چاله‌های ماه برای مهنورد چینی مشکل آفرین شد

تصاویر فرستاده شده از چانگ ای-۴ نشان می‌دهد که در اطراف کاوشگر که اولین فرود آرام در سمت پنهان ماه به شمار می‌رود، دره‌های زیادی در ابعاد مختلف وجود دارد که می‌تواند چالش‌های بزرگی برای کار مهنورد یوتا ۲ ایجاد کند.

چاله‌های ماه برای مهنورد چینی مشکل آفرین شد

به گزارش ایسنا؛ کاوشگر چانگ ای-4 شامل یک بخش فرودی و یک خودرو مهنورد است. این سفینه در 3 ژانویه در منطقه فون کارمن، در منطقه پنهان ماه(از دید زمینی‌ها) فرود آمد که منطقه‌ای نه چندان دور از قطب جنوب ماه با مختصات 177.6 درجه طول شرقی و 45.5 درجه عرض جنوبی است.

روز جمعه، سازمان ملی فضایی چین تعدادی از تصاویر فرستاده شده توسط چانگ ای-4 را که از طریق ماهواره کواکیا(که در مدار ماه می‌چرخد) به زمین می‌رسد را منتشر کرد. یکی از تصاویر منتشر شده، تصویر پانورامای 360 درجه ای است که با دوربین متصل به صفحه بالای بخش فرودی چانگ ای- 4 گرفته شده است. لی چونلای، معاون رصدخانه ملی نجوم چین و مسئول برنامه چانگ ای-4 گفت: "تصویر پانوراما نشان می‌دهد که کاوشگر توسط بسیاری از دهانه های کوچک احاطه شده است، که واقعا شگفت‌انگیز هستند."

یکی از دهانه‌های اطراف یوتا 2 دارای قطر حدود 20 متر و عمق حدود 4 متر است.

لی چونلای می‌گوید: حرکت در چنین عوارض سطحی، مسیر دشواری برای مهنورد است. او همچنین اشاره کرد چنین به نظر می‌رسد که در منطقه فرود چانگ ای-4 نسبت به منطقه فرود کاوشگر چانگ ای-3، سنگ‌هایی وجود دارد که می توان گفت کهنسال‌تر هستند.

به گفته وی، چانگ ای-4 در منطقه ای به گودی حدود 6000 متر قرار دارد. عمیق‌ترین منطقه در ماه، با حداقل 9100 متر حدود 700 کیلومتری جنوب کاوشگر قرار دارد.

لی چونلای گفت: "اطلاعات از عمق ماه یکی از جنبه‌های اصلی توجه ما در کاوش قمر زمین است."

سازمان فضایی چین با توجه به اینکه ارتباط مستقیم با زمین در طرف پنهان ماه ممکن نیست، در 20 مه 2018 ماهواره کواکیا را به فضا فرستاد. این ماهواره 425 کیلوگرمی در مداری خاص به دور ماه می‌چرخد و با استفاده از یک آنتن 4.2 متر کار انتقال تصاویر و تبادل اطلاعات بین مرکز هدایت پرواز و مه نشین چانگ ای-4 را انجام می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر