خواص بادمجان برای سلامتی

بادمجان جز گیاهان پر طرفداری است که در طبخ بسیاری از غذاها از آن استفاده می‌شود. اگرچه اغلب از بادمجان به عنوان نوعی سبزیجات یاد می‌شود اما از لحاظ فنی میوه است چون از یک گیاه گلدار به دست می‌آید و دانه دارد

بادمجان جز گیاهان پر طرفداری است که در طبخ بسیاری از غذاها از آن استفاده می‌شود. اگرچه اغلب از بادمجان به عنوان نوعی سبزیجات یاد می‌شود اما از لحاظ فنی میوه است چون از یک گیاه گلدار به دست می‌آید و دانه دارد. بادمجان انواع مختلفی دارد که ابعاد و رنگ‌های مختلف دارند. در حالی که بادمجان با پوست تیره بسیار رایج است، اما آن‌ها می‌توانند قرمز، سبز یا حتی سیاه باشند. بادمجان علاوه بر اینکه بافت و طعم جالبی دارد و خوشمزه است خواص زیادی برای سلامتی دارد.

در ادامه مطلب با برخی از خواص بادمجان آشنا خواهید شد.

1. سرشار از مواد مغذی

این ماده غذایی دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی است. وقتی می‌گوییم یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است یعنی دارای مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. یک فنجان بادمجان خام دارای مواد مغذی زیر است: 

  • 20 کالری
  • 5 گرم کربوهیدرات
  • 3 گرم فیبر
  • 1 گرم پروتئین
  • 10% منگنز
  • 5 درصد فولات
  • 5 درصد پتاسیم
  • 4 درصد ویتامین کا
  • 3 درصد ویتامین سی

همچنین حاوی مقادیر کمی از مواد مغذی دیگر از جمله نیاسین، منیزیم و مس هستند.

2. سرشار از آنتی اکسیدان

بادمجان علاوه بر اینکه حاوی انواع زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، دارای تعداد بالایی از آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که این آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری از بسیاری از انواع بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان کمک می‌کنند.

بادمجان حاوی ترکیبی به نام آنتوسیانین است که مسئول رنگ خاص این میوه است. تحقیقات نشان داده این ماده در برابر رادیکال‌های آزاد مقاوم است.

خواص بادمجان

3. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

بادمجان به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در یک تحقیق به خرگوش‌هایی که کلسترول خون‌شان بالا بود، به‌مدت دو هفته 10 میلی‌لیتر عصاره‌ی بادمجان دادند. در پایان این مطالعه، پژوهشگران شاهد کاهش کلسترول بد خون (LDL) و تری‌‌گلیسیرید خون خرگوش‌ها بودند. این دو ترکیب، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

4. کنترل قند خون

اضافه کردن این ماده غذایی به رژیم غذایی شما می‌تواند به کنترل قند خون شما کمک کند. این اتفاق عمدتا به این دلیل است که بادمجان دارای مقادیر فیبر بالایی است که از سیستم گوارشی به صورت دست نخورده عبور می‌کند. فیبر می‌تواند با کند کردن میزان هضم و جذب شکر در بدن، میزان قند خون را کاهش دهد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که پلی فنول‌ها، یا ترکیبات گیاهی طبیعی، در غذاهایی مثل بادمجانمی‌تواند جذب شکر را کاهش داده و ترشح انسولین را افزایش دهد، که هر دو می‌توانند به کاهش قند خون کمک کنند. این گیاه کاملا با توصیه‌های رژیم غذایی برای کنترل دیابت متناسب است.

5. به کاهش وزن کمک می‌کند

بادمجان‌ها دارای فیبر فراوان و کالری کم هستند. می‌توانید این ماده غذایی را به رژیم غذایی‌تان برای کاشه وزن اضافه کنید. فیبر به آرامی از طریق دستگاه گوارش عبور می‌کند و باعث می‌شود شما احساس سیری کنید و جذب کالری در شما کاهش پیدا کند. علاوه بر این، بادمجان اغلب به عنوان ماده غذایی با فیبر بالا، جایگزین کالری پایین برای مواد کالری بالاتر است و در رژیم‌های غذایی قرار دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان