گزیده نقدهای فیلم Going in Style

«مرگ با عزت» Going in Style فیلم محصول ۲۰۱۷ و کمدی از زک برف ( Zach Braff) است

 

«مرگ با عزت» Going in Style فیلم محصول 2017 و کمدی از زک برف ( Zach Braff) است. فیلمنامه ی آن را تئودور ملفی (Theodore Melfi) نوشته است. فیلمی که ساخت‌ایست بر اساس فیلمی با همین نام و محصول سال 1979. بازیگران این فیلم، مورگان فریمن (Morgan Freeman)‌، مایکل کین (Michael Caine)، الان ارکین (Alan Arkin)، جوی کینگ (Joey King)، مت دیلن (Matt Dillon)، کریستوفر لوید (Christopher Lloyd) و ان مارگرت (Ann-Margret) هستند. فیلمی که به دنبال داستان سه دوست بازنشسته می رود که پس از قطع مستمری بازنشستگی‌شان تصمیم به دزدی از بانک برای تا‌مین باقی مانده ی عمر خود می‌گیرند.
این فیلم در 30 مارچ 2017 برای اولین بار اکران شده و در اریخ 7 آپریل 2017 در سراسر امریکا به اکران عمومی در امده است.

منتقدین نظرات متفاوتی بر فیلم داشته اند، اما این فیلم بااینکه بودجه‌ی ساخت آن فقط 25 میلیون دلار بوده تا کنون 50 میلیون دلار فروش داشته است. 

فیلمی که این داستان بر اساس آن ساخته شده است، در سال 1979 به بازی جورج برنز (George Burns)، آرت کارنی (Art Carney)، لی استاسبرگ (Lee Stasberg) و چارلز هناهان (Charles Hallahan) و کارگردانی مارتین برست (Martin Brest) به روی پرده رفته بوده است.

 

 

زک ایزرل برف Zachary Israel “Zach” Braff متولد 6 آپریل 1975، تهیه کننده، فیلمنامه نویس، کمدین، کارگردان و بازیگر آمریکاییست. برای بازی در نقش جی دی (J. D.) در سریال Scrubs که از سال 2001 تا 2010 پخش می‌شده، شناخته می‌شود. نقشی که در سال 2005 نامزدی بهترین جایزه ایمی برای هنرپیشه مرد در سریال های کمدی را برایش به ارمغان آورد.

او در سال 2004 کار کارگردانی خود را با فیلم Garden State شروع کرد فیلمی که با بودجه 2.5 میلیون دلاری ساخته شده و فروشی بالغ بر 25 میلیون دلار داشته است و نظر مثبت منتقدین را به خود جلب کرد. او خود در این فیلم بازی کرد، آن را کارگردانی کرد و آهنگ متنش را ساخت. برای جوایز متعددی نامزد شد و جایزه‌ی گرمی ( Grammy) آن سال را برای بهترین آهنگ متن از آن خود کرد. او همچنین کار در تئاتر وست اند (West End) را هم در کارنامه کاری خود دارد.

 

مورگان فریمن (Morgan Freeman)‌ متولد 1 جون 1937، صداپیشه، تهیه کننده و بازیگر آمریکاییست. او در سال 2004 برای نقش مکملش در فیلم «دختر میلیون دلاری» Million Dollar Baby، جایزه اسکار را از آن خود کرد. او همچنین برای بازی در فیلم های Street Smart در سال 1987، «رانندگی برای خانم دیزی» Driving Miss Daisy در سال 1989، «رستگاری در شاوشنگ» Shawshank Redemption در سال 1994، «شکست ناپذیر» Invictus در سال 2009 برای جایزه اسکار نامزد شده است. جوایز دیگری چون گلدن گلب (Golden Globe) و (Screen Actors Guild ) هم در کارنامه ی کاری این فوق ستاره دیده می شوند.
او با حضور در برنامه کودکی در دهه‌ی 70 میلادی معروف شد.

مورگان فریمن چهارمین هنرپیشه پول ساز هالیوود است و فروش کلی وی بالغ بر 4 میلیارد دلار و میانگین فروش هر فیلمش 74.4 میلیون دلار برآورد شده است.

مایکل کین (Sir Michael Caine) که در کودکی با نام موریس جوزف میکل‌وایت (Maurice Joseph Micklewhite) شناخته میشده، متولد 14 مارچ 1933، نویسنده و هنرپیشه‌ای انگلیسی ست. وی به دلیل شاخص بودن لهجه ی طبقه کارگریش (cockney) شناخته شده و به شهرت رسیده است. وی در بیش از 115 فیلم بازی کرده است و به عنوان نماد هنرپیشه انگلیسی در سراسر دنیا شناخته می‌شود. در دهه 60 میلادی برای بازی در چندین فیلم شاخص انگلیسی به شهرت رسید و برای بازی در فیلم «الفی» Alfie در سال 1966 نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. در دهه 70 میلادی برای بازی در فیلم The Last Valley, Sleuth در سال 1972 برای دومین بار نامزد دریافت این جایزه شد. در دهه‌ی 80 میلادی بود که بیشترین توجه و نقد مثبت را به خود اختصاص داد و برای جوایز بفتا ( BAFTA) و گلدن گلب نیز نامزد دریافت جایزه شد. و در سال 1986 توانست برای بازی در نقش مکمل در فیلم وودی الن، «هنا و خواهرانش» Hannah and Her Sisters جایزه اسکار را از آن خود کند. پس از آن در دهه نود توانست دومین جایزه ی اسکار و گلدن گلب را بگیرد. وی در سه گانه بتمن از کریستوفر نولان (Christopher Nolan) حضور داشته و علاوه بر آن نیز در چندین فیلم دیگر این کارگردان شاخص حضور داشته است. فیلم های او 3.5 میلیون دلار در انگلیس و 7.8 میلیون دلار در سراسر دنیا فروش داشته آند که این شاخصه او را به یازدهمین هنرپیشه پول سار باکس افیس تبدیل کرده است.
مایکل کین در میان دو هنرپیشه‌ایست که از دهه 60 تا کنون هر دهه برای دریافت جایزه ی اسکار نامزد شده‌اند (جک نیکلسون (Jack Nicholson) نفر دیگر است). او در سال 2009 به دلیل زحمات زیادش در راه فرهنگ و سینما لقبی افتخاری از ملکه انگلستان نیز دریافت کرده است.

داستان فیلم چیز زیادی برای بازگویی ندارد، 3 بازنشسته (جو، ویلی و آلبرت) در پی از بین رفتن سپرده و داشته هایشان در یک فعل و انفعال مشکوک سازمانی بی پول می‌شوند، مایکل کین هم زیر بار قرض وام مسکنش کمر خم کرده است. به این نتیجه می رسند که با زدن بانک می توانند آینده ی (نه چندان طولانی شان) را بسازند. در این حین یا موفق به زدن بانک می شوند و خوش و خرم زندگی می کنند و یا به زندان می افتند و جایی برای خواب سه وعده غذا و بیمه سلامت دارند، در هر حالت وضعشان بهتر از وضعیت حالشان خواهد بود. برای تمرین سعی به دزدی از سوپر محل می کنند و داستان فیلم در پی تحقق این هدف به دنبال سه مرد سال خورده ی داستان است.

نظر منتقد نیویورک تایمز (nytimes) این است که فیلم برای گذراندن بعد از ظهری مطبوع بسیار مناسب است. انتخاب بازیگران توسط کارگردان بسیار هوشمندانه بوده و فیلم دقیقا مثل یک غذای مامان پز به شما می‌چسبد. با اینکه تمام داستان قابل حدس و پیش بینیست ولی باز هم دیدنش بسیار دلپذیر خواهد بود.

منتقد راجر ایبرت (rogerebert)‌ می‌گوید، دیدن اینکه دلیل این سه دوست برای زدن بانک چندان هم غیر منطقی نیست و تصمیم آنها برای دزدی از بانکی که در واقع باعث و بانی مشکلاتشان است، باعث می شود فیلم از نسخه اولیه اش بهتر باشد، ستارگان کاریزماتیک فیلم که بسیار با هم جور درآمده اند و دیدنشان باعث می شود تمام داستان را باور کنید هم یکی دیگر از خصوصیت های مثبت فیلم هستند. البته کارگردان فیلم با اینکه با تکیه بر استعدادهای به کار گرفته در فیلم کار چندان سختی پیش رو نداشته ولی برای جاری نگه داشتن دیالوگ ها بین هنرپیشگان مجبور به استفاده از کات های زیاد بین صحنه ها شده که چندان خوب از آب در نیامده است. و از کارگردانی که کارهای قبلی اش چنان نقدهای خوبی گرفتند انتظار بیشتری می رفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اما منتقد رولینگ استون (rollingstone) تنها نکته مثبت فیلم را هنرپیشگان معروف آن دانسته و به نظرش استفاده‌ی برف و ملفی از حقیقت تلخ دنیای کنونی در نادیده گرفتن سالخوردگان نتوانسته فیلم را از سقوط نجات دهد. نویسنده این فیلم که فیلم نامه نویس «ارقام پنهان» Hidden Figures نیز بوده است با اضافه کردن نکاتی طنز در لا به لای فیلم باعث شده که بینندگان بتوانند تا پایان فیلم دوام بیاورند. فیلم را بسیار متوسط ارزیابی کرده و انتظارش از فیلم اصلا برآورده نشده است.

منتقد تلگراف (telegraph) کمترین امتیاز را در بین 4 منتقد انتخابی برای این مقاله، به فیلم داده است. به نظر او داستان فیلم اصلا خوب تعریف نشده، صحنه‌هایی که نشانگر تمرین و تلاش آنها برای نزدیک شدن به هدفشان و زدن بانک است بسیار بی ربط است. مثلا زدن سوپر مارکت و کارهایی که آنجا انجام می دهند چه ربطی به زدن مسلحانه بانک دارد؟ البته به نظر می‌رسد این منتقد از زک برف اصلا خوشش نمی‌اید چون علاوه بر اینکه این فیلم را کوبیده، دیگر ساخته ها و بازی های او را هم بسیار متوسط و بعضا بد ارزیابی کرده و علی الخصوص این فیلم، که آن را فیلمی بی مزه و بسیار بد خوانده است.

با اینکه اکثر منتقدین نظری متوسط نسبت به فیلم داشته اند مطمئنا دیدن فیلمی که مورگان فریمن و مایکل کین در آن بازی می‌کنند خارج از لطف نخواهد بود. امتحان کنید و نظرتان را با ما هم در میان بگذارید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر