آخرین تحولات شرکت‌ها بررسی شد

رکوردشکنی پیشنهادهای افزایش سرمایه

علیرضا توکلی دنیای اقتصاد : اولین مرحله از فرآیند افزایش سرمایه، پیشنهاد هیات‌مدیره است که پس از اظهارنظر مطلوب یا مشروط حسابرس، به سازمان بورس برای صدور مجوز ارسال می‌شود

اتکام ح: «بیمه اتکایی امین» در مجمع سالانه خود 30 تومان برای هر سهم تقسیم سود داشت و در مجمع فوق‌العاده پس از آن، تصمیم به افزایش سرمایه 20 درصدی از مطالبات و آورده نقدی گرفت تا سهامداران بتوانند در صورت تمایل از 30 تومان سود تقسیم شده، 20 تومان را به سهام تبدیل کنند. در واقع اتکام بخشی از سود سالانه را که حاصل از سود سپرده‌های بانکی بود و نه ناشی از عملیات بیمه‌ای، به سرمایه تبدیل می‌کند تا بتواند بر توان اتکایی خود در شرایط تحریم بیفزاید. مهلت پذیره‌نویسی این افزایش سرمایه تا 17 فروردین 98 بوده و قاعدتا سرمایه جدید تا مجمع سال آینده به ثبت خواهد رسید. دپارس ح: «پارس دارو» سرمایه خود را از 21 میلیارد تومان به 5/ 52 میلیارد تومان معادل 150درصد از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش داد تا ساختار مالی خود را اصلاح کند و البته دقیق‌تر آنکه نیمی از مطالبات سهامداران بابت سود مجامع گذشته را تسویه کند. حق‌تقدم دپارس شنبه هفته گذشته در حدود 500 تومان کشف قیمت شد که حدود 150 تومان (با درنظر گرفتن صد تومان واریزی) کمتر از قیمت سهم بود و این تفاوت قیمت تا پایان هفته به 200 تومان رسید. توجیه این تفاوت آن است که دپارس با سرمایه قدیم به مجمع سالانه آتی خواهد رفت و به سهام جدید سود تعلق نخواهد گرفت. مهلت پذیره‌نویسی تا 8 فروردین سال آینده است.

ددام ج: شرکت داروسازی «زاگرس فارمد پارس» که تا چند سال پیش «داملران رازک» نام داشت، یکی از زیرمجموعه‌های «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» (تیپیکو) است که عمدتا در زمینه تولید داروهای دامی فعال است. با شدید شدن رقابت در زمینه داروهای دامی و واردات بی‌رویه، ددام زیان‌های سنگینی را تجربه کرد. قانون بودجه سال 1397 فرصت خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت را برای ددام فراهم کرد تا در مجمع 15 بهمن افزایش سرمایه حدود 766 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را تصویب کرده و سرمایه خود را از حدود 10 میلیارد تومان به بیش از 92 میلیارد تومان برساند. البته این افزایش سرمایه شرط کفایت سرمایه برای حضور در بورس را هم فراهم می‌کند. از حدود 81 میلیارد تومان تجدید ارزیابی کمتر از 30 میلیارد تومان آن ناشی از تجدید ارزیابی زمین است که در سال‌های بعد هزینه استهلاکی را متوجه شرکت نخواهد کرد اما برای بقیه آن شرکت باید استهلاکی حدود 4 میلیارد تومان در سال‌های آینده هزینه کند که البته در صورت سودده شدن عملیات شرکت به‌راحتی قابل پوشش خواهد بود. همچنین «زاگرس فارمد پارس» تلاش دارد با تولید داروهای انسانی و مکمل‌ها از تمرکز صرف بر داروهای دامی خارج شود. ددام با سرمایه جدید به مجمع سالانه آتی خواهد رفت.وتوصا ج: «سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» در مجمع فوق‌العاده‌ای که روز 14 بهمن و بلافاصله پس از مجمع سالانه برگزار شد، تصویب کرد سرمایه‌اش را از 190 میلیارد تومان به 265 میلیارد تومان (حدود 39 درصد) از محل سود انباشته برساند. وتوصا که در سال‌های اخیر و پس از واگذاری بخش عمده‌ای از سهام آن به بخش خصوصی یکی از بازیگران فعال بازار سهام شده است، از نظر تعداد سهامدار هم یکی از پرشمارهاست. افزایش سرمایه از محل سود انباشته به نظر مدیران شرکت از تضییع حق سهامداران حقیقی وتوصا که بسیاری از آنها از چند دهه قبل سهامدار هستند و دسترسی به نشانی آنها وجود ندارد، جلوگیری می‌کند.

سازمان بورس هفته گذشته سه مجوز افزایش سرمایه صادر کرد، «سیمان سفید نی‌ریز» (سنیر) 200 درصد از محل مطالبات و آورده نقدی، «معدنی و صنعتی چادرملو» (کچاد) حدود 31 درصد از مطالبات و آورده نقدی و شرکت بازار پایه‌ای «کارخانجات کابل‌سازی ایران» (بایکا) حدود 1235 درصد از تجدید ارزیابی دارایی‌ها.«داروسازی جابرابن حیان» (دجابر) روز سه‌شنبه 23 بهمن را برای تشکیل جلسه هیات‌مدیره و تصویب افزایش سرمایه تعیین کرد. «قند لرستان» سه‌شنبه 23 بهمن، «آهنگری تراکتورسازی ایران» چهارشنبه 24 بهمن، «آتیه داده‌پرداز» (اپرداز) روز سه‌شنبه 23بهمن، «شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان» (خودکفا) روز پنج‌شنبه 25بهمن، «فولاد مبارکه اصفهان» (فولاد) روز شنبه 27بهمن، «نوسازی و ساختمان تهران» (ثنوسا) روز شنبه 27بهمن، «پتروشیمی مارون» (مارون) روز یکشنبه 28بهمن و «صنعتی جام دارو» (فجام) روز دوشنبه 29 بهمن را برای تشکیل مجمع فوق‌العاده و تصویب افزایش سرمایه در مجمع فوق‌العاده تعیین کرده‌اند.

با وجود صدور مجوز افزایش سرمایه برای «شهد ایران» (319 درصد از تجدید ارزیابی)، «سرمایه‌گذاری اعتلا البرز» (حدود 11 درصد از مطالبات و آورده نقدی)، «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» (25 درصد از محل سود انباشته)، «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (35 درصد از مطالبات و آورده نقدی)‌، «شاهد» (حدود 23 درصد از مطالبات و آورده نقدی و 25 درصد از سود انباشته) و «سیمان خزر» (حدود 86 درصد از مطالبات و آورده نقدی و حدود 30 درصد از سود انباشته) هنوز زمانی برای مجمع فوق‌العاده تعیین نشده است. «سیمان غرب» (سغرب) افزایش سرمایه حدود 66 درصدی و «کاشی پارس» (کپارس) افزایش سرمایه حدود 35 درصد از مطالبات و حدود 8 درصد از اندوخته را در مجمع فوق‌العاده تصویب کرده‌اند ولی هنوز اعلامیه پذیره‌نویسی را در کدال منتشر نکرده‌اند.«سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا» (ورنا) ثبت افزایش سرمایه حدود 22 درصدی از سود انباشته و 10 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را انجام داد تا بتواند مجمع سالانه خود را (البته با تاخیر) برگزار کند. «سبحان دارو» (دسبحان) هم افزایش سرمایه حدود 77 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را به ثبت رساند. «آهن و فولاد ارفع» (ارفع) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که 5636 ریال برای هر حق‌تقدم استفاده نشده از بانک سپه قابل دریافت است. پذیره‌نویسی اولیه حق‌تقدم «آ س پ» در حالی با قیمت پایانی 142 ریال به پایان رسید که قیمت سهم در مرز 100 تومان بود و پذیره‌نویسی اولیه «مهندسی نصیر ماشین» (خنصیر) هم که در بیشتر روزها با قیمت منفی معامله شد، به پایان رسید.

10

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان