با این حال چینی ها را می توان در سه گروه مختلف دسته بندی کرد. گروه اول آن هایی که به دلیل سودای ورود به بازار آمریکا، قید بازار پر سودی همچون ایران را زده اند، بیش تر چینی های با کیفیت بازار را می توان در این گروه جای داد. گروه دوم شرکت هایی هستند که به دلیل عدم تجارت با ایالات متحده آمریکا و وجود منافع فراوان در ایران، علاقه دارند همچنان در این بازار فعالیت کنند، اگرچه شاید اندکی با احتیاط تر از گذشته گام بردارند. و اما گروه سوم را خودرو سازان چینی جدیدی تشکیل می دهند که می خواهند در شرایط کنونی، تازه جای پای خود را در کشورمان محکم کنند.
از هایما بدانیم
شرکت خودروسازی ” هایما ” یکی از برندهای زیر مجموعه کمپانی ” فاو ” است که در سال 1992 با سرمایه گذاری مشترک مزدای ژاپن و دولت چین، در استان هاینان تأسیس شد. این شرکت از سال 2006 در مالکیت کمپانی فاو قرار دارد. هایما در ساخت محصولات اش از فن آوری دست دوم خودروهای مزدا استفاده می کند. هایما شاید هیچ گاه فکرش را هم نمی کرد که روزی به یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای چینی ایران تبدیل شود. هر چند وجود نام ” ایران خودرو ” در پشت پرده عرضه هایما، تأثیر بسیاری بر موفقیت آن گذاشت. نشان هایما در بازار خودروی ایران بیش تر با کراس اوور S7 شناخته می شود،
خودرویی که این روزها متقاضیان زیادی برای خرید آن صف می کشند. S5 نیز به عنوان دومین محصول هایما به بازار ایران راه یافته است. هر چند تا این لحظه هرگز نتوانسته به اندازه برادر بزرگ اش، خوش بدرخشد. اما ایران خودرویی ها که از آوردن هایما به ایران بسیار راضی به نظر می رسند، اکنون قصد دارند سبد محصولات این برند را از انحصار مدل های شاسی بلند بیرون آورند. هایما Family یا M5 نخستین سدان هایما در ایران خواهد بود که می تواند به رقابت هم وطنان اش در کشور ما بیاید.
هایما فامیلی چه گونه خودرویی است؟
ایران خودرو از مدت ها پیش تصمیم به عرضه مدل M5 داشت، حتا این خودرو در نمایشگاه خودروی شهر آفتاب در سال 96، به صورت آزمایشی به نمایش درآمد. اما چندی پیش بود که انتشار یک عکس از یک دستگاه هایما فامیلی با استتار مخصوص، گمانه زنی ها درباره عرضه این خودرو به ایران را به واقعیت نزدیک تر کرد. اکنون به نظر می رسد ایران خودرو با نا امید شدن از ادامه همکاری با سوزوکی، قصد دارد عمده ظرفیت سایت خراسان خود را به تولید محصولات هایما اختصاص دهد و به رقابت با شرکت هایی همچون ” مدیران خودرو ” و ” کرمان موتور ” بپردازد.
هایما فامیلی را می توان برادر ناتنی مزدا 3 نامید. نسل های اولیه این خودرو بر اساس مزدا 323 ساخته می شدند، اما از روی خطوط بدنه و طراحی ستون های مدل کنونی می توان حدس زد این خودرو نیز روی شاسی نسل دوم مزدا 3 یا همان مزدا 3 جدید تولید شده توسط ” گروه بهمن “، پیاده سازی شده است. پیش از این ایران خودرو، نمونه هایی از مدل 2017 هایما فامیلی را برای انجام تست های فنی وارد کشور کرده بود. در حالی که شرکت هایما از سال 2018 اقدام به عرضه یک فیس لیفت روی این خودرو کرده است که نمای جلوی آن را عامه پسندتر نشان می دهد. از سویی ” مصطفی خان کرمی ” معاونت فروش و بازاریابی
ایران خودرو، در نمایشگاه خودروی پکن 2018 در مصاحبه با خبرنگار ” اسب بخار ” به این نکته اشاره کرده بود که در سال پیش رو، برنامه عرضه دو محصول جدید از هایما را دارند که یکی از آن ها، مدل فیس لیفت هایما فامیلی یا همان M5 است. با این حساب می توان امیدوار بود آخرین نسخه عرضه شده از این خودرو در چین، به خط تولید ایران خودرو برسد.
طراحی ظاهری فامیلی با توجه به برخورداری از تناسب های بدنه مزدا، منطقی و قابل قبول به چشم می آید. در نمای عقب می توان سبک طراحی را همپا با رقیبی همچون آریزو 5 تلقی کرد، اما در نمای جلو، فامیلی تا حدودی خاص و عجیب به نظر می رسد. درست چیزی شبیه به هایما S7 که در نمای عقب، جذاب تر از نمای جلو ظاهر می شود. با نگاهی به طراحی داخلی مدل های پیش از فیس لیفت، می توان متوجه همان سلیقه خاص طراحان هایما شد. طرحی از رده خارج و نه چندان زیبا. اما در فامیلی 2018، کابین دست خوش تغییر اساسی شده است. در این کابین جدید می توان طراحی مدرن تر و مواد ساخت باکیفیت تر را مشاهده کرد.
اما ویژگی های فنی هایما فامیلی تولید ایران خودرو، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. این سدان چینی در حالت استاندارد از موتوری به حجم دقیق 1٫591 سی سی برخوردار است که پیشرانه ای تنفس طبیعی به حساب می آید و 123 اسب بخار قدرت دارد. گشتاور این پیشرانه 125 نیوتن متر است که بسیار ضعیف به نظر می رسد، اما همچون هایما S5 که با ویژگی های فنی متفاوتی با نسخه های بازار جهانی در ایران عرضه شد، گویی ایران خودرویی ها برای هایما فامیلی نیز نیروی محرکه منحصر به فردی را در نظر گرفته اند. در حقیقت، هایما فامیلی به احتمال فراوان با همان پیشرانه هایما S5 های موجود در ایران عرضه
خواهد شد. این یک پیشرانه 1٫497 سی سی است که خلاف پیشرانه استاندارد فامیلی، به توربو شارژر مجهز شده تا 161 اسب بخار قدرت و 223 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برتری این پیشرانه قرضی بر پیشرانه استاندارد M5 به خوبی محسوس است. ضمن این که بنا به اطلاعات رسیده از منابع موثق به ” اسب بخار “، خبری از نصب جعبه دنده CVT روی هایما فامیلی نیست و این خودرو با جعبه دنده 6 دنده اتوماتیک معمولی به خط تولید می آید.
هایما فامیلی در کدام بخش از بازار قرار می گیرد؟
ایران خودرو به تازگی بهای رسمی هایما S7 را نزدیک به 190 میلیون تومان اعلام کرده است که افزایش 90 میلیونی را نسبت به ماه های گذشته نشان می دهد! با توجه به این که هنوز سطح امکاناتی هایما M5 های ایران خودرو مشخص نیست و با توجه به بهای رسمی M5 که از 75٫000 تا 118٫000 یوآن متغیر است، اکنون نمی توان قیمت دقیقی برای این محصول متصور بود. اما بدیهی است که این خودرو در نهایت بهایی پایین تر از S7 خواهد داشت. از رقیب های مستقیم هایما فامیلی یا M5، می توان به چری آریزو 5 اشاره کرد که به نوعی اصلی ترین رقیب آن نیز شناخته می شود. هر چند M5 ابعاد بزرگ تری دارد و با اندکی ارفاق می توان
لیفان 820 را هم به عنوان رقیب بعدی او معرفی کرد.
هایما M5 می تواند با تکیه بر شبکه خدمات ایران خودرو و محبوبیت برند هایما نزد مشتریان، در بازار این روزهای سدان های چینی که خلاف کراس اوورهای شان چندان رونقی ندارند، به موفقیت برسد. با جمع بندی نکته های گفته شده، هایما M5 به احتمال فراوان تنها در یک تیپ و با موتور توربو عرضه خواهد شد و برای برچسب قیمتی آن می توان رقمی در فاصله 160 تا 180 میلیون تومان را تخمین زد.