بررسی فیلم Aquaman؛ فیلمی نه‌چندان موفق

فیلم‌های زیادی بر اساس کتاب‌های کمیک ساخته شده‌ می‌شوند، اما تعداد کمی از آن‌ها موفق می‌شوند با ریشه‌های اصلی کمیک comic ارتباط بگیرند

فیلم‌های زیادی بر اساس کتاب‌های کمیک ساخته شده‌ می‌شوند، اما تعداد کمی از آن‌ها موفق می‌شوند با ریشه‌های اصلی کمیک comic ارتباط بگیرند. در بیشتر تصاویر مارول Marvelو دی‌سیDC ، هیچ خلاقیتی دیده نمی‌شود. شاید نبردها و جنگ‌های این فیلم‌ها در همان لحظه که نگاه می‌کنید، چشم‌نواز به نظر بیایند اما پنج دقیقه بعد چیزی از آن‌ها در خاطرتان نمی‌ماند. بودجه‌های زیاد و مارکتینگ‌های پر سر و صدا نمی‌‌توانند به یک اثر روح ببخشند. به جز چند استثنا، جذابیت، شور و هیجان و عشق خیلی کمی در این فیلم‌ها به چشم می‌خورد. و این جاست که «آکوامن» Aquaman وارد می‌شود.

همچنین بخوانید:
معرفی و بررسی Bad Times at the El Royale؛ این فیلم به بدی چیزی که به نظر می‌رسد نیست

جیسون موموآ Jason Momoa در این فیلم، در نقش آرتور Arthur شخصیت اصلی داستان، جلوی دوربین رفته است. داستان فیلم از آن‌جایی شروع می‌شود که مادر آرتور، آتلانا Atlanna (نیکول کیدمن Nicole Kidman) ملکه‌ی آتلانتیس Atlantis با جراحت‌‌های زیادی در کنار ساحل رها می‌شود. نگهبان فانوس دریایی تام کری Tom Curry (تمورا موریسون Temuera Morrison) او را پیدا می‌کند و عشق میان این دو در یک نگاه رقم می‌خورد.

کمی بعد از آن هم سر و کله‌‌ی آرتور کوچک یا همان آکوامن پیدا می‌شود. «آکوامن» داستان یک مادر گمشده‌، مردی درست‌کار که شناگر فوق‌العاده‌ای هم هست و نبردی برای یک سرزمین زیرآبی است، سرزمینی که برادر ناتنی آرتور، کینگ اورم King Orm (پاتریک ویلسون Patrick Wilson) بر آن فرمانروایی می‌کند.
اورم حکم‌ران فعلی آتلانتیس است اما به همین راضی نیست: او می‌خواهد ارباب اقیانوس‌ها و پادشاه تمام قلمروهای زیر آب شود. او هم‌چنین از انسان‌ها به خاطر ریختن زباله در اقیانوس‌ها عصبانی است و می‌خواهد با آن‌ها نیز بجنگد، که در این یک مورد ما حق را به او می‌دهیم.
در نتیجه آکوامن به کمک یک پرنسس دوست‌داشتنی و باهوش به نام مرا Mera (امبر هرد Amber Heard) و معلم قدیمی‌اش والکو Vulko (ویلم دفو Willem Dafoe) باید اورم را آرام کند.
این داستان کلی فیلم است، اما واقعا چه اهمیتی دارد؟ وقتی صحنه‌ای از یک نبرد زیر آب را دیده باشید انگار تمام آ‌ن‌‌ها را دیده‌اید. «آکوامن» هم از این قائده مستثنی نیست. تنها تفاوتش این است که نیروهای جنگی‌اش خوش‌قیافه‌ترند: یک سری اسب‌دریایی‌های خیلی بزرگ و یا کوسه‌هایی که بر روی آن‌ها زین بسته شده است.اما «آکوامن» فقط دعوا و بحث احمقانه بین آدم‌های دریایی نیست. نقطه‌ی مثبت فیلم حال و هوای گرم و دوستانه و جلوه‌های تصویری باشکوه‌اش است. کارگردان این اثر جیمز وان James Wan است که اولین فیلم «اره» Saw ، «توطئه‌آمیز» Insidious ، «احضار» The Conjuring و «خشن 7» Furious 7 را هم در کارنامه دارد. او به این فیلم‌نامه‌ی کمیک دی‌سی هم از دید طنز و هم از دید یک ماجراجویانه نگاه کرده است.
ون عشق کیدمن و کری را به زیبایی به تصویر می‌کشد، به طوری که وقتی باید از هم جدا ‌شوند واقعا ناراحت‌کننده است. اما آتلانا متعلق به دریاست و کیدمن نیز به زیبایی این نقش را جلوی دوربین برده است. «آکوامن» در بهترین لحظاتش می‌تواند شما را احساساتی کند. در کل می‌توان گفت تماشای این فیلم بدترین راه برای تلف کردن تعطیلات آخر هفته‌تان نیست.
«آکوامن» برای اولین بار 26 نوامبر سال گذشته در لندن بر روی پرده رفت.
و حالا نظر سایر منتقدین در مورد این فیلم:
کریس گور Chris Gore منتقد فیلم ترت Film Threat نوشته است:“ بیشتر فیلم کاملا احمقانه و بی‌معنی است. از نظر علمی هم کاملا از مرحله پرت است و من حتی فکر نمی‌کنم از نظر جنبه‌های کمیک هم خیلی درست باشد. کل فیلم یک اوضاع درهم‌ریخته‌‌ی زیبایی است. من اگر یازده ساله بودم این فیلم قطعا من را جذب می‌کرد، پس می‌توان گفت با توجه به سن‌تان ممکن است عاشق این فیلم شوید و یا اینکه با تماشای آن حسابی حوصله‌تان سربرود.
بعضی از بازی‌های این فیلم واقعا ضعیف است. در حقیقت این حس به شما دست می‌دهد که بازیگران در مقابل یک صفحه‌ی سبز ایستاده‌اند و بازی می‌کنند و به هیچ وجه حس نمی‌کنید که آن‌ها درون این دنیا هستند و به این دنیا تعلق دارند. “
کریس نشواتی Chris Nashawaty منتقد Entertainment Weekly نوشته است:
“امروزه در دوره‌ای از دنیای کتاب‌های کمیک هالیوود Hollywood هستیم که هر شخصیتی، حتی آکوامن می‌تواند فیلمی جدا و مخصوص به خودش را داشته باشد. اما وان کارگردانی که تا به این جای کار ثابت کرده بود در هر ژانری می‌درخشد، نتوانست کار خوبی را به مخاطب ارائه کند. وان دنیای جالبی را خلق کرده اما آن را با شخصیت‌هایی احمقانه پر کرده است. قهرمان اصلی داستان هم که نمی‌داند می‌خواهد ما را بخنداند و یا ما را تحت تاثیر قرار دهد و در هر صورت در انجام هر دو ناتوان است.”
ریچارد روپر Richard Roeper منتقد شیکاگو سان‌تایمز Chicago Sun-Times نوشته است:
“نیکول کیدمن در نقش آتلانا به نظر معذب و گیچ می‌رسد. او با این که حدودا 20 سال در تبعید بوده است اما لباس‌ها و استایلی به روزی دارد. به با اینکه به نظر من «آکوامن» فیلم موفقی نیست اما این را باید بگویم که شخصیت آکوامن به تنهایی خیلی بامزه‌تر از موقعی است که بت‌من Batman و سوپر من Superman جدی دور و بر او هستند.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان