کارامل یا کاتلا - کدام یک قند پایین‌تری دارند؟

در نگاه اول، تفاوت کارامل و کاتلا یا دولسه دلچه، چندان واضح نیست. رنگ هر دو قهوه‌ای روشن است، رایحه بی‌نظیری دارند و به لحاظ بافت هم قابل استفاده به جای هم هستند

کارامل یا کاتلا - کدام یک قند پایین‌تری دارند؟

در نگاه اول، تفاوت کارامل و کاتلا یا دولسه دلچه، چندان واضح نیست. رنگ هر دو قهوه‌ای روشن است، رایحه بی‌نظیری دارند و به لحاظ بافت هم قابل استفاده به جای هم هستند. با این وجود، وقتی به ویژگی‌های کارامل و کاتلا نگاه می‌کنیم، می‌فهمیم که این دسرهای محبوب، چندان هم به هم شبیه نیستند. شاید اگر بیشتر در مورد دسر محبوب کاتلا یا همان دولسه دلچه بدانید و کارامل و ویژگی‌های آن را بهتر بشناسید، درک تفاوت این دو برایتان آسان‌تر شود.

تفاوت کارامل و کاتلا

تولد کارامل به حدود چهارصد سال پیش برمی‌گردد. یعنی دهه 1650 میلادی. این دسر محبوب فرانسوی که نامش را از واژه اسپانیایی caramelo وام گرفته است، با حرارت دادن شکر آماده می‌شود. درواقع شکر تا اندازه‌ای حرارت می‌بیند که قهوه‌ای رنگ شود و پس از اضافه شدن شیر و کره، می‌توان آن را به سس کارامل تبدیل کرد؛ سسی شبیه به دولسه دلچه.

با این وجود گرچه بعضی‌ها تولید دولسه دلچه را به قرن 19 میلادی نسبت می‌دهند، اما این دسر ترکیب مدرن‌تری نسبت به کارامل به شمار می‌آید. دولسه دلچه یا کاتلا یک دسر اسپانیایی است که معنای نام آن "مربای شیر" است و نام آن درواقع شیوه تولیدش را شرح داده و تفاوت آن را با کارامل مشخص می‌کند. 

درحالیکه کارامل با حرارت دادن شکر ساخته می‌شود، دولسه دلچه حاصل حرارت دادن شیر است. می‌پرسید چطور؟ از نظر علمی دلیل این اتفاق روشن است؛ شیر تغلیظ شده، گلوکز بالاتری نسبت به شیر سرد دارد.

دولسه دلچه و کارامل، بخاطر شباهتی که در طعم دارند، قابل جایگزینی با یکدیگر هستند. اما کسانی که به دنبال مصرف شیرینی طبیعی و استفاده از محصولی با چربی پایین و قند طبیعی هستند، مصرف کاتلا را ترجیح می‌دهند.

تفاوت کارامل و کاتلا

چرا کاتلا محبوب است؟

برای طرفداران کاتلا، این دسر سالم، یک صبحانه کامل به شمار می‌آید. کاتلا که چربی آن از انواع شکلات‌های صبحانه کمتر است، از مزیت نداشتن شکر افزوده بهره‌مند است. گذشته از این، کاتلا یک دسر سرشار از کلسیم و پروتئین است و می‌تواند به ورزشکاران برای عضله‌سازی بیشتر کمک کند. علاوه بر این، به دلیل استفاده از میزان زیاد شیر در تولید آن، پروتئین موجود در کاتلا، از همه انواع شکلات صبحانه بیشتر است.

برای آمریکای لاتینی‌ها، دولسه دلچه، یک دسر محبوب است. دسری که طعمی شبیه به شکلات تافی دارد و از حرارت ملایم شیر و شکر به دست می‌آید. مکزیکی‌ها، این دسر را با شیر بز تهیه می‌کنند و برای طعم‌دار کردنش، به آن وانیل اضافه می‌کنند.

فرانسوی‌ها هم این دسر را با بافتی نرم آماده کرده و با نان تست سرو می‌کنند. دولسه دلچه، شاید در بسیاری از کشورها یک دسر محبوب و سالم باشد، اما برای فیلیپینی‌ها، یک صبحانه اصلی به شمار می‌آید. نکته جالب دیگر این است که مربای شیر، به دلیل شیوه خاص آماده‌سازی‌اش، فسادپذیری پایینی دارد و برای شش ماه در محیط خشک و خنک قابل نگهداری است.

واقعیت این است که مصرف‌کنندگان کارامل تاکنون عارضه جانبی را برای استفاده از آن مطرح نکرده‌اند، اما این دسر به دلیل قند بالایی که دارد، در خانه بسیاری از افراد جایی ندارد. تفاوت کارامل و کاتلا در طعم و ظاهر، چندان زیاد نیست؛ اما تفاوت ساختار و شیوه تولید این دو دسر، در سالهای اخیر مرزبندی را میان طرفداران این طعم محبوب ایجاد کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان