سوزوکی نسل سوم محصول گرند ویتارا را در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار وارد بازار ایران کرد. حالا پس از ۱۱ سال این شرکت خودروساز ژاپنی با مهندسی دقیقش به مشتریان ایرانی خود ثابت کرده است که ویتارا خودرویی کم‌خرج، کم استهلاک و با کیفیت است

سوزوکی نسل سوم محصول گرند ویتارا را در سال 1386 برای اولین بار وارد بازار ایران کرد. حالا پس از 11 سال این شرکت خودروساز ژاپنی با مهندسی دقیقش به مشتریان ایرانی خود ثابت کرده است که ویتارا خودرویی کم‌خرج، کم استهلاک و با کیفیت است. این شاسی بلند را در کشورهای دیگر با نام (اسکودو) می‌شناسند. نسل چهارم این خودرو فیس لیفت شده که تابستان امسال عرضه شد پیشرانه‌ی جدید دارد. حدود یک دهه است که این خودرو با همان پیشرانه‌ی قدیمی 2.4 لیتری در ایران به فروش می‌رسد. اگر خیلی زیاد اهل سفر جاده‌ای هستید خرید سوزوکی ویتارا برای شما گزینه‌ی خوبی است، اما اگر اهل طبیعت گردی باشید، موضوع فرق می‌کند. این خودرو در کلاس خود و در بین محصولات سوزوکی خوب ارزیابی می‌شود، اما برای آف‌رود نمی‌توان روی آن حساب کرد. هرچند که نماد 4WD (4 چرخ متحرک) روی بدنه‌ی آن به چشم می‌خورد. این نماد روی این خودرو تنها این دلگرمی را به شما می‌دهد که در جاده‌‌های کوهستانی استرس کمتری خواهید داشت.

مزایا و معایب خرید سوزوکی گراند ویتارا در کنار هم
عملکرد و کیفیت نسبتا خوب دلیلی بیشتر مشتریان برای خرید این محصول ژاپنی است. این خودرو از لحاظ فضای داخلی در سفر برای یک خانواده‌ی 5 نفره حس راحتی را به همراه می‌آورد. نسخه‌ی فیس لیفت سوزوکی ویتارا امکانات رفاهی بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد، هر چند که سوزوکی از نظر آپشن از خودروسازهای چینی بسیار ضعیف‌تر عمل کرده است. این خودرو 6 ایربگ برای سرنشینان جلو و عقب، سانروف، 3 نمایشگر (یکی جلو و دو عدد عقب)، کی‌لس، قابلیت جمع شدن صندلی‌ها برای افزایش فضای صندوق عقب، گرمکن، کروز کنترل، آینه‌ی برقی، ایموبیلایزر و... دارد. باید پذیرفت که سوزوکی گرند ویتارا خودروی مدرنی نیست، اما در بلند مدت رفیق ماندگار و کم خرجی می‌ماند.
اگر برای شما مصرف سوخت یک ملاک اصلی در خرید خودرو به حساب می‌آید باید بدانید که برخلاف اعداد و ارقامی که در اینترنت می‌بینید این خودرو می‌تواند در حالت ترکیبی برای هر 100 کیلومتر 13 لیتر بنزین بخورد. پس خرید سوزوکی برای کسانی که دوست ندارند هوا را آلوده کنند و مدام هزینه‌ی بنزین بپردازند توصیه‌ی خوبی نیست. این مدل از سوزوکی خودروی سنگینی است، اما منتقدان در این کلاس خودرویی شتابگیری آن را نسبتا مطلوب ارزیابی می‌کنند. از لحظه‌ی شروع حرکت برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به 12 ثانیه زمان نیاز دارید. در شتابگیری ثانویه که در زمان حرکت است، راننده و تمام سرنشینان شتاب سوزوکی را به خوبی حس می‌کنند. علت ضعف شتاب اولیه این است که این خودرو با هدف کاربری برای آف‌رود طراحی شد، هر چند در عمل این اتفاق رخ نداد؛ زیرا رقبای قوی‌تری در کلاس خودروی آف‌رود ظاهر شدند.

وضعیت سوزوکی ویتارا در بازار خودروی ایران
بازار خرید و فروش سوزوکی در سال‌های ابتدایی ورودش به ایران داغ بود. زیرا یک دهه قبل تنوع خودروهای بازار مانند امروز نبود. در آن زمان کره‌ای‌ها و چینی‌ها هنوز به شکل امروزی وارد بازار خودرویی ایران نشده بودند. با ورود محصولات این کشورها سوزوکی گرند ویتارا رقبای جدیدی پیدا کرد و برای مدتی بازارش کساد شد. زمانی که نسخه‌ی فیس لیفت شده به بازار عرضه شد، سوزوکی گرند ویتارا بخشی از بازار خود را از رقبا بازپس گرفت. البته کسانی که به دنبال خرید خودروهای همه‌ پسند و چشم‌گیر هستند، کیفیت و قدرت سوزوکی را نادیده می‌گیرند و سراغ رقبای خوش چهره؛ اما بی کیفیت می‌روند.

قیمت‌ها برای خرید و فروش سوزوکی ویتارا
قیمت خرید سوزوکی گراند ویتارا صفر دنده اتوماتیک، مونتاژ داخل (شرکت ایران خودرو) با پیشرانه‌ی 2.4 لیتری در حال حاضر حدود 300 میلیون است. می‌توانید مدل‌های با کمتر از 150 میلیون تومان برای خرید سوزوکی ویتارا مدل قبل از سال 1390 اقدام کنید. مدل‌های بین سال‌های 1390 تا 1394 قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان دارند و در نهایت خرید سوزوکی کارکرده بین سال 1394 تا 1397 حدود 200 الی 280 میلیون تومان برای شما آب می‌خورد. برای مثال در سایت دیوار یک سوزوکی گرند ویتارا مدل سال 1388 اگهی شده است که با کارکرد 180 هزار کیلومتربه نصف قیمت یک خودروی صفر گرند ویتارا یعنی 150 میلیون تومان به فروش می‌رسد. از حدود 80 میلیون تا 300 میلیون سوزوکی‌های زیادی برای فروش وجود دارند که شما می‌توانید آنها را از بین آگهی‌ها پیدا کنید.

منبع: ویرلن
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر