خبرگزاری تسنیم: سریالی برای شبکه دو سیما آماده میشود که حامد کاراکتر اصلی آن در جنوب شهر و همان محلههای سه راه امین حضور و کوچه هیئت پیرعطا زندگی میکند. قرار است از این خیابانها به قصرهای مجلل برسد و خود زمینهساز یک ملودرام عاشقانه همراه با اتفاقات اجتماعی به روز است. «بر سر دو راهی» همزمان با آغاز سال جدید هر شب ساعت 21:30 از شبکه دو سیما پخش میشود. حمید گودرزی، مهراوه شریفی نیا، میترا حجار، عنایت بخشی، بهنوش بختیاری، افسانه چهره آزاد، مجید مشیری، شهین تسلیمی، اسماعیل پوررضا، اکبر رحمتی، یلدا قشقایی، شیرین آقاکاشی، داود بنیاسد، محمد شهرابی، مجید علیزاده دیگر بازیگران سریال «بر سر دوراهی» هستند.
حامد عنقا نویسنده و تهیهکننده «بر سر دو راهی» با اشاره به اینکه نمیتوانید تصور کنید «بر سر دو راهی» یک ماه و نیمه ساخته شده است به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، تأکید کرد: «بر سر دوراهی» فضا فضای با نشاط و خوبی است، البته کمدی و طنز نیستیم. چرا که میدانیم این رسالت را دوستان دیگر ما همچون سعید آقاخانی در شبکه یک انجام میدهند. برای همین فکر کردیم یک کاری نشان دهیم که قصه را دنبال کنند، قصه پرفراز و فرود از محلههای پایین شهر تا قصرهای بالاشهر را دربرمیگیرد. بسیار پرلوکیشن و پربازیگر هستیم هیچکدام از شاخصههای آن با سریالی که یک ماه و نیم برای عید نوروز آماده شود همخوانی ندارد.
وی درباره آخرین وضعیت این سریال نوروزی توضیح داد: تاکنون حدود 80 درصد از تصویربرداری سریال انجام شده و حدود 8، 9 قسمت از کار را ضبط کردهایم. تولید این کار بسیار فشرده انجام شده و تا روزی که به پخش برسیم تقریبا 45 روز وقت صرف ساخت سریال کردهایم. بخشهایی از پلانهای خارجی ما نیز هنوز تصویربرداری نشدهاند و بارشهای مقطعی باران، کار را دچار مشکل کرده است.
عنقا افزود: زمانی که ما سریال را کلید زدیم، اکثر بازیگران سرکار بودند و هماهنگی آنها با توجه به اصراری که برای تولید یک سریال پربازیگر و جذاب داشتیم، بسیار دشوار بود و هنوز هم مشکلات ما برای هماهنگی بازیگران پابرجا است. «بر سر دوراهی» یک سریال پرلوکیشن و ساخت آن در 45 روز به راستی سخت است. اصراری که من و بهرنگ توفیقی برای کیفیت کار به لحاظ بازیها و تولید درست داریم نیز بر سختی کار افزوده و وقتی به پخش نوروزی برسیم این کار حاصل تلاش یک ماه و نیمه عوامل با آفیشهای بسیار طولانی است که جا دارد تشکر جدی از تک تک اعضای گروه داشته باشم. به ویژه شما که به پشت صحنه سریال آمدهاید هیچکدام حال خستگی در بین عوامل ندیدند و در این پروژه علیرغم همه مشکلات و مصائب، بزرگترین شانسی که آوردیم داشتن یک گروه همدل و رفیق است که همگی برای تولید کار خوب و باکیفیت همراهی میکنند.
نویسنده و تهیهکننده این سریال با اشاره به توقف مقطعی «بر سر دو راهی»، گفت: متأسفانه در عین حال مشکلات مالی نیز گریبان پروژه را گرفته و به خاطر همین مصائب، به ناچار چند روزی کار را متوقف کردیم. یعنی در همین زمان کم با همین مشکلاتی که داشتیم و دیرتر از همه پروژههای نوروزی یعنی چیزی حدود دو ماه بعد از پروژه «نون، خ» و 20، 25 روز بعد از «زوج یا فرد» کارمان را آغاز کردیم، این تعطیلیهای ناخواسته به خاطر دلایل اقتصادی نیز آزاردهنده بود. از آنجایی که زمان پخش نیز مشخص و قطعی است هیچوقت نمیشود این توقفها را جبران کرد و فقط فشار مضاعفی به گروه وارد میشود. گرچه شبکه برای یاری ما تلاش میکند، اما همچنان مشکلات به قوت خود باقی هستند.
وی در پاسخ به اینکه چرا از گروه دومی برای سرعت بخشیدن به تولید سریال استفاده نکردید، تصریح کرد: ما میخواستیم تیم دومی را همزمان برای تسریع کار، فعال کنیم، اما از آنجایی که خیلی دیر سریال کلید خورد و فیلمنامه نیز آماده نبود، نمیتوانستیم از گروه دوم بهره ببریم. همچنین این موضوع دلایل مالی و اقتصادی هم داشت و از سوی دیگر محوری بودن حمید گودرزی در این سریال به عنوان بازیگر، امکان کار همزمان دو گروه را ناممکن میکرد. این مسائل، رساندن به موقع سریال به آنتن را بسیار سخت کرده است. امیدوارم با بهبود شرایط بتوانیم مشکلات را از پیش رو برداشته و سربلند باشیم و بچهها شب عید نتیجه 45 روز کار بی وقفه، شبانهروزی و خالصانه خود را ببینند.
وی در پاسخ به این سوال که تلویزیون در مواجهه با کارهای عاشقانه باید چه رویکردهایی را داشته باشد، گفت: من فکر میکنم امروز جامعه ما هر سختی که به لحاظ اقتصادی عمر میگذراند عشق میتواند یک نشاطی را ایجاد کند. منظور از عشق همان عاشقانهای است که باعث سبکی میشود، چرا که به واقع ملودرام باید دل آدمها را بلرزاند. در این کار عاشقانهای را روایت میکنیم که یک موقعیتهایی دلتان را بلرزاند. فکر میکنم نسل طلایی و دوره طلایی سریالهای ایرانی را ببینید در بستر قصه عشق همه حرف میزدند. سریال «شب دهم»، «میوه ممنوعه»، «صاحبدلان» و «تنهایی لیلا» مورد توجه قرار گرفت مردم امروز یک مقداری نیاز به این چیزها دارند. عشق فراز و فرود، غم و حسرت و گریه و خنده دارد من فکر میکنم در سریالسازی خیلی محافظه کار شدیم. بخشی از محافظهکاری به نشناختن جامعه برمیگردد. در اتاق دربسته نشستن و درباره جامعه صحبت کردن مثل خیلی از شبه روشنفکرهای ما سالها این کار را کردند چیزهایی میگویند در کف جامعه و بین این مردم نمیبینیم و برخی از خودشان سوال میکنند این دادهها چگونه پردازش شده و تبدیل به نظریه شده است؟