چگونه با رژیم مدیترانه‌ای گوارش خود را تنظیم کنیم؟

رژیم غذای مدیترانه ای شامل گروه های غذایی سرشار از فیبر، مانند غلات، میوه ها، سبزی ها، حبوبات و مغزدانه هاست.

روده گاهی اوقات «مغز دوم» انسان نامیده می شود. این بخش از بدن دارای حدود 100 میلیون نورون است و از این نظر در جایگاهی بالاتر از نخاع یا سیستم عصبی محیطی قرار می گیرد. این که چه احساسی دارید تا حد زیادی به وضعیت گوارش شما بستگی دارد و بر همین اساس، این که غذای مصرفی شما پشتیبان سلامت روده باشد، اهمیت دارد.

چگونگی تاثیر رژیم مدیترانه‌ای بر گوارش

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اینسایدررژیم غذایی مدیترانه ای بر مصرف غذاهای پردازش نشده و کامل تاکید دارد. میوه ها، سبزی ها، غلات کامل، مغزدانه ها، و چربی های سالم از روغن زیتون پردازش نشده و ماهی های چرب جایگاه ویژه ای در این رژیم غذایی دارند.

دنبال کردن رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است گوارش را بهبود ببخشد

رژیم غذایی مدیترانه ای بر مصرف منابع پروتئینی گیاهی مانند مغزدانه ها و حبوبات به جای گوشت های قرمز تاکید دارد. این تغییر ممکن است به کاهش ناراحتی معده کمک کند.

گوشت قرمز سرشار از آهن و پروتئین است، اما سخت‌ترین نوع پروتئین برای گوارش محسوب می شود. مصرف پروتئین هایی با امکان گوارش راحت‌تر مانند ماهی و حبوبات به بهبود گوارش کمک خواهد کرد و احساس بهتری را پس از هر وعده غذایی در فرد ایجاد می کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای: بهبود یبوست

اگر یبوست به واسطه یک مساله گوارشی شکل گرفته باشد، تغییر رژیم غذایی و دنبال کردن رژیم مدیترانه ای احتمالا به بهبود این شرایط کمک می کند.

مصرف سبزی های فراوان به بهبود گوارش کمک می کند. از آنجایی که رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از فیبر است به افزایش دریافت این ماده کمک کرده که بهبود گوارش و یبوست را در پی دارد.

مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر ممکن است اجابت مزاج را منظم‌تر سازد. برای آغاز روز با یک وعده سرشار از فیبر می توانید یک ظرف جو دوسر به همراه برش های سیب و میوه خشک را مصرف کنید.

روغن زیتون: کاهش التهاب روده

مصرف هرچه بیشتر روغن های گیاهی، مانند روغن زیتون گزینه ای ایده‌آل برای دستگاه گوارش تحریک شده است.

چربی های سالم نشان داده اند که دیواره داخلی دستگاه گوارش را پوشش داده و التهاب داخلی مرتبط با شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بازگشت اسید معده به مری را کاهش می دهند.

اگر قصد دارید از فواید چربی های سالم برخوردار شوید، مصرف روغن زیتون طبیعی و پرهیز از روغن های گیاهی دیگر که پردازش می شوند، توصیه شده است.

غذا خوردن در کنار دیگران: بهبود گوارش

سبک غذا خوردن مدیترانه ای تنها درباره غذای مصرفی شما نبوده، بلکه درباره فرهنگیست که غذا را در بر می گیرد. تاکید بر غذا خوردن در کنار دیگران بخشی کلیدی در رژیم غذایی مدیترانه ای است.

گوارش بخشی از سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن انسان است که به نام «استراحت و گوارش» نیز شناخته می شود. زمانی که آرام هستید و غذای خود را بو و مزه می کنید، در واقع به بدن اجازه می دهید در حالت مطلوب خود برای دریافت غذا و گوارش کارآمد آن قرار بگیرد.

مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای درباره وقت گذارندن و لذت بردن از غذا به همراه دیگران است. چنین شرایطی ما را در یک وضعیت آرامش بخش قرار می دهد که می تواند به گوارش کمک کند.

رژیم مدیترانه ای: تقویت جمعیت باکتری های خوب 

بین 300 تا 500 گونه باکتریایی مفید در روده های انسان ساکن هستند که به دستگاه گوارش برای ارائه عملکرد روان و درست کمک می کنند. این باکتری های مفید اثر چشمگیری بر سلامت و بهزیستی ما داشته و دنبال کردن یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به حفظ وضعیت خوب و مطلوب این میکروبیوم کمک کند.

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، رژیم غذای مدیترانه ای شامل گروه های غذایی سرشار از فیبر، مانند غلات، میوه ها، سبزی ها، حبوبات و مغزدانه هاست. فیبر موجود در این مواد غذایی باکتری های خوب روده را تغذیه کرده و به شکل گیری محیطی مثبت در روده و تنظیم اجابت مزاج کمک می کند.

مصرف فیبر فراوان و غذاهای تخمیر شده مانند خیارشور، کلم ترش، و ماست یونانی روشی خوب برای تقویت جمعیت باکتری های مفید در روده انسان است.

مصرف سبزی های خام: احتمال تحریک معده 

رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از میوه ها و سبزی های تازه است. اگرچه این مواد غذایی فواید سلامت مختلفی را ارائه می کنند، اما ممکن است در برخی افراد موجب ناراحتی معده شوند.

مصرف سبزی های خام برای همه مناسب نیست. سبزی ها مواد غذایی فوق العاده ای هستند، اما برای برخی افراد سبزی های خام موجب تحریک دستگاه گوارش و در نتیجه آن کرامپ های شدید می شوند.

اگر مصرف سبزی های خام، مانند هویج، فلفل دلمه ای یا کرفس موجب ناراحتی معده شما می شود، سبزی های مصرفی خود را پیش از مصرف اندکی بپزید. بخارپز کردن روشی آسان برای نرم کردن سبزی ها بدون از دست رفتن عطر و طعم و مواد مغذی موجود در آنهاست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان