طی مسافت ۳۶۷ متری توسط ماهنورد چینی در سمت پنهان ماه

ماهنورد"یوتو -۲"(Yutu-۲) چینی‌ها که هم‌اکنون در ماه است تاکنون موفق به طی ۳۶۷ متر در سمت پنهان ماه شده است.

طی مسافت 367 متری توسط ماهنورد چینی در سمت پنهان ماه

به گزارش ایسنا و به نقل از شین‌هوآ، در حال حاضر کاوشگر قمری "چانگ‌ای-4"(Chang'e 4) و ماهنورد"یوتو -2"(Yutu-2) در حال اکتشاف در سمت پنهان ماه هستند.

سمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای از کرهٔ ماه است که به‌طور دائمی از کرهٔ زمین روی‌گردان است. سمت رو به زمین از کرهٔ ماه را سمت پیدای ماه می‌نامند. سمت پنهان ماه دارای دهانه‌های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای کمی دارد. در این سمت از ماه کمتر حوضه‌ای یافت می‌شود که عمق آن به اندازه‌ای باشد که اجازه فوران‌های آتش‌فشانی و تشکیل دریاوارها را بدهد. به این خاطر، با وجود اینکه دهانه‌های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده می‌شود اما تفاوت‌ عمق‌ها باعث شده که دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشکیل شوند.

اکنون بنابر گزارش‌ها ماهنورد یوتو-2 موفق به طی مسافتی در حدود 367 متر در سمت پنهان ماه برای انجام اکتشافات علمی شده است. به گفته مرکز برنامه‌های فضایی و اکتشاف ماه چین، هر دو کاوشگر عملیات خود برای چهاردهمین روز قمری را روز شنبه به پایان رساندند و برای شب قمری به "حالت خواب"(dormant mode) رفتند.

در طول چهاردهمین روز قمری، یوتو -2 در مسیری که از پیش تعیین شده بود، حرکت می‌کرد. ابزارهای علمی نصب شده بر روی سطح نشین و ماهنورد نیز طبق برنامه‌ریزی عمل می‌کردند. ردیاب پرتوی نوترون و طیف سنج رادیویی با فرکانس پایین سطح‌نشین نیز به طور عادی عمل می‌کردند و داده‌های علمی دست اولی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دادند. در ماهنورد نیز طیف‌شناس فروسرخ‌ نزدیک، دوربین پانوراما، ردیاب اتمی خنثی و رادار قمری طبق برنامه‌ریزی برای انجام اکتشافات علمی عمل می‌کردند.

8 دسامبر 2018 کاوشگر "چانگ‌ای-4" سوار بر موشک "لانگ مارچ 3بی"(Long March 3B) از مرکز پرتاب ماهواره "شیچانگ"(Xichang) پرتاب شد و در 3 ژانویه 2019 در حوضه قطب جنوب-آیتکن و منطقه"Von Karman crater" فرود آمد. "چانگ‌ای-4" دنباله سه ماموریت موفق برنامه "چانگ‌ای" است. دو ماموریت اول شامل کاوشگرهایی بودند که در مدار ماه قرار گرفتند، در حالی که ماموریت "چانگ‌ای-3" شامل فرود یک فرودگر و کاوشگر در نیمه نزدیک ماه بود.

انتظار می‌رود آژانس فضایی چین ماموریت بعدی خود موسوم به "چانگ- ای 5"(Chang'e-5) را در سال 2020 پرتاب کند. سال 2019 میلادی شاهد پیشرفت‌هایی مستمر در فناوری فضایی چین بودیم که از میان آنها می‌توان به تاریخ‌سازی کاوشگر "چانگ‌ای-4"(Chang'e-4) اشاره کرد زیرا این کاوشگر موفق شد برای اولین بار روی نیمه دور ماه فرود آید.

 چین قصد دارد در سال 2020 میلادی کاوشگر "چانگ‌ای-5" را به فضا بفرستد تا نمونه‌هایی از ماه را به زمین بازگرداند. موشک حامل این کاوشگر هم "لانگ مارچ 5"(Long March 5) خواهد بود که بزرگترین وسیله پرتاب چینی‌ها به حساب می‌آید.

برنامه‌های فعلی چینی‌ها در ماه شامل گردش، فرود و بازگشت است. قرار است چانگ‌ای-5 دو کیلوگرم نمونه قمری را به زمین برساند. علاوه بر این ماموریت پس از سالها آماده‌سازی و آزمایش، چین قصد دارد اکتشاف فضایی روی مریخ را به وسیله یک کاوشگر سیاره‌ای انجام دهد و این کار در سال 2020 میلادی ممکن خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان