گزارش/

نگاهی به وضعیت نظام عدالت کیفری در آمریکا و تبعیض نژادی نظام‌مند در ساختار آن

یکی از موضوعاتی که همواره درباره سیستم عدالت کیفری و دادگاه‌های آمریکا مطرح می‌شود تبعیض‌نژادی نهادینه شده در بخش‌های گوناگون آن است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، گروه‌های اقلیت و به خصوص سیاه‌پوستان آمریکایی همواره عمده قربانیان تبعیض نژادی و تعصب نهادینه در دادگاه‌های آمریکا بوده‌اند و تحقیقات متعدد صورت گرفته در این زمینه نتایج شوک‌برانگیزی را برملا می‌کند.

احتمال زندانی شدن سیاه‌پوستان 12 برابر سفیدپوستان است

یکی از فاجعه‌بارترین شیوه‌های تبعیض نژادی و بی عدالتی در سیستم عدالت کیفری آمریکا استفاده با انگیزه‌های نژادی بی‌چون و چرای دادستانی در روند انتخاب اعضای هیأت منصفه است.

اینسایت نیوز می‌نویسد: آمریکایی‌های سیاه‌پوست و دیگر رنگین پوست‌ها به دلیل نژاد و رنگ پوستشان به طور نظام‌مند به وسیله دادستان‌ها از هیئت منصفه‌ها کنار گذاشته می‌شوند.

 

ویژه نوروز///نگاهی به وضعیت نظام عدالت کیفری در آمریکا و تبعیض نژادی نظام‌مند در ساختار آن

 

یک پروژه تحلیل احکام قضایی در سال 2016 به این نتیجه رسیده که احتمال دستگیر شدن افراد سیاه‌پوست در نیوجرسی 12 برابر سفید پوستان است که این رقم بیشترین سطح عدم تناسب نژادی در جمعیت زندان‌های ایالت‌های آمریکا است.

 

بیشتر بخوانید: 2 میلیون زندانی در زندان‌های سراسر آمریکا وجود دارد

یو اس‌ ای تودی می‌نویسد: واقعیت این است که تعصب ضمنی و تبعیض نژادی ساختاری گرفتار شدن افراد متعلق به اقلیت‌های نژادی به خصوص سیاه‌پوستان، لاتین و بومیان آمریکایی در نظام عدالت کیفری در سطحی بسیار بالا را تضمین می‌کند.

عدم تناسب نژادی در نظام عدالت کیفری آمریکا

این یک موضوع جدید نیست که تعصب نژادی گسترده در سراسر آمریکا از گذشته تاکنون یک موضوع شناخته شده است و ریشه در برخی از پیش‌فرض‌ها در گذشته و حال دارد.

 

ویژه نوروز///نگاهی به وضعیت نظام عدالت کیفری در آمریکا و تبعیض نژادی نظام‌مند در ساختار آن

 

بسیاری از سفیدپوستان در آمریکا اینگونه فکر می‌کنند که نژادپرستی موضوعی مربوط به گذشته بوده و در زندگی آن‌ها در دوران مدرن وجود ندارد، اما شواهدی که در ایالت آیووا طی سال 2018 جمع‌آوری شده نشان دهنده تداوم یکی از طولانی‌ترین و شنیع‌ترین روند‌ها در تاریخ آمریکا است.

بر اساس سرشماری‌های رسمی، سفیدپوستان 91.1 درصد از جمعیت آیووا و سیاه‌پوستان تنها 3.8 درصد از جمعیت این ایالت را تشکیل و می‌دهند با این وجود جدیدترین آمار اداره اصلاحات آیووا نشان می‌دهد که این بخش کوچک از جامعه آیووا 26 درصد جمعیت زندان‌ها و 18 درصد از جمعیت تحت نظارت عمومی را به خود اختصاص می‌دهند.

 

نظام عدالتی که سزاوار این نام نیست

پایگاه  لس‌آنجلس تایمز در گزارشی می‌نویسد: نظام دادگستری که افراد با استطاعت مالی برای فراهم کردن وثیقه را آزاد می‌کند و افراد دیگر که ابزاری در دسترس ندارند را به بند می‌کشد شایسته این نام نیست و با وجود اینکه نظام دادگستری آمریکا به وسیله برخی افراد خاص به عنوان نمونه درخشان برابری و انصاف نمایش داده می‌شود با پول و فقر شکل گرفته است؛ این سیستم افراد ثروتمند را مورد ستایش قرار می‌دهد و فلاکت افراد فقیر را بیشتر می‌کند.

 

ویژه نوروز///نگاهی به وضعیت نظام عدالت کیفری در آمریکا و تبعیض نژادی نظام‌مند در ساختار آن

 

در این نظام دادگستری افراد ثروتمند دستگیر می‌شوند، آن‌ها تمام مبلغ وثیقه را پرداخت کرده و آزاد می‌شوند. افراد با درآمد متوسط نیز می‌توانند با پرداخت بهای کمتری به یک شرکت ضامن از بند خلاص شوند اگرچه این کار برای آن‌ها هزینه‌ای در بر دارد. اما افراد فقیر که پولی برای پرداخت به دادگاه و یا شرکت‌های ضمانتی ندارند باید دزر زندان بمانند و به خاطر فقر خود تنبیه شوند.

 

زندان‌های آمریکا و بی‌عدالتی در بند کشیدن افراد

آمریکا 4 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است، اما حدود 22 درصد از زندانیان جهان در این کشور هستند. این موضوع در یکی از نشست‌های دانشگاه کلمبیا به بحث گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: سیستم معیوب و غیرمنصفانه دادگاه‌های آمریکا

به عنوان کشوری که به ارزش‌ها و برابری ادعایی خود افتخار می‌کند، آمریکا تضادی رو به افزایش با تبعیض نژادی و سیستم عدالت شکست خورده خود را آشکار می‌کند.

در نتیجه این سیاست‌های عدالت کیفری، سیاهان در آمریکا بیش از 5 برابر بیشتر از سفیدپوستان در زندان‌ها حبس می‌شوند. علاوه بر این در هر زمانی به طور تقریبی حدود 20 در صد از 2.3 میلیون فرد زندانی شده در آمریکا هنوز محکوم نشده‌اند؛ این افراد فقط در انتظار روز دادگاه خود در زندان هستند.

 

ویژه نوروز///نگاهی به وضعیت نظام عدالت کیفری در آمریکا و تبعیض نژادی نظام‌مند در ساختار آن

 

تثبیت فقر و بی عدالتی

نامناسب بودن سیستم قضایی آمریکا پیامد‌های زیان آوری در این کشور داشته که یکی از این تبعات تثبیت فقر و بی عدالتی در برخی بخش‌های جامعه آمریکا است.

با وجود ادعا‌های بی پایان این کشور در زمینه پیشگام بودن در زمینه‌های مختلف حقوقی، بی گناهان بسیاری سالیان متمادی در کُنج زندان‌های این کشور گرفتار می‌مانند. کتابی با عنوان «بی عدالتی: زندگی و مرگ در دادگاه‌های آمریکا» در سال 2010 با محوریت موضوع پرونده‌هایی که به دلیل قضاوت نادرست سال‌های متمادی زندگی افراد بی گناه را به تباهی می‌کشند، در آمریکا منتشر شد که نمونه‌های فراوانی را در این زمینه ارائه داده است.

 

ویژه نوروز///نگاهی به وضعیت نظام عدالت کیفری در آمریکا و تبعیض نژادی نظام‌مند در ساختار آن

 

مرزبندی‌های نژادی گسترده

مرزبندی‌های نژادی همواره موضوع گسترده در جامع آمریکا بوده است، اما با گسترش دستگاه‌های ضبط صدا و فیلم بر روی گوشی‌های هوشمند اکنون حجم زیادی ازویدئو‌ها را شاهد هستیم که نشان دهنده انواع خشونت پلیس آمریکا علیه اقلیت‌های نژادی است. اکنون آمریکا مجبور به روبه‌رو شدن با یک واقعیت است: خشونت، ضرب و شتم و تیراندازی پلیس به سمت افرادی از اقلیت‌های نژادی است که در خیابان با توجیه اندکی متوقف شده‌اند.

 

ویژه نوروز///نگاهی به وضعیت نظام عدالت کیفری در آمریکا و تبعیض نژادی نظام‌مند در ساختار آن

 

الگویی ثابت در نابرابری در رفتار پلیس

اسنادی برای نابرابری نژادی در نظام عدالت کیفری در شهر‌های سراسر آمریکا وجود دارد؛ از متوقف کردن معمول افراد از سوی پلیس تا حبس‌های طولانی مدت. به عنوان مثال بررسی ایست و بازرسی و متوقف کردن افراد در پیاده‌رو‌های اوکلند، کالیفرنیا و دیگر شهر‌ها نشان داد که الگویی ثابت از نابرابری نژادی در این اقدام پلیس وجود دارد.

نتایج تحقیقات علاوه بر این نشان می‌دهد که سیاه‌پوستان آمریکایی این حس را دارند که در زمان متوقف شدن از سوی پلیس مورد احترام کمتری در مقایسه با سفید پوستان قرار می‌گیرند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان