مقصر اصلی ساخت کلیپ "خاتون" چه کسی است؟

حمید هیراد در ماه‌های اخیر حاشیه‌های بسیاری داشته است که بابت همه‌ی این حاشیه‌ها شماتت شده و انصاف نیست که بابت اشتباه‌های دیگران تحت فشار قرار گیرد.

مقصر اصلی ساخت کلیپ "خاتون" چه کسی اشت؟

روزگار غریبی است... وقتی هنرمندی مرتکب اشتباهی می‌شود، همه او را مورد عتاب قرار می‌دهند و از هر سویی تحت فشار قرار می‌گیرد. همه او را با انگشت به همدیگر نشان می‌دهند. گویی همه می‌خواهند او را نابود کنند. کار به جایی می‌رسد که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار می‌شوند تا آن هنرمند به نابودی برود. هر کاری انجام می‌دهد را زیر سوال می‌بریم در حالی که آن هنرمند تنها برای اشتباهی که مرتکب شده باید شماتت شود.

این روزها در کشورمان عادت شده که هر کسی را با یک اشتباه به گوشه‌ی رینگ می‌فرستیم تا با شدیدترین ضربات نابودش کنیم. ما عادت به نابودیِ داشته‌هایمان داریم. یا کسی را در حدِ نابودی تخریب می‌کنیم یا او را به یک قدیس تبدیل می‌کنیم. در حالی که باید میانه‌روی را در دستور کار قرار داد. در این باره حضرت حافظ می‌فرماید:

عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو / نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند

حمید هیراد شاید بهترین نمونه از کسانی است که اکنون در گوشه‌ی رینگ قرار گرفته و هر کسی از راه می‌رسد مُشتی به سمتش پرتاب می‌کند.

کمپین «نه به سرقت ادبی» کجاست؟

هیراد زمانی متهم به سرقت ادبی شد. زمانی هم متهم به پلی‌بک کردنِ یک قطعه در کنسرتِ شیراز بود. در هر دوی این موارد، نگارنده از منتقدان اصلیِ این خواننده بود و هر دو ماجرا را در قالب گزارش‌های مداوم پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید: دومین حاشیه برای حمید هیراد / از سرقت ادبی تا پلی بک+فیلم

در نهایت حمید هیراد حقِ شاعرانِ معترض را پرداخت کرد و پرونده سرقت ادبی را بست. در همان زمان هم کمپینی با عنوان «نه به سرقت ادبی» تشکیل شد اما بلافاصله پس از حلِ مشکلِ هیراد با برخی شاعران، این کمپین هم از بین رفت. ای کاش کمپینِ «نه به سرقت ادبی» از بین نمی‌رفت و به موارد دیگری که در عرصه‌های مختلف هنر وجود دارد، می‌پرداخت. بسیاری از دوستداران هنر به این کمپین پیوستند تا از حقوق هنرمندان و شاعران دفاع کنند، اما هرگز مشخص نشد که چرا این کمپین فقط به ماجرای هیراد خلاصه شد.


متن بالا را عبدالجبار کاکایی در زمان مطرح شدن سرقت ادبی از سوی حمید هیراد نوشته و نکات مهمی را گوشزد کرده است.

هیراد همچنین برای اثبات توانایی‌هایش در اجرای کنسرت‌های زنده، کنسرتی در تهران برگزار و اهالی رسانه را دعوت کرد تا از نزدیک شاهد اجرای او باشند. در آن اجرا هم خبرنگاران بسیاری به توانایی هیراد در اجراهای زنده گواهی دادند.

بیشتر بخوانید: گریز از مخمصه؛ عبور هیراد از حاشیه‌ها+ فیلم

با این همه هنوز یک مسئله باقی می‌ماند که آن هم موضع‌گیری خودِ حمید هیراد درباره ماجرای پلی‌بک کردنِ یک قطعه در کنسرت شیراز بود. حمید هیراد هفته گذشته مهمان برنامه «حالا خورشید» شد تا رو در روی رشید‌پور بنشیند و توضیحاتش را ارائه کند. هیراد بابت پلی‌بک کردن یک قطعه در کنسرت شیراز حرف‌هایش را گفت.

رفتنِ هیراد به «حالا خورشید» پایانی بود به حاشیه‌های این خواننده و آغازی برای آرامشی تازه...

اما مسئله دیگری در مورد حمید هیراد در فضای مجازی منتشر شد. این بار مسئله بر سرِ کپی برداری از ایده‌های یک کلیپ است.

این روزها فضای مجازی تحت تاثیر تیزری قرار گرفته که بار دیگر برای حمید هیراد خواننده موسیقی پاپ، حاشیه‌ساز شده است. این ویدیو می‌خواهد ثابت کند که کلیپ اثر جدید این خواننده با نام «خاتون»، کُپی برداری از کلیپِ یک گروه از کشور کُره با نام "bts" است.

«خاتون» اصلا کلیپ ندارد / این یک تیزر برای کنسرت است

در همین باره حامد حسین‌زادگان مدیر روابط عمومی شرکت آوازی نو، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: اثر جدید حمید هیراد با نام «خاتون» چند روزی است که منتشر شده است. ما برای این قطعه هرگز کلیپی نساخته‌ایم. آنچه در فضای مجازی منتشر شده تیزری است که برای کنسرت آذرماه حمید هیراد به یک کارگردان سفارش داده‌ایم.

او ادامه می‌دهد: کارگردانی که ما برای ساخت تیزر انتخاب کرده‌ایم با الهام از کلیپِ یک گروه کُره‌ای تیزر را ساخته است. این کارگردان از ایده‌های گروه کُره‌ای الهام گرفته، اما تمام صحنه‌های تیزرِ هیراد را خودش فیلمبرداری کرده و ساخته است.‌
در دنیای تیزر سازی این الهام‌ها معمول است. هدف تیزری که ما ساخته‌ایم با کلیپی که گروه کُره‌ای ساخته کاملا فرق می‌کند.

از صحبت‌های مدیر روابط عمومی شرکت آوازی نو اینگونه برمی‌آید که مسئولیت ساخت این کلیپ برعهده‌ی کارگردان اثر است. اما چرا در فضای مجازی باز هم حمید هیراد مورد هدف قرار گرفته است؟
این همان پرسشی است که برای رسیدن به پاسخش باید با دقت بیشتری به ماجرا نگاه کرد.

نکته‌ی جالب دیگر اینکه، شرکت آوازی نو این بار منفعل عمل نکرده و در مقابل حاشیه‌ی ایجاد شده با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که مسئولیتِ ساخت این تیزر برعهده‌ی کارگردان است. مسئولان این شرکت پس از اینکه متوجه شباهت‌های تیزرِ سفارش‌داده‌شان با کلیپِ گروه کُره‌ای می‌شوند این تیزر را از خروجی‌های سایتشان و صفحه اینستاگرام‌شان بر می‌دارند.

اینجا باز هم یک نکته‌ی مغفول وجود دارد و آن هم اینکه؛ چرا سخنان کارگردانِ این تیزر و اطلاعیه‌ی شرکتِ سفارش دهنده‌ی تیزر در هیچ‌کجا دیده نشد؟

بازنگریِ کاملی از تمام اتفاق‌های افتاده برای حمید هیراد، این نکته را اثبات می‌کند که در برخی موارد او مقصر بوده و بابت تمام تقصیرهایش شماتت هم شده و تاوانشان را هم پرداخت کرده است. اما از انصاف به دور است که این خواننده را برای کاری که نکرده شماتت کنیم.

بی‌شک هر گاه در هرکجا که هیراد یا هر هنرمند یا شخص دیگری کاری به اشتباه انجام دهد، وظیفه‌ی اهل رسانه است که واقعیت‌ها را به جامعه گوشزد کند. اما نباید کار را به جایی رساند که جامعه به محیطی ناامن برای هنرمند تبدیل شود. هنرمند باید بداند که برای اشتباه‌هایش شماتت خواهد شد و برای طی کردنِ مسیر درستش مورد حمایت قرار می‌گیرد. در غیر این صورت هنرمند به سمت نابودی و دلسردی می‌رود.

در این میان هستند کسانی که از آبِ گِل‌آلود ماهی می‌گیرند و بر موجِ افکار عمومی سوار می‌شوند و برای حذف رقیبشان دست به هر کاری می‌زنند.

پس باید هوشیار بود و واقعیت‌ها را دید.نگارنده در پایان تاکید می‌کند که حمید هیراد اگر در ادامه‌ی راه هنریش دچار خطایی شود، نخست منتقدش خواهم بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان