نسل سوم کیا ریو در سال 2011 معرفی شد و تا هم اکنون بر روی خط تولید قرار دارد. این ساخته دستان پیتر شرایر در دو نوع هاچبک 5 درب و یا سدان تولید میشود. نسل اول ریو توسط سایپا قبلاً در بازار ایران عرضه میشد ولی تولید آن علیرغم اقبال خوبی که بازار به آن نشان داد، به دلیل عدم نصب کیسه هوا برای سرنشینان جلو متوقف شد و خبری از نسلهای بعدی نیز نشد. اما مدل جدید ریو یعنی همین نسلی که مد نظر بحث ماست از مدتها قبل در مناطق آزاد حضور داشته و حالا نیز در بازار داخلی کشور به صورت وارداتی عرضه میشود.
کیا ریو جدید
طراحی ریو کاملا از المانهای طراحی کیا موتورز پیروی میکند هر چند با ساختههای جدید کیا همچون سراتو و اپتیمای جدید همخوانی ندارد. در بحث ابعاد خارجی این خودرو در مدل سدان خود دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4366، 1720 و 1455 میلیمتر است. مدل هاچبک هم دارای طول 4046 میلیمتر است اما عرض و ارتفاع آن فرقی با مدل سدان ندارد. فاصله محوری نیز در هر دو مدل هاچبک و سدان معادل 2570 میلیمتر است که عدد بدی نیست و از پژو 206 در این فاکتور شرایط بسیار بهتری دارد و نوید فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب است. وزن کیا ریوی نسل سوم نیز بسته به نوع اتاق و موتور از 1093 کیلوگرم تا 1141 کیلوگرم متغییر است.
کیا ریو هاچ بک
کیا ریو در بازار جهانی با طیف وسیعی از موتورهای بنزینی و دیزلی عرضه میشود که موتورهای بنزینی آن شامل 1.2، 1.4 و 1.6 لیتری هستند که آخری دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز هست و مدلهای توربودیزل نیز دارای حجمهای 1.1 و 1.4 لیتری هستند.
سه نوع گیربکس نیز برای این خودرو قابل انتخاب است که شامل 4 دنده اتوماتیک، 6 دنده دستی و 6 دنده اتوماتیک میشود. البته در بازار خاورمیانه کیا ریو تنها با موتور بنزینی 1.4 لیتری خود عرضه شده که مدلهای موجود در کشور نیز از همین گونهاند و به نوعی رده میانی ریو به حساب میآید. این مدل مجهز به موتور 4 سیلندر خطی از نوع تنفس طبیعی است که 1.4 لیتر حجم داشته و میتواند حداکثر 107
اسب بخار قدرت و 135 نیوتون متر گشتاور را تولید کند. این موتور با موتوری که بر روی هیوندای i20 های عرضه شده در کشور وجود دارد یکسان است اما قدرت خروجی متفاوتی را بر روی ریو دارد و در هیوندای i20 قدرت آن 99
اسب بخار است.
نیروی موتور ریو از طریق یک گیربکس 4 دنده خودکار به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند که به حالت تیپترونیک نیز مجهز است اما از شیفترهای پشت فرمان خبری نیست. استاندارد آلایندگی کیا ریو نیز یورو 5 است و مصرف سوخت این خودرو با توجه به حجم موتور بسیار خوب است و به صورت ترکیبی 6.3 لیتر بنزین را در هر 100 کیلومتر میسوزاند. شتاب صفر تا صد کیلومتر و حداکثر سرعت کیا ریو نیز 12.5 ثانیه و 183 کیلومتر بر ساعت است. مشخصات فنی دقیق این خودرو را میتوانید در جدول زیر مطالعه کنید.
مشخصات فنی |
مدل | کیا ریو |
پیشرانه | 4 سیلندر خطی تنفس طبیعی |
حجم موتور | 1396 سی سی |
حداکثر قدرت | 107 اسب بخار در 6300 دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | 137 نیوتون متر در 4200 دور بر دقیقه |
شتاب رسمی | 12.5 ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر |
وزن | 1093 کیلوگرم |
قیمت | 110 الی 117 میلیون تومان |
در بحث امکانات رفاهی نیز هرچند این خودرو را نمیتوان خیلی کامل دانست اما در کلاس خود امکانات رفاهی و ایمنی کافی را دارد. مدلی که در تصاویر تهیه شده توسط
خودروبانک مشاهده میکنید از مدلهای موجود در مناطق آزاد است که امکانات کمتری دارند اما مدلهایی که توسط نمایندگی کیا موتورز در داخل بازار کشور وارد میشوند دارای تجهیزات و امکانات بیشتری هستند و مدل مورد بحث ما نیز مدلهای موجود در بازار داخلی است. کیا ریو در بخش امکانات رفاهی خود مواردی چون ورود و استارت بدون کلید، سانروف دو حالته، تهویه خودکار، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، کول باکس، سنسور باران، سیستم بخار زدایی از شیشه جلو و عقب، تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل از روی فرمان، قابلیت اتصال تلفن همراه و جواب دادن به تماس از روی فرمان، چراغهای خودکار، تنظیم ارتفاع چراغ جلو، راهنما و چراغ عقب از نوع LED، گرمکن صندلیهای جلو و گرمکن فرمان است.
کاتالوگ کیا ریو شرکتی بازار داخل
در بخش امکانات ایمنی نیز ریو مجهز به 6 عدد ایربگ، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم مدیریت پایداری، سیستم کنترل خودرو در سربالایی، سنسور دنده عقب، پشت سریهای فعال، ایموبلایزر و نمایشگر فشار باد تایر است. به چنین لیست تجهیزات ایمنیای این خودرو توانسته است 5 ستاره ایمنی را از موسسه ی یورو انکاپ اروپا و 4 ستاره ایمنی را از موسسه NHTSA آمریکا دریافت کند. در پایان نیز به طور کلی نقاط ضعف و قوت این خودرو را از دید وبسایت Drive Arabia ذکر میکنیم که نقاط مثبت ریو را طراحی خوب، فضای داخلی جادار و ظاهر زیبا عنوان کرده است و نکات منفی آن را نیز امکانات ایمنی محدود، شتابگیری کند و سواری خشک در مدلهای مجهز به رینگ آلومینیومی عنوان کرده است.
کیا ریو هاچبک |
مثبت | طراحی خوب، تجهیزات رفاهی مناسب، فضای داخلی جادار و ظاهر زیبا |
منفی | امکانات ایمنی محدود، شتابگیری کند و سواری خشک در مدلهای مجهز به رینگ آلومینیومی، قیمت بالا نسبت به رقبا |
ریو جدید و رقبایی سرسختاگر خاطرتان باشد کیا ریو جدید با تاخیری بسیار از سوی اطلس خودرو وارد بازار ایران شد و باعث شد آن عطش لازم برای این خودرو از بین برود و زمانی تحویل این خودرو شروع شد که رقبای سرسختی در کنار خود می دید و شاید اگر این تاخیر نبود، زمان لازم برای عرضه مناسب و جا افتادن در بازار را داشت. اما حال اگر با قیمتی در حدود 110 میلیون تومان (بازار آزاد) به یک هاچ بک کره ای فکر کنید، به سرعت در همین رنج قیمت می توانید به راحتی و حتی با رقمی کمتر خودرویی نظیر هیوندای i20 را بخرید و حتی به گزینه هایی چون رنو کپچر و یا سانگ یانگ
تیوولی نیز فکر کنید. رقبایی که نه تنها از نظر قیمت بلکه از نظر آپشن و بازار دست دوم بعضاً در شرایط بهتری قرار دارند.
شاید این تاخیر، قیمت بالا و همچنین رقبای جدی کیا ریو، این هاچ بک مظلوم کیا را در انزوا قرار داده و باعث شده تا مهلت نفس کشیدن را از دست بدهد و با تمام شایستگی ها نتواند فروش مناسبی را تجربه کند.
در زیر می توانید عکس های کاملی از این خودرو و همچنین تیزر تبلیغاتی کیا ریو جدید را مشاهده کنید. توجه داشته باشید عکس های زیر نمونه منطقه آزاد است و ممکن است از نظر آپشن کمی با مدل ارایه شده توسط اطلس خودرو متفاوت باشد.