ورشکستگی و تعطیلی بامیلو؟

در چند روز اخیر شایعاتی در خصوص تعطیلی بامیلو یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی کشور منتشر شد که ابتدا چندان جدی گرفته نشد ولی به تدریج با اطلاعیه بامیلو و پیغام به تامین کنندگان رنگ واقعیت به خود گرفت.

ورشکستگی بامیلو

فروشگاه اینترنتی بامیلو که یکی از زیرمجموعه های گروه اینترنتی ایران با نام اختصاری IIG محسوب می شود در سالیان اخیر توانسته با ارایه مدلی جدید در خرده فروشی آنلاین اسم و رسم خوبی برای خود دست و پا کند و با ایجاد زیرساخت گسترده فروش و توزیع، تامین کنندگان انواع کالاهای مصرفی را به خریداران متصل نمایید.

روش کار بامیلو به این صورت است که با در اختیارگذاشتن یک پنل تحت وب برای تامین کنندگان، به آن ها اجازه می دهد اجناس موردنظر را بر روی فروشگاه قرار داده و با قیمت دلخواه به فروش برسانند. پس از سفارش کالا توسط مشتری، بامیلو از تامین کننده می خواست که کالا را در سریع ترین زمان ممکن به انبار برساند و بقیه مراحل تحویل جنس در تهران و شهرستان برعهده بامیلو بود. به این ترتیب هم تامین کننده به سود مناسبی دست پیدا می کرد و هم بامیلو با کسر مبالغی تحت عنوان کمیسیون و هزینه حمل و نقل، امورات خود را می گذراند.

از آن جا که گروه اینترنتی ایران (IIG) با حمایت مالی ایرانسل توانسته بود کسب و کارهای معتبر و پررونقی نظیر اسنپ و اسنپ فود را هم راه اندازی کند، تلقی عمومی این بود که کسب و کار بامیلو هم با رونق روزافزون هر روز عرصه را بر سایر فروشگاه های اینترنتی نظیر دیجی کالا تنگ خواهد کرد اما شایعات منتشر شده در اواخر بهمن ماه 97 نگرانی های زیادی را در میان جامعه استارت آپی ایران و نیز همکاران تجاری بامیلو ایجاد کرد.

بامیلو ابتدا در پنل فروشندگان خود (Seller Center) اعلام کرد که بزودی برخی کالاها را ناموجود خواهد کرد. سپس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که با تعدیل نیرو قصد دارد کوچک تر شود و بر فروش کالاهای تندمصرف تمرکز کند. از آن جا که بخشی از سهام بامیلو در اختیار مجموعه فروشگاهی هایپراستار قرار دارد و اپلیکیشن و سایت اسنپ مارکت اخیرا رونمایی شده است این تصور عمومی شکل گرفت که از این پس بامیلو محو و اسنپ مارکت با محوریت هایپراستار جایگزین خواهد شد.

در این شرایط بود که ناگهان بامیلو در یک حرکت غیرحرفه ای، بدون اطلاع رسانی انبارهای خود را تعطیل و از پاسخگویی تلفنی به تامین کنندگان خودداری کرد. همین مساله به شایعات در خصوص ورشکستگی این بنگاه اقتصادی دامن زد و تامین کنندگان نگران وصول مبالغی شدند که معمولا در اواسط هر ماه تسویه می شود. هر چند بامیلو در تلاش است با اطلاع رسانی پیامکی در خصوص تسویه مبالغ باقیمانده به تامین کنندگان اطمینان خاطر دهد اما تجربه های تلخ مشابه در خصوص ورشکستگی موسسات مالی، چندان حس اعتمادی باقی نگذاشته است.

تعطیلی بامیلو

واکنش ها به این رخداد در حوزه کسب و کارهای الکترونیک عمدتا از سر ناامیدی و تاسف بود. فعالین این حوزه معتقدند وقتی بزرگانی مثل بامیلو نمی توانند کسب و کار اینترنتی خود را حفظ کنند، از سایرین چه انتظاری می توان داشت. هرچند برخی با اشاره به مزیت های بامیلو، فقدان مدیریت هوشمند را دلیل این ناکامی می دانند. در بخش نظرات، دیدگاه های خود را با سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید

ورشکستگی بامیلو

بامیلوبامیلو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان