ماهان شبکه ایرانیان

۱۲ زن کوهنورد جهان: از فتح اورست با پای قطع شده تا صعود بدون ذخیره اکسیژن

هنگامی‌که از کوهنوردی صحبت می‌کنیم، دانش ما به اسامی قدیمی آشنایی از قبیل ادموند هیلاری و تنزینگ نوروی محدود می‌شود

هنگامی‌که از کوهنوردی صحبت می‌کنیم، دانش ما به اسامی قدیمی آشنایی از قبیل ادموند هیلاری و تنزینگ نوروی محدود می‌شود. امروزه جهان شاهد زنانی است که قدم به زمینه‌هایی پر از ماجراجویی گذاشته‌اند، جاهایی که شرط لازم ورود به آن‌ها، عزم و اراده‌ی قوی و شجاعت و بی‌پروایی است. زنان حداکثر پتانسیل و انرژی خود را به کار می‌گیرند، رکوردهای جهانی را می‌شکنند و انگیزه و الهام‌بخش دیگران می‌شوند. شکستن کلیشه‌ها، به چالش کشیدن موانعی که سد راه‌ هستند و فتح ارتفاعات جدید بخشی از زندگی آن‌هاست. در کنار این ماجراجویی‌های نفس‌گیر، آن‌ها نقش مهمی را در تغییر دیدگاه جامعه به عهده گرفته‌اند. پس اجازه دهید 12 زن کوهنوردی که فتوحات بی‌نظیری داشته‌اند و مظهر شجاعت و مقاومت هستند را به شما معرفی کنیم. با بنیتا همراه باشید.

1- آرونیما سینها (هند)

آرونیکا سینها

Credit: listovative

آرونیما سینها، بازیکن سابق والیبال از اوتارپرادش در هند، اولین کسی است که با پای قطع‌شده به قله‌ی اورست صعود کرد. در یازدهم آوریل، هنگامی‌که با قطار به دهلی سفر می‌کرد، با گروهی غارتگر روبرو شد که او را از قطار به بیرون پرت کردند. این حادثه باعث شد یک‌پایش را از دست بدهد. اما این ماجرا نقطه‌ی عطفی در زندگی او شد تا با عزم و اراده‌ی پولادین، در 21 ماه مه سال 2013 قله اورست را فتح کند. او می‌گوید: «واضح است که برای بالا رفتن از کوه اورست به پا نیاز داریم، اما آنچه بیش از هر چیزی لازم است، داشتن یک قلب شجاع است». او کتابی به نام «تولد دوباره بر فراز کوه» نوشته که توسط نخست‌وزیر نارندرا مودی رونمایی شد. او در این کتاب از سیر زندگی‌اش از روی ریل‌های قطار تا قله‌ی اورست سخن گفته است. او در حال حاضر مردم را تشویق می‌کند تا هنگامی‌که با سختی‌ها و بلایای زندگی مواجه شدند، هرگز دست از پیش رفتن برندارند و تسلیم نشوند.

آکادمی «شهید چاندرا شکار آزاد ویکلانگ خیل» که به مدیریت او اداره می‌شود، با هدف راهنمایی و پشتیبانی از افراد فرودست و نیازمندان شکل‌گرفته است. او که در سال 2015 برنده‌ی جایزه‌ی «پادماشری» شد، آرزو دارد به بلندترین قله‌های هفت قاره‌ی جهان صعود کند. یک فیلم هالیوودی نیز بر اساس زندگی آرونیما سینها ساخته‌شده است.

2- تامائه واتانابه (ژاپن)

تامائه واتانابه

Credit: listovative

تامانه واتانابه، مسن‌ترین زنی است که در سن 73 سالگی به قله اورست صعود کرده است. او رکوردی را که خودش در سال 2002 به ثبت رسانده بود دوباره شکست. او از سن 28 سالگی حرفه‌ی خود را به‌عنوان یک کوهنورد آغاز کرد. او همچنین به کوه مک کینلی، مون بلان، کوه کلیمانجارو و آکونکاگوا صعود کرده است. او یک‌بار گفت: «اگر کودکان به طبیعت علاقه‌مند باشند، طبیعت را حس خواهند کرد. من می‌خواهم آن‌ها تبدیل به افرادی بشوند که بفهمند اگر ما محیط‌زیست اطرافمان را تخریب کنیم، نسل بعد چگونه از عواقب آن صدمه خواهند دید».

3- تاشی و نانگشی مالیک (هند)

تاشی و نانگشی

Credit: listovative

داستان پرماجرای این دو خواهر دوقلو مو را بر بدن شما سیخ خواهد کرد. آن‌ها رکوردهای جدیدی را از قبیل «اولین دو خواهر دوقلوی صعودکننده به اورست در سن 21 سالگی»، «اولین خواهر و برادرها و دوقلوهای صعودکننده به هفت قله مرتفع جهان»، «نخستین خواهر دوقلو و جوان‌ترین افراد ماجراجویی‌های بزرگ و به چالش کشندگان سه قطب» و بسیاری رکوردهای دیگر را به نام خود ثبت کرده‌اند. این دو خواهر که از منطقه‌ی هاریانا هستند، شور و علاقه خود به طبیعت را از پدر خود ویرندرا سینگ مالیک که یک کلنل بازنشسته ارتش هند بود الهام گرفته بودند.

آن‌ها می‌گویند: «کوهنوردی به ما آموخت که زندگی، به میزان شجاعت هر فرد، وسیع و گسترده است، شجاعت عبور از موانعی که در ذهنمان است، و شجاعتی که برای گذر از کوه‌ها در قلبمان حس می‌کنیم».

4- جونکو تابئی (ژاپن)

جونکو تابئی

Credit: listovative

چهل‌ویک سال پیش، در شانزدهم ماه مه سال 1975 جونکو اولین زنی شد که به قله اورست صعود کرد. او زمانی به این موفقیت دست‌یافت که در جامعه‌ای ارتدکس، کوهنوردی یک ماجراجویی مردانه محسوب می‌شد. او گفت: «اگر به دهه هفتاد میلادی در ژاپن برگردیم، در آن زمان هنوز رسم بر این بود که مردان بیرون از خانه کار کنند و زنان در خانه بمانند». او همچنین اولین زنی بود که به تمام هفت قله‌ی مرتفع جهان صعود کرد. او در مصاحبه‌ای، به آسیب‌هایی که به علت تخریب محیط‌زیست به کوه‌ها وارد می‌شود اشاره کرد و حتی در دانشگاه کیوشو، درباره‌ی مشکلات آلودگی‌های کوه اورست پژوهشی را انجام داد. جونکو همچنین کمپینی را به نام «ماجراجویان حقیقی هیمالیایی ژاپن» با هدف استقامت در کوهنوردی و فتح قله‌ها تشکیل داد.

5- گرلیند کاتن برانر (اتریش)

گرلیند کاتن برانر

Credit: listovative

علاقه‌ی او به کوهنوردی در سنین  کودکی‌اش هنگامی‌که در شهر «اسپیتال ام پیرن» اتریش زندگی می‌کرد روشن شد. او اولین ماجراجویی‌اش را در سن 13 سالگی آغاز کرد، و با موفقیت قله 2028 متری استورژان را فتح کرد. در سال 2003 و پس از صعود کوه نانگا پاربات تصمیم گرفت یک کوهنورد حرفه‌ای شود.

او پس از شش تلاش ناموفق و سیزده سال کوهنوردی، بالاخره بدون استفاده از ذخیره اکسیژن و نیروهای امدادی و باربرها٬ موفق به صعود به چهارده قله‌ی هشت هزار متری رشته‌کوه آلپ شد. او در سال 2012 جایزه‌ی معتبر جستجوگران نشنال جئوگرافیک را از آن خود کرد. او هنگام دریافت این جایزه گفت :«با جدیت و اشتیاق و قدرت اراده، شما می‌توانید به رؤیاهای خود برسید».

6- جاهناوی سیریپرام بودورو (هند)

جاهناوی سیریپرام بودورو

Credit: listovative

جاهنوای جوان‌ترین دختری است که با سیزده سال سن، در 31 ژوئیه 2015 به قله کوه آلبروس، بلندترین کوه اروپا، صعود کرده است. این دختر هندی در چالشی چهارروزه، به بلندترین ده قله‌ی کوه‌های برفی جهان صعود کرد. علاوه بر این، او رکورد جوان‌ترین فرد فاتح قله‌ی استوک کانگری و کوه کوسکیزگو را به نام خود ثبت کرده است. او همچنین یک سخنران انگیزه‌دهنده است که از مباحثی چون قدرتمند سازی دختران و برابری زن و مرد حمایت می‌کند. او اخیراً کمپینی را با هدف حمایت از مفهوم «بیایید  فراتر ازآنچه به چشم می‌آید را ببینیم» راه‌اندازی کرده است.

7- سیسیلی اسلوگ (نروژ)

سیسیلی اسلوگ

Credit: listovative

سیسیلی اسلوگ زن نروژی پس از فتح قله اورست در سال 2004، فعالیت خود را به‌عنوان یک ماجراجوی حرفه‌ای، راهنما و پروفسور آغاز کرد. اسلوگ اولین زنی است که هفت قله مرتفع همه‌ی قاره‌ها را فتح کرده و به قطب شمال و جنوب نیز سفرکرده است. در ماه ژانویه سال 2010 او با تلاشی موفقیت‌آمیز، بدون هیچ کمک و حمایتی از قاره قطب جنوب عبور کرد. او همچنین علاقه‌مندی خود را به دیگر ورزش‌های چالش‌برانگیز از قبیل قایقرانی نشان داده است. او می‌گوید: «من در سفرهایم یک‌چیز را آموخته‌ام، مهم این نیست که به هدف خود دست پیدا می‌کنید یا نه. مهم این است که حرکت کنید و بیشترین تلاش خود را انجام دهید و از آن لذت ببرید».

8- سوفیا داننبرگ (آمریکا)

سوفیا داننبرگ

Credit: listovative

سوفیا اولین زن آفریقایی-آمریکایی است که قله اورست را فتح کرد. او برای کوهنوردی‌های بدون نقشه‌اش شناخته‌شده است، چالشی که در آن‌ها باید خود او تصمیم بگیرد چه زمانی برای عزیمت به کوه مناسب است و چه مسیری را باید انتخاب کند. او از برونشیت و یخ‌زدگی گونه‌هایش رنج می‌برد اما استقامت و پشتکار او بیشتر از مشکلاتی بود که بر سر راهش قرار داشتند. سوفیا داننبرگ می‌گوید: «موضوع توانایی صعود به کوه نیست. بلکه این است که بتوانیم بگوییم: من می‌توانم خیلی خوب از عهده آن برآیم».

9- پاسانگ لهاما شرپا آکیتا (نپال)

پاسانگ لهاما شرپا آکیتا

Credit: listovative

عشق به کوه‌ها و هیجان ماجراجویی در خون خانواده شرپاآکیتا جریان داشت. او نخستین زن نپالی است که مربی کوهنوردی شده است و به‌عنوان راهنمای کوهنوردان در هیمالیا و سایر نقاط جهان کار می‌کند. او همچنین هنگامی‌که در ماه آوریل سال گذشته یک زلزله شدید در نپال به وقوع پیوست، تلاش‌های بشردوستانه‌ی فوق‌العاده خود را به جهانیان نشان داد. او در سال 2016 از طرف سازمان نشنال جئوگرافیک برنده‌ی جایزه بهترین ماجراجوی سال به انتخاب مردم شد. مری آن پاتس مدیر تحریریه بخش ماجراجویی نشریه نشنال جئوگرافیک می‌گوید: «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر او برای خدمت به مردم نپال، او را به الگویی مهم برای زنان، مردم نپال و کوهنوردان تبدیل کرده است».

10- مگان مک گرات (کانادا)

مگان مک گرات

Credit: listovative

شیفتگی مگان مک گرات به کوه‌ها، منجر به این شد که در ماه مه 2007 هفت قله مرتفع جهان را فتح کند. در ژانویه سال 2008، او نخستین زن کانادایی بود که به هرم کارستنز هفت قله دست یافته بود و تنها زن کانادایی بود که هر دو نسخه چالش در این کوه‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته بود. او همچنین اولین اسکی‌باز انفرادی کانادایی است که در سال 2010، با پیمودن 1095 کیلومتر، با سورتمه به قطب جنوب سفر کرد.

11- باچندری پال (هند)

باچندری پال

Credit: hindichoupal

باچندری پال (متولد 24 ماه مه سال 1954، ناکوری، هند) در سال 1984 نخستین زنی بود که به قله اورست صعود کرد. او یکی از هفت فرزند یک خانواده کارگر روستایی بود که در ایالت فعلی اوتاراکند متولد شد. او دانش‌آموز بااستعدادی بود و هنگامی‌که تصمیم گرفت فعالیت خود را به‌عنوان یک کوهنورد حرفه‌ای و نه یک معلم مدرسه، آغاز کند با مخالفت شدید خانواده و وابستگانش روبرو شد. بااین‌وجود او خیلی زود در رشته‌ای که انتخاب کرده بود به موفقیت رسید. بعد از فتح قله‌های کوچک‌تر، او برای عضویت در اولین تیم کوهنوردی مختلط زن و مرد هند انتخاب شد تا به کوه اورست اردوکشی کنند. آن‌ها در اوایل ماه مه 1984 صعود خود را آغاز کردند اما هنگامی‌که بهمنی عظیم به اردوی آن‌ها فرود آمد، گروه با یک فاجعه مواجه شد و بیش از نیمی از گروه مجبور شدند به علت آسیب و خستگی از صعود دست بکشند. پال و باقی گروه به راه خود ادامه دادند، و در 23 ماه مه 1984 او به قله اورست رسید.

پال به شهرتی زودهنگام دست‌یافت و در سال 1985، درحالی‌که او تیمی را رهبری می‌کرد که فقط از زنان تشکیل‌شده بود، بار دیگر با موفقیت قله اورست را فتح کرد. او همچنین در سال 1994 رهبر تیم قایقرانی زنان بود که با پیمودن 1500 مایل (2500 کیلومتر)  کل طول رودخانه گنگ را پارو زدند. در سال 1997 او سرپرستی تیم زنانی را به عهده داشت که با موفقیت 2500مایل (4000 کیلومتر) در کوه‌های هیمالیا سفر کردند. مسیری که از کوه‌های آروناچال پرادش شروع شد و به یخچال سیاچن خاتمه یافت. او در سال 1984 جایزه پادما شری، چهارمین جایزه بزرگ شهروندی هند را دریافت کرد.

12- ملیسا آرونت (آمریکا)

ملیسا آرونت

Credit: outsideonline

دو هفته پس‌ازاینکه ملیسا آرونت تبدیل به اولین زن آمریکایی شد که بدون ذخیره اکسیژن به قله اورست صعود کرد و زنده ماند، او در لس‌آنجلس بود و یک فیلم تبلیغاتی را برای مایکروسافت فیلمبرداری می‌کرد. آرونت 23 ساله پیش از اینکه در 25 آوریل خانه را به مقصد تبت ترک کند برای این هدف برنامه‌ریزی کرده بود. جایی که او و نامزدش تایلر رید که راهنمای کوهنوردی بود، به قله‌های رشته‌کوه‌های شمال شرق سفر کردند. (تایلر رید خودش از ذخیره اکسیژن استفاده می‌کرد و یار پشتیبان آرونت بود). از شش صعودی که آرونت به اورست داشت، آخرین مورد آن‌که از طرف شمال کوه شروع شد کمتر نزد مردم شناخته‌شده، که احتمالاً به او کمک کرد هدفش را به‌عنوان یک راز نگه دارد.

آرونت می‌گوید هنوز خسته است و انتظار دارد بهبودی‌اش یک ماه دیگر طول بکشد. او در طول مدتی که در لس‌آنجلس بود علاوه بر آگهی‌های تجاری مایکروسافت، بر روی پروژه‌های مختلف دیگری نیز مشغول به کار بود ازجمله: خرید یک خودرو ون اسپرینتر از وب‌سایت «کریگ لیست» در شهر بند اورگان برای ماجراجویی بعدی‌اش. وقتی‌که او و یک دانشجوی بیست‌ساله به نام مدی میلر، شاگرد کوه‌پیمایی آرونت تلاش خواهند کرد طی 50  روزبه بلندترین ارتفاعات همه‌ی 50 ایالت صعود کنند. آرونت برنامه‌ریزی کرده تا با هواپیما به آلاسکا پرواز کند و از آن‌جا در تاریخ 14 ژوئن به قله دنالی که نخستین نقطه برنامه سفرش است صعود کند.

درنهایت از خواندن «نگاهی به تاریخ کوهنوردی؛ از کنجکاوی برای پیدا کردن ارواح تا حمله به قله‌های بلند» نیز غافل نشوید.

منبع: listovative ,britannica ,outsideonline

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان