ماهان شبکه ایرانیان

رئیس رسانه ملی: بازنشستگان رسانه ملی تا ۲۲ بهمن می‌روند

خبرگزاری تسنیم: علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما در نشستی صمیمی با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که به‌مناسبت روز دانشجو برگزار شد، دوران دانشجویی را دورانی برای شکل‌گیری شخصیت، هویّت و تحکیم سجایای اخلاقی، رفتاری، سیاسی، فرهنگی و... دانست و گفت: دوران دانشجویی از دو جنبه در شکل‌گیری شخصیت افراد مؤثر است؛ یکی ساختن هویت فکری، فرهنگی و آرمانی و دیگری جنبه تمدن‌سازی و اجرایی که دانشجو را به دنیای علم متصل می‌کند و زمینه رشد او را در رشته تحصیلی‌اش فراهم می‎‌آورد.

وی در این نشست، سخنانش را با این جمله ادامه داد که "کشور ما یک کشور نیست بلکه یک حرف، یک پیام و یک سلوک در مقابل نظام سلطه است و کسی که برای این کشور کاری انجام می‌دهد، در واقع کاری جهانی کرده است". وی با اشاره به موقعیت کنونی ایران در منطقه و جهان گفت: کشور ما، کشوری قدرتمند در منطقه و درحال تبدیل شدن به قدرتی جهانی است و هر کس در آن توفیق خدمت داشته باشد، به جهان خدمت کرده است.

علی‌عسکری افزود: بار این امانت بر دوش ملت فرهیخته ایران است که در حال ثبت اقتدار خود در دنیا هستند. دکتر علی‌عسکری، تهدید‌های دشمن را نشانه هراس آن‌ها از این اقتدار دانست و گفت که جنگ نرم علیه ایران به‌دلیل نقش فوق‌العاده‌ای ا‌ست که ایران در منطقه و دنیا داشته است. وی با بیان اینکه این اقتدار حاصل استعداد و توانمندی جوانان ایرانی است، گفت: امروز رویارویی با نظام سلطه و تلاش برای رسیدن به اهداف آینده جمهوری اسلامی بر دوش دانشجویان و جوانان است.

رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از این نشست که به پاسخگویی مبسوط به مباحث مطرح‌شده دانشجویان اختصاص داشت، روحیه انقلابی و مطالبه‌گر دانشجویان را ستود و آن را لازمه پیشرفت کشور دانست و خطاب به آن‌ها توصیه کرد که این روحیه را در تمام شئون زندگی به‌ویژه در زمینه تحصیل علم و دانش حفظ کنند.

علی‌عسکری سپس برای درک بهتر وضعیت سازمان و چالش‌های پیشِ‌رو به تشریح اوضاع رسانه ملی هنگامی که به سمت ریاست رسانه ملی منصوب شده بود پرداخت و گفت: دشمن تلاش کرد از چند جهت رسانه ملی را هدف قرار دهد و مرجعیت این رسانه را از بین ببرد و برای رسیدن به این هدف کوشید راه‌های کسب درآمد سازمان را ببندد و بیش از 300 شبکه ماهواره‌ای راه‌اندازی کند و در فضای مجازی با صرف هزینه‌ای هنگفت به این مهم برسد.

وی افزود: فقط کشور آمریکا بیش از 4 میلیارد دلار برای دیپلماسی عمومی یا همان در دست گرفتن افکار عمومی دنیا هزینه کرده است، که بیش‌ترین مبلغ صرف فعالیت‌های رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی می‌شود.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه در این محاصره دشمن و این هجمه سنگین، هدف نخست و اصلی ما حفظ مرجعیت رسانه ملی بود، گفت: ما با جدیت و به شکل جهادی برای تحقق این امر کار کردیم و همچنان نیز در حال تلاش هستیم.

وی افزود: سریال‌سازی و تأکید بر تولید محتوا، اولین اقدام در این اوضاع بود. با وجود آنکه سریال‌سازی پروسه‌ای زمانبر و با صرف هزینه‌ای بالا است، معاونت سیما را مأمور به احیای این امر در سازمان کردیم.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه طبقه‌بندی سریال‌ها از دیگر اقداماتی بود که برای هدفمند کردن سریال‌سازی در سیما به انجام رسید، گفت: ساخت سریال‌های فاخر نیازمند صرف زمانی طولانی و هزینه بالایی معادل دقیقه‌ای صدمیلیون تومان است که با وجود آن تلاش کردیم طرح‌های متوقف را در دستور کار قرار دهیم که راه‌اندازی سریال عظیم سلمان از آن جمله است.

علی عسگری با یادآوری وضعیت تولید در گذشته با اشاره به تلاش شبکه‌های ماهواره‌ای برای تولید سریال‌های فارسی زبان با استفاده از برخی عوامل داخلی افزود: با راه‌اندازی چرخه تولید در سازمان، عوامل تولید به این عرصه بازگشتند و با وجود همه محدودیت‌های مالی، ساخت سریال‌های طبقه ب. آغاز شد. وی افزود: پخش سه سریال شبانه از شبکه‌های سراسری از جمله راهبرد‌هایی بود که در این زمینه به انجام رسید.

وی با اشاره به فعالیت دشمن در جنگ نرم علیه ایران گفت: اکنون در متن این جنگ هستیم و اگر کسی این اوضاع را به‌خوبی درک نکند، چیزی از زمانه خودش درنیافته است.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار اخیر با برنامه‌سازان رسانه ملی گفت: ما اکنون در وسط همان میدان جنگیم که مقام معظم رهبری آن را غیر قابل انکار دانسته‌اند. ما باید قواعد این جنگ را بشناسیم و بر مبنای آن عمل کنیم.

علی عسگری از خدعه دشمن برای تقویت تصور فروپاشی نظام در چهلمین سال پیروزی انقلاب سخن گفت و اظهار داشت: عملیات دشمن برای فروپاشی قطعی جمهوری اسلامی در سال 1397 طراحی شده بود و به همین منظور با راه‌اندازی نهضت تولید فیلترشکن برای رفع موانع هجمه در فضای مجازی و در دست گرفتن حاشیه‌های ارزی در کشور و ایجاد نارضایتی در گروه‌های مختلف مردم و در نتیجه فشار اقتصادی، تلاش کرد تا این امر را محقق کند.

رئیس سازمان صداوسیما سپس از راهبرد‌های رسانه ملی برای شکست نقشه دشمن سخن گفت و افزود: با وجود آنکه دشمن در ایجاد نارضایتی در مردم و اختلال در بازار ارز توفیقاتی به دست آورد، رسانه ملی تلاش کرد تا با امیدآفرینی و راهبرد درست در مقابل این خدعه بایستد.

وی با اشاره به توانمندی معاونت سیاسی سازمان و عملکرد درست آن در مواقع حساس گفت: در معاونت سیاسی، کارشناسان و همکاران متعهد و حرفه‌ای با تهیه بسته‌های خبری کوتاه، اوج هنر، جامعه‌شناسی، درک و بصیرت را به کار بسته و عملیات روانی دشمن را در حد توان خنثی می‌کنند و تجربه این دوستان بسیار اثرگذار است.

باید در عین بیان مشکلات از سیاه‌نمایی پرهیز کنیم

رئیس رسانه ملی سپس در پاسخ به مطالبه دانشجویان در خصوص پرداختن به مشکلات معیشتی مردم، کارگران و کشاورزان استان‌های مختلف گفت: در چنین مقطعی که دشمن می‌خواهد اوضاع کشور را نابسامان جلوه دهد و از نوسانات بازار ارز سوءاستفاده کند، ما باید ضمن طرح مشکلات مردم، امیدآفرینی هم بکنیم تا این نقشه دشمن به نتیجه نرسد. باید در عین بیان خواسته‌ها و مشکلات مهم مردم از سیاه‌نمایی پرهیز و به دولت برای اداره اوضاع کشور کمک کنیم.

وی از تلاش رسانه ملی در حوادث پس از دی ماه سال گذشته و ایام نوروز نیز سخن گفت و اظهار داشت: در نوروز امسال با ایجاد فضای شاد و پرنشاط در برنامه‌ها کوشیدیم اندوه‌زدایی کنیم و در تابستان امسال با وجود تلاش مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و سعودی برای ایجاد بحران در بازار ارز، سعی کردیم مردم را از این نقشه آگاه کنیم و طرح دشمن را با تهیه گزارش‌های خبری روشنگرانه افشا سازیم.

رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به ادّعای دانشجویی در زمینه سست عمل کردن رسانه ملی در استکبارستیزی و نپرداختن به حماسه مردم در 13 آبان امسال و روز دانشجو گفت: ما از ابتدای امسال برای پوشش کامل روز 13 آبان به‌عنوان روز استکبارستیزی برنامه‌ریزی داشتیم و اعلام کردیم که 13 آبان امسال به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب باید نقطه عطف باشد.

وی گفت: جامعه ایران، اعتقادی قوی به مبارزه با استکبار و آمریکا دارد و ما نیز بر مبنای آن، فعالیت همه‌جانبه‌ای در زمینه پوشش مراسم 13 آبان امسال و تولید مستند‌ها و برنامه‌های ویژه مرتبط با این روز در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی داشتیم.

علی عسگری با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نیز گفت: از سال گذشته، ستادی برای بزرگداشت این مناسبت تشکیل شده و از همان زمان فعالیت‌های این ستاد آغاز شده است. وی با اشاره به تولیدات متعدد شبکه‌های سراسری و استانی به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب گفت: برخی از برنامه‌هایی که در این زمینه تولید شده نیز از مدتی پیش روی آنتن رفته‌اند. وی ابراز امیدواری کرد 22 بهمن امسال به کوری چشم دشمنان پرشورترین راهپیمایی مردم ایران در حمایت از نظام جمهوری اسلامی برگزار شود.

رئیس رسانه ملی تأکید کرد: ما از نارضایتی اقتصادی مردم باخبریم، اما باید مردم را امیدوار نگه داریم تا آرام آرام جامعه به آرامش خود بازگردد. وی توقف برنامه موشکی ایران و از بین بردن اقتدار جمهوری اسلامی را از اهداف دشمن برشمرد و گفت: رسانه ملی در مقابله با این اقدامات، نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه تهدید دشمن، امروز رسانه‌پایه است.

رسانه ملی مستقل از قوای سه گانه است

علی عسکری در پاسخ به اینکه چرا رسانه ملی از نظر مالی به دولت وابسته است و آیا این موضوع در عملکرد رسانه نسبت به فعالیت‌های دولت تأثیرگذار نخواهد بود، گفت: یکی از مطالبات همه دولت‌ها، گرفتن عنان اختیار رسانه است، اما بر اساس قانون اساسی، رسانه ملی مستقل از قوای سه‌گانه است و هیچ‌گاه به چالش‌های میان آن‌ها نمی‌پردازد.

وی با اشاره به بودجه کلان یکی از شبکه‌های دولتی انگلیس نیز گفت: رسانه ملی یک‌دهم این بودجه را برای 66 شبکه تلویزیونی و 90 شبکه رادیویی ملی، فراملی و استانی دریافت می‌کند که با احتساب رقم پیش بینی شده از محل درآمد تبلیغات، رقم فوق‌العاده کمی است و کفاف مخارج سازمان را نمی‌دهد.

رئیس سازمان صداوسیما تصریح کرد: با وجود این، رسانه ملی تلاش می‌کند از حداقل منابع موجود برای جلب رضایت مخاطبان و مقابله با هجمه رسانه‌ای دشمن استفاده کند.

علی عسکری با اشاره به حقوق کارکنان رسانه ملی که بخش اعظم بودجه سازمان را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: اداره رسانه‌ای با این وسعت و این هزینه، بیش‌تر شبیه یک معجزه است.

رئیس سازمان صداوسیما سپس با اشاره به مطالبه دانشجویان در خصوص توجه به کودکان و تولید انیمیشن‌های داخلی گفت: قدرت انیمیشن‌سازی رسانه ملی بسیار بالا است که اگر هزینه آن تأمین شود، می‌تواند تحولی عظیم ایجاد کند. وی افزود: در گذشته، حدود 60 درصد از آنتن برنامه‌های کودک به انیمیشن خارجی اختصاص داشت که با همین بضاعت مالی اندک، امروز نیز حدود 40 درصد را به خود اختصاص داده است.

رسانه ملی در موضوع جوان‌گرایی پیشرو است

رئیس رسانه ملی در پاسخ به مطالبه دانشجویان درخصوص میدان دادن به نیرو‌های جوان نیز گفت: سازمان صداوسیما در دور جدید در جوان‌گرایی پیشرو بوده است؛ ضمن اینکه از دو سال قبل، دستور تشکیل خانه تولید جوان صداوسیما را برای حمایت از طرح‌های جوانان در زمینه تولید و میدان دادن به جوانان مستعد در زمینه برنامه‌سازی دادیم و اکنون نیز مدیر شبکه سه که پیش از این در مرکز بسیج، این خانه را راه‌اندازی کرده بود، متولی این امر است و در کنار شبکه سه سیما، محلی را به این بخش اختصاص داده است.

وی از پذیرش طرح‌های خلاقانه و حرفه‌ای جوانان در این خانه خبر داد و آن را معبری برای ورود جوانان مستعد و خلّاق به عرصه تولید دانست.

رئیس رسانه ملی همچنین از دو معبر دیگر برای ورود استعداد‌های جوان و دانشجویان به عرصه تولید در رسانه ملی یاد کرد و گفت: مرکز بسیج سازمان و دانشگاه صداوسیما نیز دو معبر دیگر برای ورود دانشجویان مستعد و جوانان است و علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌ها و توانایی‌هایشان را در اختیار این دو بخش قرار دهند تا با ارزیابی آن‌ها بتوانند وارد این عرصه شوند. وی همچنین به مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی دستور داد زمینه برقراری ارتباط دانشجویان را با مدیر شبکه سه سیما، خانه تولید جوان و همچنین مرکز بسیج و دانشگاه صداوسیما فراهم کند.

وی در ادامه از انتخاب مدیری جوان برای ریاست دانشگاه صداوسیما یاد کرد و گفت: برای قانع کردن وزارت علوم برای سپردن دانشگاه صداوسیما به مدیری جوان تلاش بسیاری کردیم و برای نخستین‌بار است که رئیس دانشگاه به‌عنوان یکی از اعضا در جلسات شورای معاونان سازمان حضور دارد تا ارتباط بهتری در این زمینه میان دانشگاه و سازمان برقرار شود.

علی عسگری همچنین در پاسخ به گلایه دانشجویان در پرورش هنرمندان معروف (سلبریتی‌ها) غیرمتعهد گفت: بار‌ها از گروه‌های متعدد انقلابی خواسته‌ایم تا افراد بااستعداد و توانمند را در این عرصه معرفی کنند تا از آن‌ها در برنامه‌ها بهره ببریم که تا کنون فقط یک نفر معرفی شده که توانمندی‌اش را در زمینه اجرا اثبات کرده است. از شما دانشجویان درخواست می‌کنم اگر می‌توانید در معرفی جوانان توانمند انقلابی به سازمان کمک کنید.

وی از توصیه‌ها و تأکیداتش به معاونان در ابتدای ریاست بر سازمان نیز یاد کرد و گفت: سه زمینه مهندسی شبکه‌ها، حفظ مرجعیت رسانه و برندینگ از اولین تأکیدات به معاونان بود و بازشناسی و تنظیم مأموریت شبکه‌ها از دیگر مأموریت‌هایی بود که در اول کار به انجام رسید.

رئیس رسانه ملیدر پاسخ به مطالبه دانشجویان برای پرداختن به مشکلات مناطق محروم استان تهران و و شهر‌ها و روستا‌های محروم کشور نیز گفت: علاوه بر اینکه در شبکه 5 سیما به مناطق جنوبی تهران و شهرستان‌های استان پرداخته می‌شود، قرار بود زمینی برای شبکه استانی تهران در نظر گرفته شود که به علت کمبود بودجه محقق نشد.

وی سپس با تأکید بر اینکه حفظ مرجعیت باید از طریق برندینگ به انجام برسد، گفت: شبکه‌های صداوسیما موظف به این امر شده‌اند و به طور مثال شبکه 7 سیما باید برند‌های مهارتی ایجاد کند که اکنون در این زمینه فعالیت دارد.

علی عسگری با اشاره به درخواست نماینده یکی از تشکل‌ها در خصوص پرداختن به موضوعات بانوان و اهمیت نقش آن‌ها در خانواده گفت: بر این مبنا، مأموریت شبکه دو سیما بر مبنای زن و خانواده و همچنین معلم و مدرسه تعریف شد و اکنون این شبکه در این زمینه فعالیت دارد.

وی از اهمیت تربیت نیرو‌های تازه‌نفس و مستعد در این نهاد سخن گفت و افزود: در خانه جوان، اصل نیرویی است که تربیت می‌شود و محصولات تولید شده در آن در وهله دوم قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صداوسیما سپس درخصوص پرسش‌های دانشجویان در زمینه تبعیت سازمان از قانون بازنشستگی و علت تمدید مهلت اعلام شده در خصوص برخی مدیران سازمان گفت: از حدود 220 نیرویی که باید بازنشسته می‌شدند، 200 نفر تا کنون بازنشسته شده‌اند و الباقی به‌تدریج بازنشسته خواهند شد.

علی عسکری با اشاره به ضعف کادر سازی مدیریتی در دوره‌های گذشته تصریح کرد: با توجه به وجود برخی حساسیت‌ها در کار رسانه و ضرورت بهره‌مندی از تجربیات نیرو‌های متخصص و باتجربه قدیمی امکان بازنشستگی آن‌ها به‌صورت همزمان آسیب‌هایی را به همراه داشت، لذا این تأخیر به این دلیل است که خللی در کار ایجاد نشود و به همین علت اجازه گرفتیم تا با تاخیر این تعداد بازنشسته شود و بتوانیم جایگزین‌های مطمئنی برای آن‌ها پیدا کنیم.

رئیس رسانه ملی که با پرسش‌های متعدد دانشجویان در خصوص زمان بازنشستگی مدیران باقی مانده مواجه شده بود گفت: من قطعا تا 22 بهمن به تیم موجود دست نخواهم زد و بعد از این زمان به تدریج و با دقت افراد جایگزین را مشخص خواهیم کرد.

وی سپس خطاب به دانشجویان جوان حاضر در جلسه توصیه کرد: بازنشسته‌های امروز، پهلوانان و قهرمانان دیروز هستند که باید تکریم شوند و با احترام از خدمات آن‌ها یاد شود.

علی عسکری در خصوص انتقاد دانشجویان در خصوص محتوای سریال‌ها نیز گفت: در سریال‌سازی اکنون در فاز غنی‌سازی هستیم و حتی سریال‌هایی که مرحله تولید را پشت سر گذاشته‌اند، ارزیابی و نقاط ضعفشان را برطرف می‌کنیم.

وی سپس از درخواست دانشجویان در خصوص ارائه تحلیل‌های درست از اوضاع برای مخاطبان استقبال کرد و با تأکید بر اینکه در اوضاع کنونی نباید چالش نابجا در کشور ایجاد کرد، گفت: باید فکر کنیم کجا و چگونه می‌توانیم درخصوص اتفاقات تحلیل ارائه دهیم. دشمن در فکر تخریب است و ما باید با آن مقابله کنیم.

رئیس رسانه ملی همچنین دیدگاه دانشجویان در زمینه سرعت در اطلاع‌رسانی را صحیح دانست وگفت: خبرنگاران رسانه ملی موظف شده‌اند اگر در بطن خبر قرار داشتند، ظرف کم‌تر از یک دقیقه و اگر در محل وقوع نباشند کم‌تر از سه دقیقه خبر را از مبادی اطلاع‌رسانی سازمان شامل سایت‌های خبری و شبکه خبر مخابره کنند.

علی عسکری با اظهار تعجب از ادعای یکی از دانشجویان مبنی بر نبودن قانون در صداو سیما گفت: صداوسیما قانونی کامل و قوی دارد که بر اساس آن قانون عمل می‌کند.

رئیس سازمان صداوسیما سپس از شرکت‌های اپراتوری تلویزیونی اینترنتی یاد کرد که مدیریت آن زیرمجموعه فضای مجازی سازمان است و اکنون 7 اپراتور در این زمینه تحت نظارت سازمان صداوسیما فعالیت می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان