گردش مالی ۸۰۰ میلیارد تومانی شبکه نمایش خانگی

گرانی بلیت سینما و هزینه‌های فرعی دیگری که برای رفتن به سینما بر خانواده‌ها حمل می‌شود باعث شده بخش زیادی از مردم شبکه نمایش خانگی را به سالن‌های سینما ترجیح بدهند.

به گزارش مشرق، گرانی بلیت سینما و هزینه‌های فرعی دیگری که برای رفتن به سینما بر خانواده‌ها حمل می‌شود باعث شده بخش زیادی از مردم شبکه نمایش خانگی را به سالن‌های سینما ترجیح بدهند. همین مسئله باعث شده گردش مالی شبکه نمایش خانگی در کشور بسیار بیشتر از سینما باشد. لوح فشرده فیلم‌های عرضه شده در این شبکه تا دورترین نقاط جغرافیایی کشور و حتی خارج از کشور می‌رود؛ نقاطی که عموماً دسترسی به سینما امکان‌پذیر نیست و مردم البته با چند ماه تأخیر به فیلم‌های روز دسترسی پیدا می‌کنند.
 
توسعه فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی باعث شده سینمای ایران بخش عمده مخاطب خود را نه در سالن‌های سینما بلکه در خانه‌های مردم جست‌وجو کند و درآمد بالای عرضه محصولات این شبکه در سرتاسر کشور به این شبکه اعتبار اقتصادی زیادی بخشیده است.

برخی معتقدند ادامه رشد و رونق شبکه نمایش خانگی با حفظ جذابیت فیلمنامه‌ها می‌تواند بسترساز به حاشیه رفتن شبکه‌های ماهواره‌ای شود.

گفته می‌شود گردش مالی شبکه نمایش خانگی چیزی حدود 800 میلیارد تومان در سال است اما در حوزه سینما سالانه فقط 50 میلیارد تومان گردش مالی وجود دارد. جدای از این، در بخش دانلود سایت‌های غیرمجاز فیلم در فضای مجازی حدود 500 میلیارد تومان گردش مالی وجود دارد. بخشی که اگر با ابزار قانونی مهار شود بخش عمده‌ای از گردش مالی فیلم‌های ایرانی به سود سینماگران کنترل می‌شود. این عدد و رقم جدا از نگرانی از اوضاع و احوال سینما، خبر از ایجاد فضا برای کسب درآمد و ایجاد اشتغال برای فعالان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فرهنگی و هنری به ویژه سینما در عرصه شبکه نمایش خانگی دارد.

دانلود غیرمجاز آثار سینمای ایران در فضای مجازی نوعی سرقت آثار هنری و فرهنگی محسوب می‌شود و پلیس فتا در این زمینه کنترل کاملی بر حفظ حقوق صاحبان آثار ندارد. به رغم همه مخالفت‌هایی که مقامات رسمی در ظاهر با سرقت فرهنگی و به خصوص سایت‌های غیرمجاز آپلود فیلم از خود نشان می‌دهند اما عدم برخوردهای دائمی و ضربتی با این سارقان، اسباب ادامه فعالیت روزافزون آنها را موجب شده است.
در صورت مدیریت صحیح این حوزه می‌توان فروش فوق‌العاده‌ای را در شبکه نمایش خانگی شاهد بود. در واقع شبکه نمایش خانگی توانمندی بالقوه‌ای برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی دارد اما به دلیل فعالیت گسترده قاچاقچیان و دانلودهای غیرمجاز هنوز به معنای واقعی فرصت بالفعل شدن را به‌دست نیاورده است.

خلأ تقنینی و اجرایی در مسئله مبارزه با کپی‌رایت‌های غیرمجاز، عدم عضویت در کنوانسیون برن و نبود برنامه مناسب برای مبارزه با مدیریت صحیح فضای مجازی می‌تواند از جمله علل به وجود آمدن شرایط سرقت آثار سینمایی  قلمداد شود.

احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به کاهش میزان نسخه‌های رسمی فیلم‌هایی که وارد شبکه نمایش‌خانگی می‌شود به دلیل افزایش دانلودهای غیرمجاز فیلم‌های سینمایی به خانه ملت می‌گوید: دلایل بی‌ضابطه بودن کپی‌رایت در ایران از دو منظر تقنینی و اجرایی قابل‌بررسی است، چراکه متأسفانه خلأهای نظارتی بسیاری در مبارزه با دانلودها و کپی‌رایت‌های غیرقانونی از آثار هنری به ویژه فیلم‌های سینمایی وجود دارد این درحالی است که مسئولان اجرایی نیز معتقد به خلأهای قانونی هستند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌افزاید: مسئولان اگر معتقد به خلأ قانونی هستند باید پس از انجام کارهایی پژوهشی لایحه‌ای را تدوین کنند و به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دهند تا با تصویب آن در صحن علنی مجلس معضل ویرانگر کپی غیرمجاز پایان یابد.

وی با بیان اینکه باید با مدیریت صحیح فضای مجازی به شبکه نمایش خانگی فرصت فعالیت داد تا سرمایه تهیه‌کننده‌ها به آنها بازگردد و چرخه تولید و اشتغال در بخش خصوصی به کار افتد، توضیح می‌دهد: شورای عالی فضای مجازی هنوز نتوانسته فضای مجازی را آنطور که باید مدیریت کند لذا این شورا و وزارت فرهنگ باید برای مبارزه با این پدیده جدید برنامه داشته باشند. ادامه دانلودهای غیرمجاز، اقتصاد سینما را بیش از این از بین برده و برای تحصیلکردگان این رشته هنری فرصت‌های مناسب اشتغال و درآمدزایی ایجاد نخواهد شد.

کسب درآمدهای بالا از شبکه نمایش خانگی به دلیل به جریان انداختن چرخه تولید و اشتغال، حضور بیشتر بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این عرصه قابل تأمل است، هرچند رونق این شبکه نشان از فاصله مردم از سینما به دلایل مختلفی همچون عدم صرفه اقتصادی و فاصله از تلویزیون به دلیل کیفیت پایین سریال‌ها دارد. شبکه نمایش خانگی را آسیب‌های کلانی نیز تهدید می‌کند که حضور پول‌های کثیف یکی از آنهاست؛ پدیده‌ای که امسال چند پروژه مهم در این بخش را به خود دچار کرد.
 
منبع: روزنامه جوان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان