بیدود به صورت رسمی وارد خیابانهای تهران شد. در مراسم رونمایی از دوچرخههای هوشمند اشتراکی بیدود که صبح امروز در شهرک غرب برگزار شد «رسول کشتپور» شهردار منطقه دو تهران و «بشیر حجت نظری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم در کنار مدیران استارتآپ بیدود حاضر شدند تا حدود 120 دستگاه دوچرخه در ایستگاههای منطقه 2 تهران به طور رسمی در اختیار شهروندان قرار بگیرد. فردا نیز همین تعداد دوچرخه در منطقه 6 به شهروندان عرضه خواهد شد.
![بیدود](/Upload/Public/Content/Images/1397/09/27/1534440978c.jpeg)
افتتاح اولین ایستگاه بیدود در شهرک غرب تهران توسط کشت پور شهردار منطقه دو و ناظمی عضو شورای شهر تهران
بیدود استارتآپ دوچرخهسواری اشتراکی است که برای استفاده از آن، کاربران پس از نصب اپلیکیشن بیدود باید مبلغ 159 هزار تومان را به صورت قرضالحسنه پرداخت کنند، البته اگر کاربران از استفاده و عضویت در بیدود منصرف شوند این پول به حساب آنها برمیگردد. مورد دیگر آنکه بیدود برای کاربران خود پکیج کامل بیمه شامل بیمه انفرادی و شخص ثالث را در نظر گرفتهاست که برای خرید آن باید مبلغ 30 هزار و 900 تومان بپردازند.
«حسین قاسمی» عضو هیات مدیره شرکت پاکچرخ ایرانیان (بیدود) در گفتگو با دیجیاتو در مورد تاخیر ورود دوچرخههای این استارتآپ به شهر توضیح داد که آنها قصد داشتند کار خود را به بهترین نحو به شهروندان ارائه کنند:
«نمیتوانیم بگوییم این کار را با تاخیر آغاز کردهایم چراکه در طول این مدت در حال گذراندن مراحل قانونی و اداری کار بودیم. ما باید مجوزهای خاصی را از شهرداری دریافت میکردیم و چون دوچرخه وسیله نقلیهای است که قرار بود برای اولین بار به این شکل وارد شهر شود لازم بود تا شهرداری پروتکلهای خاص خود را انجام دهد. اینطور نبود که ارگانی دیر کرده باشد، کارها با سرعت در حال انجام بودند تا دوچرخهها وارد بازار شوند. این روند در شرکت ما و شهرداری طی چندین ماه انجام شد تا مواردی مانند جانمایی پارکینگها در مناطق مختلف شهر انجام شود.»
![بیدود](/Upload/Public/Content/Images/1397/09/27/1534450509n.jpeg)
قاسمی در پاسخ به این سوال دیجیاتو که چرا این منطقه، که منطقهای مرفهنشینتر از سایر نقاط تهران است برای افتتاح دوچرخه اشتراکی در نظر گرفته شده است، گفت که منطقه دو خیابانهای بهتری برای دوچرخهسواری دارد و به همین دلیل بیدود ابتدا در این منطقه آعاز به کار کرد؛ ضمن آنکه بیدود فردا در منطقه 6 نیز کار خود را آغاز خواهد کرد.
او در مورد راهکاری که بیدود برای غلبه بر مشکل شیب خیابانهای تهران در نظر گرفته است توضیح داد دوچرخههایی که اکنون در دسترس شهروندان قرار گرفتهاست برای طی کردن مسیرهای شرقی غربی و شمال به جنوب مناسب است اما در مرحله بعد دوچرخههای برقی وارد شهر خواهند شد که برای مسیرهای جنوب به شمال که سربالایی هستند مناسب است.
عضو هیات مدیره بیدود در مورد شروع به کار خود در فصل سرما که بارندگی و آلودگی هوا بیشتر میشود به دیجیاتو گفت:
«اگر ما محصولی برای فروش عرضه کرده بودیم حتما شرایط جوی و آلودگی هوا در کار ما تاثیرگذار بود اما ما محصول خدماتی ارائه میکنیم. در بسیاری از کشورها دوچرخه هوشمند عمومی نسل چهار به عنوان وسیله حمل و نقل همگانی شناخته شدهاست و در تمامی فصول استفاده میشود. براساس آمارهای کشور چین ترویج و گسترش دوچرخه سواری در دو سال اخیر توانسته است تا حدود 30 درصد ترافیک و آلودگی هوا را کاهش دهد.»
![بیدود](/Upload/Public/Content/Images/1397/09/27/1534460243y.jpeg)
کشت پور و ناظمی ضمن حمایت از وسایل نقلیه پاک کمی هم دوچرخه سواری کردند
موضوع مهم دیگری که به تسهیل دوچرخه سواری در سطح شهر کمک میکند، اختصاص مسیرهای دوچرخهسواری است که در برخی از خیابانهای تهران دید میشود اما کارآیی لازم را ندارد و بعضا به محل پارک خودروها تبدیل شدهاست. بشیر حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در این مورد به دیجیاتو گفت:
«در خصوص مسیرهای ویژه دوچرخه سواری، مکرراً از سوی شهروندان و کنشگران حوزه پیاده روی و دوچرخه سواری، مطالباتی را دریافت کردهایم مبنی بر اینکه مسیرهای دوچرخهسواری تعبیه شود. این موضوع در سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری هم در حال بررسی است و ما امیدوار هستیم که به نتیجه برسد.»
![بیدود](/Upload/Public/Content/Images/1397/09/27/1534460665l.jpeg)
کشت پور، شهردار منطقه 2 تهران نیز در همین مورد به دیجیاتو گفت: «ما برای شروع کار حتما باید مسیرهایی را برای تردد دوچرخه سواران در نظر بگیریم. ما نیز ناحیه 7 را انتخاب کردیم چون تردد دوچرخه سواران در این ناحیه مهیاتر است. اگر احیانا مشکلاتی وجود داشته باشد آنها را رفع خواهیم کرد.»
گفتنیست دوچرخههای هوشمند بیدود مجهز به GPS بوده و در زمان استفاده و تردد در خیابان و یا هنگامی که کنار خیابان قفل شدهاند در اتاق مانیتورینگ بیدود در حال رصد شدن هستند.