استقلال- ذوب‌آهن؛ تقابلی با یک دنیا حاشیه و جذابیت

روز بازگشت یک مربی

دنیای اقتصاد : از ساعت ۱۸:۳۰ امروز و با قضاوت علیرضا فغانی، در یکی از مسابقات به تعویق افتاده از هفته هفدهم لیگ برتر باشگاه‌های کشور، استقلال در ورزشگاه آزادی مقابل ذوب‌آهن قرار خواهد گرفت؛ یک بازی حساس برای هر دو تیم که جنبه‌های جانبی به جذابیت آن دامن می‌زند

منصوریان که ابتدای لیگ شانزدهم تحت حمایت چشمگیر هواداران استقلال سرمربی این تیم شد، بعد از کسب نتایج ضعیف و تحمل فریادهای اعتراضی هواداران شغلش را از دست داد. اتفاقا آخرین تجربه منصوریان در استقلال، مربوط به همین بازی استقلال و ذوب‌آهن می‌شد؛ با این تفاوت که او دفعه قبل روی نیمکت مقابل نشسته بود. حالا منصوریان دوباره به بهانه تقابل استقلال و ذوب‌آهن و البته این بار در قامت سرمربی تیم اصفهانی به آزادی برمی‌گردد. او بین دو نیم‌فصل هدایت ذوب‌آهن را بر عهده گرفت و اگرچه در لیگ برتر هنوز بردی با این تیم به‌دست نیاورده، اما سه‌شنبه هفته‌ گذشته تجربه‌ای ممتاز را در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا از سر گذراند.

ذوب‌آهن که برای راهیابی به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا باید الغرافه قطر را شکست می‌داد، نیمه اول را 2برصفر به این تیم باخت تا خیلی‌ها تصور کنند کار تمام است، اما شاگردان منصوریان در نیمه دوم به بازی برگشتند و با به‌ثمر رساندن سه گل، شبی تاریخی ساختند. قطعا ذوب‌آهنی که برابر استقلال قرار می‌گیرد با ذوب‌آهن قبل از بازی با الغرافه قابل مقایسه نیست. از سوی دیگر استقلال هم با شفر روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر می‌گذارد. بعد از باخت بحث‌برانگیز به تراکتورسازی، استقلال توانست یک پیروزی دلچسب برابر پارس‌جنوبی جم به‌دست بیاورد و با روحیه‌ای مناسب مهیای بازی امروز شود. همه اینها در شرایطی است که این روزها حدس زدن ترکیب اصلی تیم شفر تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. قطعا هر دو تیم به پیروزی در این دیدار نیاز مبرم دارند؛ استقلال که دیگر فرصتی برای لغزش ندارد و البته ذوب‌آهن هم به‌دنبال فرار از رده نازل چهاردهمی جدول خواهد بود.

همه قصه‌های منصوریان

مسلما چهره ویژه بازی امروز، شخص علیرضا منصوریان است. او عجالتا دیروز از حضور در نشست خبری پیش از بازی طفره رفت، اما به هر حال سرمربی ذوب‌آهن امروز راه فراری از حضور روی نیمکت ندارد. البته علیمنصور قبلا زمانی که در نفت تهران مسوولیت داشت، در تقابل‌هایش با استقلال ژست کنترل احساسات و تکان نخوردن از روی نیمکت را می‌گرفت، اما همه می‌دانند که او امروز چقدر از صمیم قلب علاقه دارد تیمش برنده باشد. به احتمال فراوان هوادارانی که 29 شهریور سال گذشته فریاد می‌زدند: «پیتزافروش حیاکن»، امروز منصوریان را تشویق خواهند کرد، اما همه منتظر واکنش مهدی رحمتی به او هستند. کاپیتان استقلال در زمان منصوریان از این تیم کنار گذاشته شد و به‌شدت با او مشکل پیدا کرد. حتی همین اواخر وقتی رحمتی به بهانه «روز مربی» از همه مربیان دوران فوتبال حرفه‌ای‌اش با درج عکس تقدیر کرد، نام دو نفر را جا انداخت؛ کارلوس کی‌روش و همین علیرضا منصوریان! بنابراین بعید به نظر می‌رسد رحمتی امروز به سنت همیشگی فوتبال ایران مبنی بر دسته گل بردن شاگردان برای مربیان سابق‌شان وفادار بماند. خبر بد برای استقلالی‌ها این است که هر وقت بازی با یک مربی برای رحمتی بیش از حد ملتهب شده و جنبه شخصی پیدا کرده، کیفیت کار او پایین آمده؛ از جمله هنگام تقابل‌های جنجالی‌اش با قلعه‌نویی و تراکتورسازی. در نهایت باید دید امروز درون و بیرون از زمین چه اتفاقاتی برای رحمتی رخ خواهد داد.

سرنوشت شجاعیان در انتظار تبریزی؟

تقابل امروز استقلال و ذوب‌آهن اما جنبه‌های مدیریتی هم دارد؛ چه اینکه طی چند هفته اخیر تنش بین مدیران دو باشگاه به بالاترین حد ممکن رسیده است. مساله به عدم وصول قسط‌های رضایتنامه مرتضی تبریزی در زمان مقرر مربوط می‌شود. تبریزی در ابتدای فصل از ذوب‌آهن به استقلال آمد و قرار بود مبلغی بیش از یک‌ونیم میلیارد تومان به باشگاه اصفهانی پرداخت شود، اما چک‌های مربوط به این جابه‌جایی یک به یک برگشت خورد. کار به جایی رسید که مدیران دو تیم با ادبیاتی نامتعارف و نه‌چندان محترمانه به هم تاختند و حالا همین مساله بازی امروز را داغ‌تر می‌کند. دو هفته پیش در جریان بازی با تراکتورسازی داستان‌های مشابهی برای داریوش شجاعیان رخ داد. باشگاه ماشین‌سازی (گسترش‌فولاد سابق) که رضایتنامه شجاعیان را برای حضور در استقلال صادر کرده بود، به بهانه وصول نشدن چک‌ها برای استقلال دردسر درست کرد. حتما می‌دانید که مالک دو باشگاه ماشین‌سازی و تراکتورسازی مشترک است و خیلی‌ها عقیده داشتند حواشی رخ داده بی‌ارتباط با آن داستان نبوده است. در نهایت شجاعیان در بازی مزبور نتوانست نمایش چندان درخشانی داشته باشد و در مسابقه بعدی برابر پارس‌جنوبی نیمکت‌نشین شد. شاید همین شرایط امروز هم برای مرتضی تبریزی به وجود بیاید و او با ذهنی درگیر به میدان برود؛ هرچند احتمال دارد که تبریزی در بازی امروز فیکس نباشد.

قلعه‌نویی؛ میهمان ناخوانده جنجال

درست در همین شرایط پرتنش اما امیر قلعه‌نویی هم به شکلی ناخوانده میهمان تقابل جنجالی دو تیم شد. موضوع این است که سعید آذری، مدیرعامل ذوب‌آهن از قلعه‌نویی که پارسال برای این تیم سهمیه آسیایی گرفت تشکر کرده و همین مساله باعث شده امیر در پستی اینستاگرامی به مدیران استقلال طعنه بزند. در بخشی از پیام قلعه‌نویی خطاب به آذری آمده است: «کاش همه مدیران معرفت و مردانگی تو را داشتند. سعید جان جوانی و عمرم را پای سر پا نگه داشتن خانه دیگری گذاشتم اما نه تنها نامه‌ای از آنها که خود را صاحب آن خانه می‌پندارند به‌دستم نرسید که از وقت بدرقه تا به امروز درگیر بی‌معرفتی‌‎ها و بی‌اخلاقی‌های‌شان بوده‌ام.» پیام قلعه‌نویی آن هم در فاصله 24 ساعت تا تقابل دو تیم، اصلا به مذاق هواداران استقلال خوش نیامد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان