ماهان شبکه ایرانیان

اخباری که در طی چند هفته گذشته از حوزه خودرو کشور منتشر شد، تماما حاکی از نا امیدی و مشکلات بزرگ این صنعت بود

اخباری که در طی چند هفته گذشته از حوزه خودرو کشور منتشر شد، تماما حاکی از نا امیدی و مشکلات بزرگ این صنعت بود. بسیاری از محصولاتی که چندین سال در خطوط تولید خودروسازان حضور داشتند، به واسطه عدم توانایی در تامین قطعات مورد نیاز برای مونتاژ، اکنون باید با خطوط تولید شرکت های خودروسازی خداحافظی کنند که از آن جمله می توان به دو خودروی سراتو و برلیانس اشاره کرد که اولی در سایپا و دومی در پارس خودرو به تولید می رسیدند.
تولید و تحویل تجهیزات اولیه ایمنی خودروها، نظیر کیسه هوا و سیستم ترمز ضد قفل نیز با مشکلاتی عمده روبرو شده و حال خودروسازان از سازمان استاندارد می خواهند تا به آنها اجازه دهد محصولات شان را بدون ایربگ و بدون ترمز ABS به مشتریان تحویل دهند. مطابق اخبار منتشر شده، توافقاتی با سازمان استاندارد صورت گرفته تا از این پس خودروها بدون ایربگ تولید شوند و در مرحله بعدی، قرار است ترمز ABS نیز از روی محصولات حذف شود.
مدت ها طول کشید تا با سخت گیری های سازمان استاندارد، خودروسازان ملزم به نصب تجهیزاتی مانند سیستم ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده و سرنشین در خودروها شدند، حداقل تجهیزات ایمنی که سالهاست در محصولات جهانی وجود دارند و حتی در آخرین پایگاه خودروهای نا ایمن یعنی هند، نصب این تجهیزات اخیرا الزامی شده است. از سوی دیگر آیا خودروسازان حاضر می شوند به ازای تحویل یک خودرو که از استانداردهای ایمنی اولیه روز دنیا محروم است، محصولاتی که سالها شاهد آنها بوده ایم را ارزان تر به مشتریان ارایه دهند؟ تامین بسیاری از قطعات پیشرفته خودرو نظیر کامپیوتر خودرو و سنسورها نیز به واسطه افزایش قیمت ارز و مشکلات پیش آمده ناشی از تحریم های خودروسازی، با مشکل مواجه شده است.
با وجود آن که تصویب آزادسازی خودروها بر همگان مشخص بوده، دولت همچنان با مشتریان و مردم تعارف دارد و همانند پروسه سهمیه بندی سوخت، در نهایت این طرح با تاخیرهای فراوان اجرایی خواهد شد. مطابق اخباری که از طرح آزادسازی قیمت خودروها منتشر شده، خودروسازان می توانند محصولات خود را پنج درصد قیمت کمتر از نرخ بازار به فروش رسانند. موافقان اعتقاد دارند با اجرای طرح، دلالان از بازار خودرو حذف می شوند و تنها مصرف کنندگان واقعی برای خرید اقدام میکنند، در حالیکه مخالفان ادعا دارند کاهش تیراژ خودروسازان به یک سوم حالت معمولی، نمی تواند موجب شود تا قیمت ها به تعادل برسد.
به گزارش روزنامه ایران، وابسته به دولت، خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو، هشت دلیل مطرح کرده اند. این دلایل به ترتیب عبارتند از: افزایش سه برابری قیمت ارز و مواد اولیه، عدم مسئولیت پذیری مسوولان در زمینه اعلام قیمت خودرو، کاهش تولید خودرو به یک سوم میزان گذشته، پیش فروش هایی که توسط دلالان در اختیار گرفته شدند، وضعیت وخیم تولید و عرضه قطعه سازان، زیان دهی گسترده شرکت های خودروسازی، قیمت گذاری دستوری و عدم پرداخت زیان از سوی دولت و نهایتا دخالت های دولت در امور سهامداران خودروسازی ها.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان