ماهان شبکه ایرانیان

۲۶ ترفند طبیعی برای بهبود و زیباسازی انواع پوست (قسمت اول)

برای داشتن پوست زیبا چه باید کرد؟ آیا می‌توان با راه‌های طبیعی، پوست زیبا داشت؟ راهکارهای مراقبت از پوست با مواد طبیعی چیست؟ بامیلوبلاگ در مقاله‌ای دو قسمتی از راه‌های طبیعی برای داشتن پوست زیبا و شاداب می‌گوید.

برای داشتن پوست زیبا چه باید کرد؟ آیا می‌توان با راه‌های طبیعی، پوست زیبا داشت؟ راهکارهای مراقبت از پوست با مواد طبیعی چیست؟ بامیلوبلاگ در مقاله‌ای دو قسمتی از راه‌های طبیعی برای داشتن پوست زیبا و شاداب می‌گوید.

داشتن پوست صاف و درخشان خواستۀهمۀ خانم‌هاست و البته تأثیر زیادی بر زیبایی دارد. بسیاری از ترکیباتی که در فراورده‌های درمانی و مراقبتیِ برندهای تجاری یافت می‌شوند را می‌توانیم از مواد طبیعیِ در دسترس تهیه کنیم. موادی مثل روغن زیتون، خیار، لیمو، سیب، سرکه، عسل و مانند این‌ها معمولاً در همۀ خانه‌ها یافت می‌شوند و می‌توانند در تهیۀ محصولات مراقبتیِ پرخاصیت به کارمان بیایند. هیچ چیز زیباتر و باشکوه‌تر از مواهب طبیعی نیست. در این نوشتار قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. مراقبت از پوست با روش‌های طبیعی مزایای بسیار و آثار شگفت‌انگیزی دارد. می‌خواهیم شما را با نسخه‌های درمانیِ طبیعی و با ارزش برای بهبود و زیباسازیِ پوست بدن آشنا کنیم. لطفاً با ما در بامیلوبلاگ همراه باشید.

دکتر ترور کیتس، متخصص زیبایی در مصاحبۀ تلویزیونی

من دکتر تِرِوِر کِیتس، متخصص پوست، مو و زیبایی هستم و قصد دارم در این مقاله 26 ترفند عالی برای بهبود و زیباسازی پوست را با شما در میان بگذارم. این تکنیک‌های طبیعی و سودمند ماحصل سال‌ها تحقیق و تجربه در حوزۀ مراقبت از پوست و “طبیعت‌درمانی” هستند، فوق‌العاده آسان و کاربردی‌اند و با مواد طبیعی و در دسترس انجام می‌شوند. آنچه اهمیت دارد این است که این راهکارها جایگزینی برای روش‌های مراقبتیِ پرهزینه، تخریبی و شیمیایی‌اند و سلامت پوستتان را تضمین می‌کنند. در واقع خودتان آن‌ها را می‌سازید، به‌کار می‌گیرید و در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کنید. آنچه به دست می‌آورید، حقیقتاً زیبا، مؤثر خوشایند است. حس می‌کنید بخشی از جهان بزرگ‌ترید و از طبیعت و خواص قدرتمند، شفابخش و اعجازآورش در بهبود و زیبایی پوستتان کمک گرفته‌اید.

این 26 راهکار طبیعی از این قرارند:

1- رفع خستگی، برآمدگی و پف زیر چشم با چای کیسه ای سرد

2 عدد چای کیسه‌ای سیاه، سبز یا چای بابونه را به مدت کمتر از 2 دقیقه در آب داغ بخیسانید. سپس آن‌ها را از آب داغ خارج کنید و در کاسۀ کوچکی در یخچال قرار دهید تا سرد شوند. پس از سردشدن، 1 کیسه را روی چشم بستۀ راست و دیگری را روی چشم بستۀ چپتان قرار دهید و بگذارید 5 تا 15 دقیقه در این حالت بمانند تا اثر کنند. چای اثر معجزه‌آسایی بر بهبود التهاب پوست اطراف چشم دارد.

2- استفاده از تمشک و روغن نارگیل برای درخشان و خوش‌رنگ کردن لب‌ها

ظرف کوچکی را روی شعلۀ کم قرار دهید. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل در آن بریزید و اجازه دهید گرم و روان شود. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و 4 عدد تمشک قرمز تازه یا  تمشک یخ‌زده به آن اضافه کنید. تمشک و روغن را میکس کنید تا خمیر صاف و یک‌دستی حاصل شود. خمیر به دست آمده را در ظرف شیشه‌ای کوچکی بریزید و در یخچال قرار دهید تا سرد شود. حالا خمیر سردشده را با انگشت تمیز یا برس لب روی لب‌ها بمالید و برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب، این کار را هر چند روز یک‌بار تکرار کنید.

3- لیفت طبیعی صورت با چند تمرین سادۀ یوگا

انجام چند تمرین سادۀ یوگا پیش از ضبط برنامه‌های ویدیویی، مصاحبه و نشست‌های کاری بسیار اثربخش است. این حرکات گردش خون را تسریع می‌کنند، عضلات پوست را بالا می‌کشند و حالتی شاداب و سرزنده به صورتتان می‌دهند. بیایید یکی از این تمرین‌ها را با هم مرور کنیم. برای این کار باید در وضعیت “سگ سربه‌زیر downward dog” که یکی از نرمش‌های فوق‌العادۀ یوگا است قرار بگیرید. به سمت پایین خم شوید و کف دست‌ها را به زمین برسانید. پاها را به عقب ببرید و با فاصله به زمین فشار دهید (دست در امتداد شانه و پا در امتداد باسن باید به جلو کشیده شود). وقتی به تعادل و آرامش رسیدید، 1 تا 5 دقیقه در این وضعیت بمانید. البته اگر کمردرد، پشت‌درد یا هرنوع آسیب‌دیدگی دیگری دارید ابتدا دربارۀ این تمرین با پزشکتان مشورت کنید و از او راهنمایی بخواهید. حرکت‌های این‌چنینی در بهبود و جوان‌سازی پوست بسیار مؤثرند و منجر به شادابی و تندرستی بدن می‌شوند.

4- پوستی نرم و لطیف با محلول معجزه‌آسای روغن انار، عصاره تمشک و روغن بادام شیرین

با استفاده از این محلول، آبرسانی طبیعی انجام می‌دهید، خشکی پوست را از بین می‌برید و با ترکیبی از آنتی‌اکسیدان‌های ارگانیک، نشاط و شادابی پوست را بازمی‌گردانید. بهتر است این محلول را پس از شستشوی پوست یا پاک کردن آرایش روی صورتتان بمالید. روغن دانۀ انار، روغن دانۀ تمشک و روغن بادام شیرین را با نسبت‌های یکسان با هم مخلوط کنید. 3 تا 6 قطره از محلول ترکیبی را کف دستتان بریزید. دست‌ها را به هم بمالید تا گرم شوند. بعد با نوک انگشت‌ها و به‌آرامی روغن گرم‌شده را به نواحی خشک پوست، شیارهای پوستی و چروک‌های صورت بمالید و کمی زمان بدهید تا جذب پوست شود.

5- پیش‌گیری از چین‌و‌چروک پوست با تعویض روبالشی

به جای روبالشیِ زبر و خشن از انواع نرم و ابریشمی استفاده کنید تا اصطکاک و فشردگی روبالشی به پوست را کاهش دهید و صبح‌ها با رد خطوط بالش روی پوست از خواب بیدار نشوید. اگر به پهلو می‌خوابید، سعی کنید هر چند وقت ‌یکبار این‌ پهلو به آن پهلو بشوید یا تاقباز بخوابید که پوست صورتتان به‌ ‌مرور و بر اثر فشار بالش چروک نشود. لازم نیست در این مورد نگرانی به خودتان راه دهید. درنهایت آنچه اهمیت بیشتری دارد، خواب راحت و باکیفیت است. مهم این است که خوب و راحت بخوابید.

6- آب‌رسانی به پوست خشک با آب نارگیل

صبحتان را با یک لیوان آب نارگیل تازه و بدون قند شروع کنید و درطول روز هم آب آشامیدنیِ تصفیه‌شده بنوشید. برای آب‌رسانی طبیعی به پوست می‌توانید از خوراکی‌هایی مثل ماهی سالمون وحشی، آووکادو، زیتون و نارگیل استفاده کنید.

7- پیش‌گیری از آفتاب ‌سوختگی با مصرف سالمون وحشی

آستازانتین نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است که از پوست در برابر آثار زیان‌بار UVA محافظت می‌کند و تقریباً عملکردی مثل ضدآفتاب دارد. این ماده در ماهی‌های دریایی مثل سالمون، کریل، میگو، خرچنگ دریایی، شاه‌خرچنگ و خرچنگ آب‌شیرین یافت می‌شود و  البته می‌توانید آن را با مصرف مکمل‌های غذایی نیز دریافت کنید. به‌هرحال استفاده از کرم‌ ضدآفتاب به عنوان الزام مراقبتی پوست را هرگز فراموش نکنید.

8- حذف سلول‌های مرده و احیای پوست صورت با ماسک طبیعی پاپایا

خیلی از لایه‌بردارها حاوی مواد تخریب‌کننده و ساینده‌ هستند و به پوست شما آسیب می‌رسانند. این مواد شیمیایی می‌توانند پوست را از بین ببرند و پیری و فرسودگی بافت پوست را تسریع کنند. به جای این کار بهتر است از لایه‌بردارهای آنزیمی استفاده کنیم. پاپایا متشکل از آنزیم طبیعیِ پاپاین و آناناس حاوی آنزیم بروملین است که هر دو نقش مهمی در لایه‌برداری پوست دارند و سبب می‌شوند پوست صاف و درخشان داشته باشید. پاپایای سبز و نارس، پاپاین بیشتری دارد. پس می‌تواند انتخاب بهتری باشد و نتیجۀ بهتری حاصل کند. اگر پوست حساسی دارید استفاده از پاپایای نارس را به شما توصیه نمی‌کنیم. احتمال واکنش التهابی پوست به پاپایای رسیده معمولاً خیلی ضعیف است. برای تهیۀ ماسک پاپایا باید ¼ فنجان گوشت پاپایای خام را با 1 قاشق غذاخوری آناناس تازه میکس کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. خمیر حاصله را به مدت 5 تا 15 دقیقه روی پوست خشک قرار دهید تا کاملاً جذب شود و پس از آن پوستتان را با آب سرد بشویید. اگر پوست بسیار حساسی دارید بهتر است پیش از قرار دادن ماسک روی صورت، یک تکه از خمیر را روی پوست بازو تست کنید. آنزیم‌ها و اسیدهای آلفاهیدروکسی موجود در این نسخۀ طبیعی، بهترین درمان برای خشکی پوست و از بین بردن سلول‌های مرده‌‌اند. کافی است یک یا دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید تا تأثیر قدرتمند و شفابخش آن را به چشم ببینید.

9- استفاده از ضدآفتاب طبیعی به جای انواع شیمیایی و فاندیشن‌های آرایشی

به جای فاندیشن می‌توانید از ضدآفتاب‌های روشن‌کنندۀ طبیعی استفاده کنید یا حتی می‌توانید این ضدآفتاب طبیعی را با فاندیشنی که معمولاً استفاده می‌کنید ترکیب کنید. نتیجه‌ای که به دست می‌آورید پوستی صاف و درخشان است که در برابر پرتوهای مضر خورشید هم محافظت می‌شود. کرم‌های ضد آفتاب معمولاً حاوی زینک اکساید هستند و گاهی قرمزی یا سفیدی گچ‌مانند روی پوست به جا می‌گذارند. با استفاده از ضدآفتاب طبیعی این عارضه روی پوست ایجاد نخواهد شد و پوستی صاف و یکدست خواهید داشت.

10- تغذیه و آب‎رسانی لب‌ها با استفاده از کرۀ شیا

بالم‌های لب معمولاً حاوی وازلین، روغن‌های معدنی و اکسی‌بنزن‌اند که می‌توانند منجر به اختلال هورمونی شوند. می‌توانید از خیر استفاده از بالم لب بگذرید و از مواد مغذی طبیعی مثل کرۀ شیا یا کرۀ کاکائو و روغن نارگیل برای آب‌رسانی و بهبود بافت لب استفاده کنید.

11- استفاده از شکر برای لایه‌برداری و درخشان کردن پوست

شکر بهترین لایه‌بردار پوست است و در رفع آکنه، خشکی، خارش پوست و چین‌و‌چروک نقش مؤثری دارد. شکر را قاطعانه از رژیم غذایی‌تان حذف کنید اما نباید فراموش کرد که برای لایه‌برداری پوست هیچ‌ ماده‌ای مؤثرتر از شکر نیست.

12- کاهش چین‌و‌چروک و شیارهای پوستی با سوپ مرغ رقیق

کلاژن نقش مهمی در زیبایی پوست دارد و منجر به استحکام بافت و کاهش چین‌و‌چروک و شیارهای پوستی می‌شود. اما به‌تدریج و با افزایش سن تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد و لازم است از مکمل‌های غذایی و دارویی برای حفظ این ماده و تقویت بافت پوست استفاده کنیم. سوپ مرغِ رقیق و ژلاتین کلاژن فراوانی دارند. فراموش نکنید که کلاژن همراه با ویتامین ث به تقویت و بهبود پوست کمک می‌کند.

13- پاک کردن پوست با روغن بادام درختی

پاک‌کننده‌های مایع اساساً مفیدتر از پاک‌کننده‌های جامدند. به جای این‌که پوستتان را فقط با پاک‌کننده‌های کف‌آلود و تخریب‌کننده بشویید، بهتر است از پاک‌کننده‌های حاوی روغن طبیعی برای تغذیۀ پوست استفاده کنید. روغن‌هایی مثل روغن آرگان و روغن بادام انتخاب مناسبی برای پاک کردن و تغذیۀ پوست محسوب می‌شوند.

پوست آیینۀ تمام‌نمای بدن است و مراقبت از پوست با مواد طبیعی مزایای بسیاری دارد. خیلی وقت‌ها نیازی به صرف هزینۀ فراوان و تحمل عوارض جانبیِ محصولات شیمیایی نیست و می‌توانیم خودمان دست به کار تهیۀ مواد مراقبتی شویم. به این ترتیب به پایان قسمت اول این مقاله می‌رسیم. 13 راهکار طبیعی دیگر برای مراقبت و جوان‌سازیِ پوست را به زودی در قسمت دوم این مقاله دراختیارتان خواهیم گذاشت. شما برای مراقبت از پوست با مواد طبیعی از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان