلات شکمی کمک می‌کند تا قوی‌تر شوند و راحت‌تر غذا را هضم کنند و تنبلی آنها را کاهش می‌دهد. اگر شما مشکل هضم غذا دارید یا دچار یبوست هستید حتما در برنامه‌ی روزانه‌تان ورزش منظم را بگنجانید. حتا پیاده‌روی‌های منظم در هر روز به شما در هضم غذا کمک خواهد کرد و یبوست شما را از بین خواهد برد.

6-ورزش استرس، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد

احتمالا شما هم سالیان سال شنیدید که ورزش منظم حال و هوای شما را تغییر می‌دهد، البته بدانید که فواید ورزش بیشتر از تغییر حال‌و هوا است. هنگامی که ورزش انگیزه‌ای برای شما شد مطمئن باشید که زیباترین اتفاق‌ها برای شما خواهد افتاد. تمرین‌های منظم به شما کمک می‌کند تا آرامش بیشتری داشته باشید و باعث می‌شود که احساس خوبی به خودتان و حتی احساس خوبی نسبت به دیگران پیدا کنید، ورزش اضطراب و استرس شما را کاهش می‌دهد و افسردگی را از شما دور می‌کند. هنگامی که ورزش می‌کنید اندورفین و نئوروترنسمیترها به راحتی در بدن شما آزاد می‌شوند. به علاوه در هنگام ورزش دمای بدن شما افزایش پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود که سلول‌های عصبی شما آرام شوند.

7-  ورزش عملکرد ذهنی شما و ابتکار کاری شما را افزایش می‌دهد

دکتر کتز بر این مسئله پافشاری می‌کند که تمرین‌های منظم ورزشی کیفیت کلی زندگی شما را افزایش می‌دهد، مخصوصا وقتی که پای کیفیت کاری شما در میان باشد. نه تنها تمرین‌های منظم ورزشی اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد بلکه همچنین به شما کمک می‌کند که در محل کارتان نقش‌هایتان را با کیفیت هر چه بیشتر ایفا کنید. برنامه‌ی ورزشی منظم همچنین به شما کمک می‌کند تا تمرکزتان افزایش پیدا کند و ابتکار عمل شما بیشتر شود. 65 درصد کسانی که در شرکت‌ها مشغول به کار هستند گزارش دادند که برنامه‌ی منظم ورزشی به آنها کمک کرده تا کارایی آنها بالاتر رود و موجب شده که آنها به راحتی بتوانند زمان‌شان را مدیریت کنند و همچنین باعث بهبود روابط‌شان با باقی افراد و همچنین بالاتر رفتن توانایی ذهنی خودشان شده است. پس اگر می‌خواهید در محیط کارتان موفق‌تر باشید بهتر است زمانی از روز را به‌ صورت منظم به ورزش اختصاص دهید.

8-ورزش احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

مطالعات بسیاری نشان داده که ورزش منظم باعث کاهش سرطان ریه، روده و سینه می‌شود. مطالعاتی که در سال 2007 انجام شد نشان داد که تمرین‌های ورزشی منظم گام بسیاری مهمی برای جلوگیری از سرطان سینه است. سرطان سینه هنگامی رخ می‌دهد که سطح استروژن در بدن افزایش پیدا کند و همانطور که می‌دانیم استروژن‌ها بیشتر در چربی‌ها جمع می‌شوند. ورزش منظم باعث کاهش چربی و از بین رفتن استروژن‌ها می‌شود. سطح استروژن در بدن خانم‌هایی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند بسیار پایین است. پس بهتر است بعد از خواندن این مقاله لباس‌های ورزشی‌تان را به تن کنید و برای پیاده‌روی به نزدیک‌ترین پارک محله‌تان بروید.

9-ورزش خطر سکته‌ی شدید را کاهش می‌دهد

کسانی که دچار سکته‌ی خفیف می‌شوند تحرک و حرکات بدنی‌شان بیشتر از کسانی است که دچار سکته‌ی شدید می‌شوند. حتی فعالیت‌های درون خانه مثلا لامپ عوض کردن یا شستن ظرف‌ها و گردگیری هم بخشی از فعالیت‌های بدنی به حساب می‌آید. اگر به هر دلیلی البته به جز تنبلی نمی‌توانید به پارک بروید و در آنجا ورزش کنید بهتر است که دستمال گردگیری را بردارید و به جان خانه بیفتید و ضربان قلب خود را با این کار بالا ببرید. با این کار با یک تیر دو نشان می‌زنید. نه تنها سکته نمی‌کنید بلکه خانه و کاشانه‌تان همیشه تمیز و بدون گردوخاک خواهد بود.

10-ورزش منظم سلامتی پوست شما را تضمین می‌کند

اگر داشتن هیکل خوب انگیزه‌‌ای است تا هر روز برای رسیدن به آن ورزش کنید، پس بهتر است داشتن پوست شفاف و سالم را هم به آن اضافه کنید. دکتر کتز می‌گوید که ورزش باعث می‌شود که خون در رگ‌ها و مویرگ‌های زیر پوست شما سریع‌تر و با فشار بیشتری به جریان بیفتد. ورزش منظم هورمون‌های تستوسترون مانند DHT و DHEA را کنترل می‌کند، جوش‌های روی بدن و صورت به علت سطوح نامنظم این هورمون‌ها در بدن است. به علاوه تعریق در هنگام ورزش موجب می‌شود که منافذ پوست باز شوند و در این فرآیند سم‌زدایی از پوست نیز انجام می‌شود.

احتمالا همین ده مورد می‌تواند انگیزه‌ی بسیاری به شما بدهد تا برنامه‌ی منظم ورزشی خود را از همین فردا شروع کنید، اگر توانستید بهتر است از دوستانتان نیز دعوت کنید تا به شما بپیوندند زیرا هر یک از دوستانتان که در برنامه‌های ورزشی همراهی‌تان می‌کنند می‌توانند انگیزه‌ی خوبی برای ادامه‌ی برنامه‌ی ورزشیتان باشند و البته برعکس.

مطمئنا همانطور که می‌دانید چیزی که در برنامه‌های ورزشی مهم است ادامه و انسجام برنامه‌ی ورزشی‌تان است. پس پیش به سوی ورزش.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر