رییس کل بیمه مرکزی مطرح کرد؛

بررسی حذف مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های بیمه در صحن مجلس/ قوانین جدید برای استارتاپ‌ها در دست تدوین است

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ غلامرضا سلیمانی در نشست خبری در حاشیه همایش توسعه و بیمه در باره عدم پیشرفت سطح توانگری برخی شرکت های بیمه ای گفت: حدود 8شرکت وجود دارند که توانگری آن‌ها بیش از 3سال است که در سطح 2 باقی مانده است و ما با انتشار سطح توانگری‌ها به خودشان و شرکت‌هایی که قصد همکاری با آن‌ها را دارند این موضوع را اطلاع را می‌دهیم، و اگر ادامه یابد به شورای عالی ارجاع می‌دهیم.

وی همچنین در پاسخ به معوقات شرکت بیمه ایران گفت: همه در جریانند که بیمه ایران تنها شرکت بیمه‌ای دولتی است که بیش از 30درصد پورتفو بیمه کشور را پوشش می‌دهد و فشار بیمه مرکزی برای شفاف سازی باعث شده است که بیمه ایران وضعیت خود را اعلام کند.

سلیمانی افزود: این باعث خوشحالی است که همه در جریان این وضعیت قرار بگیرند، این شرکت تنها شرکت دولتی است که قوانین خاص خود را دارد و باید برخی پورتفو های خود را اصلاح کند از جمله اینکه از برخی پورتفو‌های زیان ده خود خارج شده است.

به گفته او روش های بهبودی با همکاری خود بیمه ایران در دست انجام است که این بیمه، بیمه‌های اتکایی بیشتری را بپذیرد.

 اگر آتیه‌سازان مجوز نگیرد به کارگزاری تبدیل می‌شود

وی با اشاره به اینکه شرکت آتیه سازان حافظ مجوزی از بیمه مرکزی ندارد، ادامه داد: ما به آن‌ها اعلام کردیم که چون مجوز ندارید یا باید کار بیمه‌ای انجام ندهید و اگر انجام می‌دهید باید مجوز بگیرید و طبق آخرین خبرها می‌دانم که یا مجوز می‌گیرند یا به کارگزاری تبدیل می‌شوند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: براساس موافقت نامه‌ای که با معاونت فناوری امضا شد قوانین جدیدی برای کار استارتاپ‌ها در دست تدوین است و از شرکت‌های بیمه‌ای و خود آن‌ها دعوت کردیم تا نظر بدهند اما باید گفت متاسفانه در حال حاضر، این استارتاپ ها بدون پشتوانه قانونی بیمه‌مرکزی مشغول فعالیت هستند.

رییس بیمه مرکزی در خصوص کمیته صیانت گفت: یکی از وظایف بیمه مرکزی نظارت بر شرکت‌های بیمه‌ای است و برخی از این شرکت‌های بیمه‌ای با مشکلات مالی مواجه اند که نیازمند است ما برای کمک به آن‌ها کمیته‌ای تشکیل دهیم.

او اضافه کرد: این کمیته شرکت‌های بیمه‌ای را با یکدیگر و با استانداردها مقایسه می‌کند و همچنین وضعیتشان را به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم تا مشکلات را اصلاح کرده و برنامه خود را به ما اطلاع دهند.

علاقه‌ای به ورود به صندوق‌های بازنشستگی نداریم

رییس بیمه مرکزی همچنین در خصوص مشکلات پیش آمده برای صندوق بازنشستگی گفت: بیمه مرکزی یک بیمه تجاری، و صندوق بازنشستگی یک بیمه اجتماعی است که در سطح جهانی این دو زیاد به هم مربوط نیستند.

وی ادامه داد: ما علاقه ای نداریم به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی ورود کرده و بر کار آن‌ها صیانت کنیم، این امر برعهده وزارت کار و رفاه اجتماعی است و تا جایی که اطلاع دارم کارهای برای بهبود وضعیت این صندوق ها در دست انجام است.

وی همچنین در خصوص برنامه بیمه مرکزی برای ارتباط صنعت بیمه با بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق بهادار تاکید کرد: ما مشتاقانه به دنبال توسعه و تنوع بیمه‌ها هستیم اما در بحث اتکایی به دلیل اعمال تحریم‌ها ما به دنبال استفاده از امکانات داخلی بودیم که خوشبختانه در حال حاضر همه ریسک‌های داخل کشور پوشش داده می‌شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم ارتباط صنعت بیمه‌ با بازار سرمایه گفت: این اتفاق ضمن بهبود وضعیت بیمه‌ اتکایی کشور سود زیادی را برای مردمی که سرمایه ‌گذاری می‌کنند به دنبال خواهد داشت.

ثبات مدیریتی اهمیت زیادی دارد

سلیمانی ضمن گلایه از تغییرات مدیریتی زیاد برخی شرکت ها گفت: ما تاکید می‌کنیم این تغییرات به بیمه مرکزی اطلاع داده شود، زیرا ثبات مدیریتی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: چون هیات مدیره، مدیریت را انتخاب می‌کنند ما بانک اطلاعاتی را از جوانان خوش فکر تدوین کرده ایم که در اختیار هیات‌های مدیره قرار دهیم.

اعمال تعرفه، مانع نرخ شکنی می‌شود

ما در بیمه شخص ثالث با اعمال تعرفه‌ها جلوی نرخ شکنی‌ها را گرفتیم، به طوری که بیش از 2.5 درصد امکان تخفیف دهی وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به مشکلاتی که درخصوص تعرفه‌های بیمه‌های درمانی وجود دارد، گفت: صحبت‌هایی با وزیر بهداشت انجام شده و به دنبال حل این مشکلات هستیم.

رییس بیمه مرکزی در خصوص عدم به روزرسانی برخی آیین‌نامه ها گفت: ما سعی می‌کنیم آیین‌ نامه‌هایی برای مثال آیین‌نامه‌های سرمایه گذاری در دست بروزرسانی است و به زودی تکمیل خواهد شد.

تاثیرتورم بر صنعت بیمه

سلیمانی در خصوص تاثیر تورم بر صنعت بیمه گفت: قطعا تورم بر بیمه اثر خواهد گذاشت و باید هم حق بیمه و هم خسارات پرداختی افزایش یابد، اما اینکه خیلی حق بیمه را افزایش دهیم کار مناسبی نیست.

اواضافه کرد: اگر حق بیمه‌های دریافتی را در بانک بگذاریم چون رشد نرخ تورم از سپرده بیشتر است ارزش پول پایین می‌آید و فایده‌ای ندارد؛ به همین دلیل به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر هستیم ولی نه اینکه به بنگاه‌داری تبدیل بشود.

وی در خصوص شرکت‌هایی که با شروع تحریم‌ها از کشور خارج شدند، گفت: در حال حاضر حدود 13 شرکت خارجی در کشور مشغول فعالیت هستند، اما شرکت‌های بزرگی وجود داشتند که شرکت‌های آمریکایی در آن‌ها سهام داشتند و یا ارتباطی با آن‌ها داشتند که کشور ما را ترک کردند.

وی در این خصوص ادامه داد: باید این شرکت‌های باقی مانده را بررسی کنیم تا صلاحیت آن‌ها تایید شود.

مالیات بر ارزش افزوده حذف می‌شود

 سلیمانی از حذف مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های بیمه‌ای خبر داد و گفت: براساس صحبت‌هایی که با وزارت اقتصاد انجام‌شده است قرار است مالیات بر ارزش افزوده حذف شود و به صحن علنی مجلس خواهد رفت تا تصویب شود، اما اگر دوباره این موضوع در صحن مطرح شود دولت موافق حذف آن است.

وی با اشاره به اهمیت وجود استارتاپ‌ها اظهار کرد: ما در معاونت طرح و توسعه در حال تدوین قوانین لازم  برای فعالیت استارتاپ ها هستیم تا زیر چتر قانون بیمه مرکزی قرار بگیرند.

رییس کل بیمه مرکزی در این خصوص ادامه داد: استارتاپ‌هایی که به شرکت‌های بیمه‌ای خدمات می‌دهند به قوانین نیاز ندارند و در حکم استفاده از تکنولوژی هستند، اما کارگزاری‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای که در قالب استارتاپ فعالیت می‌کنند شامل این قوانین خواهند شد.

سلیمانی ضمن اشاره به این موضوع که افزایش ضریب بیمه شاید آرمانی به نظر برسد، افزود: اما ما با جذب سرمایه‌گذاری و تنوع پوشش‌های بیمه‌ای به دنبال افزایش آن هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان