ماهان شبکه ایرانیان

شفافیت؛ رکن گمشده صنعت بیمه

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از چابک آنلاین، ابوالفضل جهاندیده مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه‌نوین، در پاسخ به این سوال که چرا گاهی در تصادفات به میزان سقف خسارت تعهد شده در قرارداد شخص بیمه‌گزار به وی پرداخت نمی‌شود، گفت: این موضوع به تبصره 3 و 4 ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث بر می‌گردد.

بنابراین تبصره ها، خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود. اینجا قطعا این سوال مطرح می شود که منظور از گرانترین خودروی متعارف چیست؟ بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال در تبصره 4 ماده 8 آورده است که منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، باشد.

این‌بار این سوال مطرح می شود که سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، چه مقداری است؟ سقف تعهدات بدنی را همه ساله قوه قضاییه اعلام می‌کند که براساس آن در سال 97 مبلغ 308٫000٫000 میلیون تومان معادل سقف دیه کامل مرد در ماه حرام تعیین شده است.

با این اوصاف حتی اگر خودرویی که فرد مقصر با آن تصادف کرده باشد چند میلیاردی باشد، طبق قانون جدید قیمت واقعی خودرو حدود 154میلیون تومان فرض و خسارت پرداختی نیز متناسب با آن تعیین می شود که این پاسخ خود باز نیاز به شفاف سازی بیشتر دارد.

به راستی چرا شرکت‌های بیمه اطلاعات درست و دقیقی در این زمینه به مشتریان خود نمی‌دهند و مشتریان را با سوالات مکرر روبه رو می‌کنند؟

چرا اکثر بیمه‌گزاران پس از بستن قرارداد و در زمان خسران به این ماده و تبصره‌ها واقف می‌شوند؟ تا کی مشتریان باید به دلیل عدم شفافیت حق انتخاب خود را از دست دهند و متضرر شوند؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان