طبق اعلام ناسا،

مریخ نورد "آپورچونیتی" برای همیشه خاموش شد

ناسا اعلام کرد که مریخ نورد آپورچونیتی پس از ۱۵ سال فعالیت دیگر بیدار نخواهد شد.

مریخ نورد "آپورچونیتی"  برای همیشه خاموش شد

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، در ژوئن 2018 ارتباط مریخ‌نورد آپورچونیتی پس از اینکه طوفان شن شدید در مریخ آن را پوشاند، قطع شد. اکنون نیز ناسا اعلام کرد که مأموریت مریخ نورد آپورچونیتی پس از 15 سال فعالیت، به پایان رسیده است.

دانشمندان آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا پس از آنکه نتوانستند طی هفته‌های اخیر این مریخ نورد را احیا کنند، سرانجام 13 فوریه اعلام کردند که آپورچونیتی برای همیشه خاموش شد.

"توماس زوربوچن" (Thomas Zurbuchen) مدیر ارشد مأموریت علمی ناسا، گفت: من در اینجا با حس قدردانی و تقدیر از تمامی دانشمندان باید بگویم که مأموریت مریخ نورد آپورچونیتی پس از 15 سال به پایان رسیده است.

مریخ نورد "آپورچونیتی" یا "فرصت" (Opportunity) که در سال 2004 میلادی توسط آژانس فضایی آمریکا به مریخ فرستاده شد، آزمایشگاهی سیار بود که وظیفه کاوش سطح این سیاره را بر عهده داشت.

طوفان گرد و غبار اولین بار در ماه مه گزارش شد. از 4 تا 5 ژوئن، جو مریخ رو به خراب شدن رفت. هفتم تا 10 ژوئن، طوفان گرد و غبار شدت یافت و در این زمان بود که "فرصت" با پیام کمبود قدرت مواجه شد و تا امروز به خواب رفت.

ناسا در تاریخ ششم اوت اعلام کرد حجم ابرهای گرد و غبار کاهش یافته و سطح مریخ در حال شفاف شدن است.

مهندسان ناسا در تاریخ 13 ژوئیه تأیید کردند که طوفان گرد و غبار، بسیار بزرگ است و تمام تماس‌ها با "آپورچونیتی" از بین رفته و پنل‌های خورشیدی دیگر قادر به شارژ باتری‌های کاوشگر نیستند.

اکنون نیز با وجود تلاش‌های فراوان دانشمندان، در ماه‌های اخیر آنها موفق به احیا فرصت نشدند و سرانجام این مأموریت پس از 15 سال پایان یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان