ماهان شبکه ایرانیان

مشاور وزیر صنعت:

امضای تفاهمنامه مطالعاتی شرکت ملی نفت ایران و شرکت سرمایه‎گذاری غدیر

تهران - ایرنا - شرکت ملی نفت ایران و شرکت سرمایه گذاری غدیر با هدف مطالعه میدان های نفتی جفیر، سپهر، فاز سوم طرح توسعه ای میدان دارخوین و میدان گازی کیش تفاهمنامه همکاری مطالعاتی امضا کردند.

امضای تفاهمنامه مطالعاتی شرکت ملی نفت ایران و شرکت سرمایه‎گذاری غدیر
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شرکت ملی نفت ایران، تفاهمنامه همکاری مطالعاتی چهار میدان کیش، سپهر، جفیر و فاز سوم دارخوین به امضای «غلامرضا منوچهری» معاون امور مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت و «غلامرضا سلیمانی» مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر رسید.
مدت اجرای این تفاهمنامه 6 ماه است که در این مدت شرکت های مهندسی و توسعه نفت، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت و گاز اروندان به عنوان متولی با شرکت سرمایه گذاری غدیر همکاری می کنند.
به گزارش ایرنا، پیش از این، تفاهمنامه هایی در حوزه میدان های نفتی جفیر، سپهر و میدان گازی کیش با شرکت های دیگر امضا شده بود و در حال حاضر شرکت های ایرانی دیگری متقاضی همکاری مطالعاتی هستند که در آینده با آنها نیز تفاهمنامه هایی منعقد خواهد شد.
در میان چهار میدانی که قرار است به شرکت سرمایه گذاری غدیر واگذار شود، فاز سوم میدان دارخوین برای نخستین بار توافقنامه همکاری مطالعاتی آن امضا می شود.
طرح توسعه میدان نفتی جفیر با هدف تولید 25 هزار بشکه نفت خام در روز با هزینه سرمایه گذاری معادل5١٠ میلیون دلار در چارچوب قرارداد بیع متقابل از سوی کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در سال 1388 به شرکت ملی نفت ایران ابلاغ شد.
با تولید زودهنگام این میدان در بهمن ١٣٨٩ به میزان ٢ هزار و 750 بشکه در روز، پتانسیل پایین تولید از میدان محرز و ضرورت افزودن سیستم فرآوری مصنوعی و افزایش تعداد چاه ها برای رسیدن به اهداف تولیدی مشخص شد که باتوجه به بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری و غیر مشترک بودن میدان، انجام مراحل فازهای ١ و 2 توسعه میدان نفتی جفیر از دستور کار خارج شد.
میدان نفتی سپهر از میدان های نفتی غرب کارون است که ذخایر نفت آن حدود 2 میلیارد بشکه و میزان نفت قابل استحصال آن حدود 200 تا 300 میلیون بشکه تخمین زده می شود.
مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اکنون با هدف اکتشاف و تولید بر روی این میدان در حال انجام عملیات لرزه نگاری سه بعدی است، از این عملیات برای تولیدی کردن ساختمان هایی که قبلا اکتشاف شده اند و نیز شناسایی و کشف ساختمان های زمین شناسی جدید استفاده می شود.
طرح توسعه میدان نفتی دارخوین که در فاز نخست با هدف دستیابی به تولید50 هزار بشکه نفت و تزریق 70 میلیون فوت مکعب گاز در روز و فاز دوم نیز با هدف دستیابی به تولید 110 هزار بشکه نفت و تزریق 210 میلیون فوت مکعب گاز در روز اجرایی شده در 30 کیلومتری شمال خرمشهر و 100 کیلومتری جنوب غربی اهواز، در امتداد جاده اهواز – خرمشهر واقع شده است.
براساس هدفگذاری‌ها، امکان افزایش روزانه بیش از 50 هزار بشکه به تولید نفت خام میدان دارخوین در قالب فاز سوم طرح توسعه این میدان وجود دارد.
براساس اعلام شرکت مهندسی و توسعه نفت، سرمایه مورد نیاز برای توسعه فاز سوم این میدان 2 میلیارد و 500 میلیون دلار است.
میدان گازی کیش نیز در آب های نیلگون خلیج فارس در فاصله 60 کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد. این میدان در سال 1347 هجری شمسی (1968 میلادی) با انجام عملیات لرزه نگاری دو بعدی مشخص شد.
مخازن گازی کنگان و دالان میدان گازی کیش در اعماق 3200 تا5000 متری زیر این جزیره و آبهای اطراف آن در خلیج فارس واقع شده است.
از جمله اهداف این طرح، تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز، تصفیه گاز در پالایشگاه و تزریق آن به شبکه سراسری مصرف گاز داخلی کشور و 11 هزارو 300 بشکه میعانات گازی در روز برای صادرات است.
اقتصام 2022**1070**1561** خبرنگار: فریبا بابائی **انتشار:مژگان توانا
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان