پسوریازیس پوست سر چیست؟ + علت، علائم و راه های درمان

پسوریازیس پوست سر یک بیماری خودایمنی است که با پوسته پوسته شدن پوست سر و خارش همراه است. اگرچه این بیماری درمان قطعی ندارد اما برخی از داروها و درمان های خانگی می تواند علائم این بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

درمان پسوریازیس پوست سر با دارو و روش های خانگی
ستاره ؛ سرویس سلامت - آیا پسوریازیس پوست سر مسری است؟ پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث رشد سریع سلول‌های پوستی می‌شود. به طور معمول ایجاد سلول‌های پوست سر چند هفته طول می‌کشد، اما در افراد مبتلا به این بیماری در عرض چند روز تشکیل می‌شوند. این سلول‌ها روی سطح پوست انباشته و باعث ایجاد بیماری پسوریازیس می‌شوند. خوشبختانه این بیماری مسری نیست. در این مقاله به بررسی علت، علائم و روش‌های درمانی این بیماری می‌پردازیم.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر به موضوع دلخواه خود برسید.

 علت 

اگرچه علت دقیق بیماری پسوریازیس پوست سر ناشناخته است، اما عوامل زیر می‌تواند احتمال ابتلا به آن را افزایش دهد:
  • ژنتیک
  • عفونت ویروسی و باکتریایی
  • استرس
  • استفاده از برخی دارو‌ها مانند ایندومتاسین برای درمان آرتریت و دارو‌های بیماری قلبی
  • آلرژی و شرایط آب و هوایی
  • آسیب به پوست سر مانند سوختگی یا زخم
  • حساسیت به گلوتن (پروتئینی که در گندم و جو وجود دارد.)


علائم 

درمان پسوریازیس پوست سر با دارو و روش های خانگی
پسوریازیس پوست سر می‌تواند از پوست سر به به ناحیه‌ی گوش، گردن و پیشانی گسترش یابد. پسوریازیس ممکن است خفیف یا شدید باشد و معمولا با علائم زیر همراه است:
  • تکه‌های قرمز یا نقره‌ای رنگ در داخل مو‌ها و اطراف آن
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر
  • خارش: پسوریازیس می‌تواند باعث خارش ملایم یا شدید شود. به طوریکه باعث اختلال زندگی روزمره و بی خوابی شبانه شود.
  • ریزش مو: اگرچه پسوریازیس پوست سر باعث ریزش مو نمی‌شود. اما خاراندن پوست سر و برداشتن پلاک‌ها منجر به ریزش مو می‌شود. این ریزش مو معمولا موقت است و با درمان بیماری برطرف می‌شود.
  • خونریزی به دلیل خارش زیاد و از بین بردن پلاک‌های پوست سر


تشخیص

درمان پسوریازیس پوست سر با دارو و روش های خانگی
متخصص پوست معمولا با بررسی علائم، سابقه پزشکی و معاینه بیماری را تشخیص می‌دهد. در موارد نادر ممکن است برای رد بیماری‌های دیگر بیوپسی انجام شود. بیوپسی تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود و بخشی کوچک از پوست سر برداشته و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.


درمان دارویی-موضعی

در حال حاضر هیچ گونه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. اما دارو‌های موضعی و خوراکی و سایر روش‌های درمانی می‌توانند علائم را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. روش درمانی بر اساس شدت و میزان علائم انتخاب می‌شود.


1. شامپو

درمان پسوریازیس پوست سر با دارو و روش های خانگی
استفاده از شامپو با ترکیبات زیر می‌تواند برای درمان پسوریازیس پوست سر مفید باشد. این شامپو‌ها نباید بیشتر از چهار هفته استفاده شوند و در افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌شوند.
  • شامپو حاوی سالسیلیک اسید می‌تواند لایه بیرونی پوست سر که بیماری در آن گسترش یافته است را نرم کند. با این حال شامپو‌های حاوی سالسیلیک اسید باعث تحریک پوست سر و تضعیف و شکنندگی مو می‌شوند.
  • شامپو قطران زغال سنگ با کاهش رشد سلول‌های پوست سر ظاهر طبیعی آن را بر می‌گردانند و به کاهش خارش و التهاب آن کمک می‌کند.
  • شامپو حاوی کلابتازول پرپیونات در درمان اولیه و کنترل پسوریازیس موثر است.


2. دارو‌های موضعی

درمان پسوریازیس پوست سر با دارو و روش های خانگی

  • کورتیکواستروئید‌ها رایج‌ترین داروهای موضعی برای درمان پسوریازیس هستند و در اشکال مختلف از جمله پماد، لوسیون و شامپو در دسترس هستند.
  • دارو‌های مبتنی بر ویتامین D و مشتقات ویتامین آ رشد سلول‌های پوست را کاهش و پلاک‌های پوستی را برطرف می‌کنند.


3. دارو‌های خوراکی و تزریقی

درمان پسوریازیس پوست سر با دارو و روش های خانگی
در صورتی که شدت بیماری متوسط تا شدید باشد و درمان موضعی موثر نباشد دارو‌هایی مانند آمپول متوترکسات، رتینوئید‌های خوراکی و سیکلوسپرین تجویز می‌شوند. عوارض این دارو‌ها بیشتر از دارو‌های موضعی است.


4. دارو‌های بیولوژیک

دارو‌های بیولوژیک سیستم ایمنی بدن را تغییر می‌دهند و تنها برای افرادی که به سایر روش‌های درمانی پاسخ نمی‌دهند استفاده می‌شوند. دارو‌های بیولوژیک به دلیل تاثیر بر سیستم ایمنی می‌تواند باعث عفونت شدید شوند و باید با احتیاط و تحت نظارت پزشک مصرف شوند.


5. نوردرمانی

نوردرمانی شامل تاباندن دوز مشخص نور فرابنفش به پوست سر با استفاده از یک لامپ UVB است. خارش، قرمزی و خشکی پوست از عوارض موقت نوردرمانی است. استفاده از یک مرطوب کننده بعد از درمان می‌تواند در کاهش این عوارض موثر باشد.


درمان‌ گیاهی 

استفاده یک یا دوبار در هفته از مواد طبیعی زیر می‌تواند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند.


1) آلوئه ورا

درمان پسوریازیس پوست سر با دارو و روش های خانگی
آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و در کاهش ورم و خارش این بیماری موثر است. آلوئه ورا را می‌توانید به تنهایی مصرف کنید و یا ¼ فنجان آلوئه ورا با 6 قطره روغن اسطوخدوس مخلوط کرده و بر روی پوست سر بمالید و بعد از 25 دقیقه بشویید.


2) سرکه سیب

درمان پسوریازیس پوست سر با دارو و روش های خانگی
سرکه سیب در کاهش خارش پوست سر موثر است، اما به دلیل تحریک پوست بهتر است 2 قاشق از آن را با نصف فنجان آب مخلوط کنید. سپس بر روی پوست سر بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید. سرکه سیب را بر روی زخم‌های باز استفاده نکنید.


3) نمک دریا

اضافه کردن نمک دریا به آب گرم و شست و شو با آن می‌تواند به کاهش خارش و پوسته پوسته شدن پوست کمک کند. بعد از شست و شو با نمک دریا از مرطوب کننده استفاده کنید.


4) سیر

1 یا 2 بوته سیر را خرد و در ماهیتابه سرخ کنید. سپس ¼ لیوان روغن نارگیل یا زیتون به آن اضافه کنید. این ترکیب را به مدت یک ساعت بر روی پوست سر قرار دهید و سپس بشویید.


مدیریت

راهنمایی‌های زیر می‌تواند به شما در مدیریت پسوریازیس پوست سر کمک کند:
  • به دلیل شکنندگی و تضعیف مو‌ها در طی درمان باید از شست و شو شانه زدن بیش از حد مو‌ها اجتناب کنید.
  • از خاراندن پوست سر که منجر به خونریزی و در نهایت عفونت می‌شود اجتناب کنید.
  • مرطوب نگه داشتن پوست سر اگرچه به درمان پسوریازیس کمک نمی‌کند، اما می‌تواند ظاهر پوست سر شما را بهبود بخشد.

شما چه روش های دیگری برای درمان پسوریازیس پوست سر می شناسید؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را در پایین همین صفحه در بخش "ارسال نظر" با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان