یازده ایده برای ایجاد فضاهای شکوهمند و برازنده‌ی خاکستری در یک اتاق نشیمن

قابلیت سازگاری رنگ خاکستری آنقدر جالب است که باعث محبوبیت آن شده است. آیا به دنبال ایده‌هایی برای خاکستری کردنِ اتاق نشیمن خود هستید؟ پس به جای مناسبی سر زدید

یازده ایده برای ایجاد فضاهای شکوهمند و برازنده‌ی خاکستری در یک اتاق نشیمن

قابلیت سازگاری رنگ خاکستری آنقدر جالب است که باعث محبوبیت آن شده است. آیا به دنبال ایده‌هایی برای خاکستری کردنِ اتاق نشیمن خود هستید؟ پس به جای مناسبی سر زدید. شاید دهه‌ی هشتادی‌ها از چیدمانِ معروفِ مگنولیا برای تزیین منزل استفاده می‌کردند اما رنگ دیوارِ ملنیوم شدیدا خاکستری است. و فهمیدن دلیلش هم خیلی آسان است. رنگ خاکستری در بافت یک ترکیب‌بندی مطلوب به راحتی می‌تواند هم شاکله‌ای گرم و هم شاکله‌ای سرد را ایجاد کند؛ رنگ خاکستری می‌تواند پلی باشد میان گستره‌ای جذاب و گستره‌ای مدرن و واضح؛ چنین فضایی می‌تواند ملایم و آرام یا روشن و واضح باشد؛ می‌تواند سرزنده و پرانرژی باشد.

حتی یک نگاه گذرا و سریع به چارت گرافیکیِ برندِ «فارو اند بال» کافی است تا هزاران امکان از این حالت تیره‌فام و خوش‌سایه‌ی محبوب برای دکوراسیون را در اختیارمان بگذارد و جاذبه‌ی بادوامش را نشان‌مان دهد: از بافت خنثای پنبه‌ای و صدفی و آمونیتی گرفته تا تون‌های خاکستریِ ملایمِ «لَمپ روم» و مدل‌های خاکستریِ نیمه‌سبز تا خاکستری مایل به زرد و قهوه‌ای، و از مدلِ خاکستریِ سبز‌نمای «میزل اَند پیجِن» تا مدل خاکستری آبی‌رنگ‌ترِ «پارما»، و از مدل خاکستریِ آمیخته با آبی شفاف موسوم به «لول‌وُرث» تا مدل عمیقاً تیره‌ی «دان‌پایپ»، و «پلومت و براسیکا».

هر تن سایه‌دار خاکستری‌رنگ می‌تواند منظری متفاوت خلق کند، می‌تواند حس و حال و سبکِ اتاق نشیمن را رقم بزند، و سایه‌ای که شما انتخاب می‌کنید بخشی از سبک شخصی شما و جزئی از شخصیت‌تان به شمار می‌رود. شاکله‌های مدرن تمایل دارند که رنگ قهوه‌ایِ تیره‌ی دراماتیک‌تر و مشکی‌تر و سردتر یا رنگی کمابیش سیاه را به کار بگیرند، در حالیکه سبک‌های مرغوب قدیمی‌تر یا سبک‌های ملهم از مدل‌های کلاسیک گرایش بیشتری به رنگ‌های گرمتر آبی، و خاکستری‌هایی با تونِ سبز دارند.

1. از یک شاکله‌ی خاکستری استفاده کنید

چه کسی می‌گوید که رنگ خاکستری نمی‌تواند گرم، جذاب و گرم‌و‌نرم باشد؟ این شاکله هر گونه نظر مخالف را به چالش می‌کشد. بافت و رنگ‌ یک صندلی راحتی بسیار آرامش‌بخش محل خوبی برای شروع بحث‌مان است. و صحبت‌های‌مان از این خلال به خوبی روشن می‌شود. یک صندلی راحتی را تصور کنید که با یک کوسن، یا یک بالشتک یا با یک بافتنیِ خاکستری مزین به شاکله‌های کوتاه  ضخیم تزیین شده؛ این بافت جلوه و حس خوشایندی به اتاق نشیمن می‌دهد. دیوار پس‌زمینه‌ی صندلی را هم با رنگی تک‌فام و با عکس‌های مد روز و شیک بیارایید. اگر نور اتاق را خوب تنظیم کنید آنوقت فضای سبک‌پردازانه‌ی این اتاق چنان گیرا خواهد بود که هرگز دلتان نمی‌آید از جایتان بلند شوید و از اتاق بروید بیرون.

2. خاکستری را همراه با رنگ‌های روشن به زندگی‌تان بیاورید

آیا نگران هستید که مبادا رنگ خاکستری به تنهایی ملال‌آور باشد؟ پس سایر اثاثیه‌ی منزل را به دقت و با حوصله انتخاب کنید. یک کاناپه‌ی آبی، صندلی زرد و لامپ سرخ گوجه‌ای واقعا می‌توانند پس‌زمینه‌ی شبه‌خاکستری را متوازن جلوه دهند. همه اینها را کنار هم بگذارید و یک قالیچه‌ی خوش‌رنگ هم که همه‌ی رنگمایه‌های متفاوت را در خود داشته باشد به آن بیافزایید، و آنگاه فقط یک گلدان بنفشه‌ی عطری کم دارید تا دکوراسیون اتاق نشیمن با معجونی آغشته به رنگ خاکستری به کمال برسد!

3. با اجزای مرغوب به اتاق گرما و حرارت بدهید

اینجا، خاکستری به قالی‌ها، پرده‌ها و دو کاناپه‌ی نرم روی خوشی نشان می‌دهد. اما صاحبخانه‌ی این خانه‌ی واقعی مراقب بوده تا فضا و رنگ منزلش زیادی سرد نشود. بالشتک‌های سرخ‌فام، پنجره‌های کرکره‌ای قدیمی آویزان بر دیوار و یک کنده‌ی صندوق‌طور فرد اعلا در کنار هم فضا و تونِ دن و گرم‌و‌نرمی را فراهم می‌آورند، و این منزل عالی را به حایی صمیمی و گرم بدل می‌سازند.

4. رنگ‌ها را ترکیب کنید.

می‌توانید هرگونه حالت ناخوشایند یا ترس‌آور را با حرارت‌بخشیدن به رنگ‌پردازی اثاثیه‌ی فضای داخلی و مد روز کردنِ اتاق نشیمن جبران کنید. به کار بردن تون‌های خفیف و ملایم طلایی و سرخ روشی خوشایند برای افزودن یکجور گرمی و حرارت به شاکله‌ی فضای داخلی است که آنرا خواستنی و صمیمانه می‌کند. پس اگر نمی‌خواهید کل فضای اتاق نشیمن را یکسره خاکستری کنید، می‌توانید از تلفیق رنگ‌های روشن و شاد و دلکشی مثل صورتی با رنگ خاکستری و در کنار خاکستری بهره ببرید. این ترکیب دوتایی یک تاثیر شدیداً سبک‌پردازانه به بار می‌آورد.

5. مقداری زرد طلایی به رنگ‌مایه‌ی اتاق تزریق کنید

اگر اساسا با رنگ خاکستری همراه هستید و از قبل تصمیم گرفته باشید که از تون ملایم آن برای دیوارها استفاده کنید، آنوقت می‌توانید آماده شوید که کمی به سمت تیره‌تر کردن فضا هم جلو بروید. همانطور که در تصویر می‌بینید، این روش کمی پیچیده‌تر است اما در همان نگاه اول کیفیتی گرم‌و‌نرم‌تر و خوشایندتر به حس و حال اتاق می‌دهد. هرچند، اگر نگران هستید که استفاده از خاکستری ملایم برای دیوارها ممکن است بیش از حد فضا را تیره کند، آنوقت می‌توانید سایر اشیا و اثاثیه با رنگ‌های دیگری بیارایید. مثلاً اثاثیه زرد رنگ، باعث می‌شوند که همه چیز روشن‌تر به چشم بیایند، و کمک می‌کنند که راحت‌تر از رنگ‌های سایه‌دار و تیره بهره ببرید. این ترکیب رنگ زرد و خاکستری به سیاق رنگدانه‌های گل نرگس یک هم‌آوایی ایدئال جلوه خواهد کرد.

6. به نقوش گلدار مجال جلوه‌گری بدهید

چیزی درباره‌ی اتاق‌های نشمینِ عمیقاً خاکستری وجود دارد که کمابیش شاهانه و شکوهمند جلوه می‌کند، و آن امکان استفاده از طیفی از رنگ‌های عامه‌پسند مثل ارغوانی، سرخ یا گل‌گلی در نقوش گلدار پرده‌های پس‌زمینه، کوسن‌ها، و رومبلی‌ها یا تودوزیِ کاناپه‌ها است. با استفاده از پس‌زمینه‌ای تیره واقعا می‌توانید تون‌های روشن‌تر را به میدان بیاورید، و این تمهید یقیناً تاثیر جادویی بر دیده‌شدن و به چشم‌آمدنِ رنگ گلدار خواهد داشت. این شگرد باعث می‌شود ظاهری مدرن و شیک در کنار جلوه‌ی کلاسیک و مد جاافتاده‌ی خاکستری چشم‌ها را مسحور سازد.

7. جهانی فکر کنید

رنگ خاکستری باعث می‌شود که پس‌زمینه‌ی شما برای این شاکله‌های مدل اندونزیاییِ «ایکات» پرانرژی و خوب به نظر برسد و یکجور تمِ نارنجی بسیار غنی و پرنشاط در اتاق به چشم برسد. این جلوه را با اثاثیه‌ی میانه‌ی قرن امتحان کنید، اثاثیه‌ی شکوهمند و مجلل را با اثاثیه‌ی چوبی یکنواخت و ساده و صاف تلفیق کنید، یا حسی از جنس غرب وحشی را با ماده‌خام‌هایی از جنس چرم و چوبِ هوازده بیامیزید.

8. با رنگ‌پردازی ظاهر و جلوه‌ی دیوار شروع کنید

اگر خیلی نگران کارکردن با رنگ‌های تیره‌فام هستید، آنوقت باید بدانید که خصیصه‌ی دیوار همواره نقطه‌ی شروع مناسبی برای طراحی مناسب فضای داخلی خانه است. حتی می‌توانید با رنگ‌آمیزی سینه‌ی بخاری دیواری کار را شروع کنید. یا می‌توانید آنرا به سطح بعدی رنگ‌آرایی برسانید و سفارش ساختِ اثاثیه‌ای بدهید که حال و هوای نجاری سنتی و محلی شما را داشته باشد، آنوقت کلیت این ترکیب‌بندی را با خاکستری شدید تکمیل نمایید.  طوری عمل کنید که با فرش‌ها یا قالی‌ها و رومبلی‌هایی تیره‌فام همخوانی داشته باشد.

9. از اثاثیه‌ی خاکستری استفاده کنید

این فرم از اتاق نشیمین سنتی با استفاده از قفسه‌های کتابخانه‌ای به رنگ خاکستری ملایم که از کف تا سقف اتاق را پوشش می‌دهد، جلوه‌ی تاثیرگذاری پدید می‌آورد. این کتابخانه به همان رنگ تیره‌ی ملایم خاکستری دیوارهاست. همین مسئله مجال می‌دهد تا این واحد از اتاق در یکپارچگی با سایر بخش‌های اتاق به چشم آید. رنگِ خاکستری کاناپه و رادیاتورها باعث ایجادِ یکدستی این عناصر با هم و تناسب سرتاسری فضای داخلی می‌شود، در حالیکه تراوش و پراکندگیِ رنگ‌هایی که در قفسه‌ی کتابخانه و در لابه‌لای خود کتاب‌ها قابل مشاهده است و نیز تراوش رنگ‌آراییِ کوسن‌ها این جلوه‌ی خاکستری‌فامِ کلی را تقویت می‌کند.

10. رنگ خاکستری را با رنگ‌های خنثای گرم‌تر بیامیزد

با استفاده از یک پالِتِ رنگیِ شدیداً کنترل‌شده که ترکیبی است از هم‌آوایی و یکدستیِ تون‌های خاکستری و رنگ‌های خنثاتر و گرم‌تر یک اتاق نشیمن راحت و مطبوع بیافریند. دیوارها و کف اتاق به رنگِ خاکستری با تون‌های میانه و ملایم، پس‌زمینه‌ای گرم و دلپسند فراهم می‌آورند تا قالیچه، کوسن‌هایی با نقوش ریزبافت و کاناپه‌ای با رنگ خنثا یا گرم نیز مجال تلفیق و جلوه‌گری داشته باشند. چهارپایه‌ی درخشان و روانداز پُر جلای کاناپه حالتِ عمیقترِ رنگ خاکستری را به این صحنه وارد می‌کنند، و در عین حال، دیوارِ رنگ‌آمیزی‌شده برای نصب مجموعه‌ای از عکس‌های خانوادگیِ سیاه و سفید مناسب به نظر می‌رسد؛ بهتر است که قاب سفید برای این مجموعه عکس‌ها به کار رود. یک لامپ سفید و صندلی‌ها یا چارپایه‌هایی سفید در دو سمت کاناپه، در کنار هم، حالت خاکستری تیره را متوازن می‌کنند و به کلیت این فضا تعادل و وحدت می‌بخشند.

11. شکل‌ها و بافت‌های مختلف و متعددی در فضای داخلی اتاق نشیمن قرار دهید

آمده کردنِ یک اتاق نشیمن که برای فصل زمستان مناسب باشد چگونه است؟ اگر می‌خواهید جایی گرم و نرم در اختیارتان باشد تا به راحتی یله بدهید یا چمباتمه بزنید، عنصرِ «بافت» در طراحی فضای اتاق نقش کلیدی و مهمی دارد. کوسن‌های خزپوش و کُرک‌دار، و پتوها یا ملحفه‌ها یا رواندازهای بسیار نرم و خوش‌بافت، می‌توانند به کامل‌ترشدن یا زیباترشدن این فضا یاری برسانند. می‌توانید سطوح سایه‌دار و خاکستری‌رنگ را با پرده‌هایی که به دقت انتخاب شده و دارای نقوش و شکل‌های دلربا هستند ترکیب کنید، یا قالیچه‌ای خوش نقش‌ونگار را بیاندازید که تاروپودهایی برجسته و بافتی واضح و متناسب دارد. در مجموع بهتر است که محیط داخلی خانه و خصوصا اتاق نشیمن که ما یا مهمان‌هایمان بیش از هر فضای دیگرِ منزل در آن به سر می‌بریم، جلوه‌ای از نشاط و سرخوشی باشد که شادی‌های کوچک اما مشترک در آن تبلور می‌یابند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان