عضو ارشد شورای آتلانتیک: گفته های پمپئو جزئی از جنگ اقتصادی و خبری علیه ایران است

عضو ارشد شورای آتلانتیک، گفته های وزیر خارجه آمریکا در شورای امنیت علیه ایران را حرف های توخالی توصیف کرد و گفت: این نوع برخورد، جزئی از جنگ اقتصادی و خبری علیه ایران است. آنها به سر و صدا علیه ایران ادامه خواهند داد، ولو اینکه هیچ کسی به آن توجه یا همراهی نکند.

عضو ارشد شورای آتلانتیک: گفته های پمپئو جزئی از جنگ اقتصادی و خبری علیه ایران است

«باربرا اسلاوین» روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره تلاش آمریکا برای تحریم ایران به دلیل برنامه موشکی دفاعی آن افزود: شورای امنیت سازمان ملل متحد دست به اقدامی علیه برنامه موشکی بالستیک ایران نخواهد زد. این موضوع قبلا در قطعنامه 2231 شورای امنیت گنجانده شده است و ایران می گوید که آزمایش هایش آن را نقض نکرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه برای بررسی ششمین گزارش دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه 2231 تشکیل جلسه داد. وزیر خارجه آمریکا در اقدامی که ناشی از ناآگاهی به مسایل دیپلماتیک است، شخصا حضور یافت و نماینده جمهوری اسلامی ایران هم او را آماج حملات کلامی خود نهاد که سیاست های واشنگتن چگونه نقض این قطعنامه بوده است.

سایر اعضای این شورا هم قاطعانه از برجام حمایت کردند.

روزنامه نگار آمریکایی در ادامه این گفت و گو اظهار کرد: اعضای شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران ابراز نگرانی خواهند کرد اما به سمت تحریم، آن گونه که وزیر خارجه آمریکا می خواهد، نمی روند. به نظر من سخنان امروز (چهارشنبه) پمپئو در جلسه شورای امنیت، فقط حرف های تو خالی است و با هدف جنگ خبری و روانی صورت می گیرد.

این روزنامه نگار آمریکایی اضافه کرد: این رویکرد تنها ضعف دولت ترامپ را نشان می دهد زیرا این تهدیدها، ترجمان عملی در شورای امنیت نخواهد داشت. اگر ایالات متحده در برجام مانده بود، شاید این توان را داشت که اروپایی ها را با خود علیه برنامه موشکی ایران همراه کنند اما در این شرایط، این کار برای دولت ترامپ پیچیده است.

** آمریکا جنگ خبری و اقتصادی راه انداخته است
اسلاوین با اشاره به کنفرانس خبری وزیر خارجه آمریکا هم گفت: امروز از وی درباره کشتن خاشقچی سوال کردند. پس از بیان چند کلمه، او شروع کرد درباره ایران حرف زد. این نوع برخورد، جزئی از سیاست در یک جنگ اقتصادی و خبری علیه ایران است. آنها به سر و صدا علیه ایران ادامه خواهند داد، ولو اینکه هیچ کسی به آن توجه یا همراهی نکند.

وی در توضیح مفهوم 'جنگ خبری' گفت: این جنگ خبری به موازات جنگ اقتصادی در حال پیاده شدن است. توئیت هایی که می کنند، گزارش هایی که منتشر می شود درباره وضع حقوق بشر در داخل ایران درست در زمانی که مساله حقوق بشر را در دیگر کشورها نادیده می گیرند، بخش هایی از یک راهبرد جنگ خبری و اطلاعاتی است.

کارشناس ارشد شورای آتلانتیک ادامه داد: من با وجود اینکه به برخی سیاست های ایران انتقاد دارم، فکر می کنم این سر و صدای مداوم از سوی دولت ترامپ علیه ایران و بی توجهی آن به سیاست های دیگر کشورها به بی اعتباری دولت وی منجر می شود.

** محدودیت تاثیر تحریم ها آشکار شده است
اسلاوین با اشاره به راهبرد جنگ اقتصادی دولت آمریکا هم اظهار کرد: در حالی که تاثیر این تحریم ها بر اقتصادی ایران جدی بوده است، شاهد مقاومت در برابر آنها نیز بوده ایم. به ویژه اکنون سازوکار مالی اروپا در آستانه اجرایی شدن است. در واقع ما در این چند ماه گذشته هم شاهد تاثیر تحریم ها و هم محدودیت آن بوده ایم. وی افزود: حتی در زمینه نفت نیز شاهد هستیم که دولت ترامپ مجبور به دادن معافیت های نفتی شده است. از سوی دیگر، سعودی ها با کاهش تولید بیش از یک میلیون بشکه موافقت کردند. این کار به نظر من ترامپ را وادار خواهد کرد که معافیت های دوباره ای برای مشتریان نفت ایران در نظر بگیرد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: ترامپ برای فشار به مشتریان نفت ایران با دشواری بیشتری روبرو خواهد بود. نفت ایران برای حفظ ثبات بازار، مورد نیاز خواهد بود، ولو اینکه فروش آن به یک میلیون دلار کاهش یابد. اسلاوین با اشاره به مشکلات فزاینده ترامپ در داخل گفت: در مجموع دولت ترامپ به سمت ضعف در داخل پیش می رود و قوی تر نخواهد شد.

** ماه عسل ما با سعودی ها تمام شده است
این عضو شورای آتلانتیک پیش بینی کرد که کنگره تصمیم های قاطعی علیه سعودی ها بگیرد و افزود: انتقادهای دو حزب از عربستان نشان می دهد که ماه عسل ترامپ با سعودی ها به پایان رسیده است. اسلاوین ادامه داد: به نظر من برخی سناتورها نگران مساله حقوق بشر هستند. حتی در میان جمهوریخواهان، لیندسی گراهام اینگونه است.

این تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: عصبانیت واقعی درباره اشتباهات پیاپی بن سلمان در کنگره وجود داشته است. بسیاری درباره یمن ناراحت هستند. مساله خاشقچی همچون آن کاهی بود که با قرار گرفتن بر پشت روابط باعث ریزش این ناراحتی ها شد.

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی سعودی دهم مهرماه امسال در کنسولگری عربستان در استانبول توسط عوامل رژیم سعودی به قتل رسید. ارزیابی های سازمان جاسوسی آمریکا گواه از آن است که شخص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این باره مسئولیت دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان