برای رهایی از معماهای فوتبالی فقط برد می خواهیم؛

۵+۱۱؛ معادله پیچیده برای رسیدن به ژاپن از تایلند

تیم امید ایران در شرایطی پا به دیدار برابر عراق می گذارد که نتایج ثبت شده در ۱۰ گروه دیگر اصلا به سود شاگردان کرانچار رقم نخورده است.

به گزارش "ورزش سه"، تیم امید ایران در گروه سوم مقدماتی المپیک 2020 توکیو حضور دارد و در پایان مسابقه دوم با کسب 6 امتیاز و ثبت تفاضل گل +5 پایین تر از عراقی که 6 امتیاز از دو دیدار قبلی خود با تفاضل +7 ثبت کرده ایستاده است و همین موضوع می تواند به قیمت حذف زودهنگام امیدهای ایران در راه المپیک تمام شود.

برای راهیابی به المپیک 2020 امروز سومین مسابقه در گروه های 11 گانه برگزار می شود ( تنها گروه پنجم رقابت ها با حضور ازبکستان، تاجیکستان و هند، سه تیم را در خود می بیند)؛ در پایان بازی های امروز تیم های اول گروه های یازده گانه به صورت مستقیم جواز حضور در رقابت هایی که در دی ماه و در تایلند برگزار خواهد شد، کسب می کنند و 5 تیم دوم که عملکرد بهتری نسبت به تیم های دیگر ثبت کرده باشند، 11 تیم صدرنشین را همراهی خواهند کرد تا در تایلند در 4 گروه 4 تیمی برای رسیدن به المپیک توکیو تلاش کنند؛ در نهایت سه تیم اول سهیمه فوتبال آسیا در المپیک خواهند بود، که همراه با ژاپن میزبان مسابقات 4 سهمیه را به آسیا اختصاص خواهند داد.


برای بررسی شرایط گروه های یازده گانه در زیر به صورت جداگانه شرایط آنها را در پایان دیدار دوم بررسی می کنیم، تا بیشتر متوجه حساسیت دیدار فینال گونه امیدهای ایران و عراق شویم که امروز از ساعت 18:45 دقیقه در ورزشگاه آزادی آغاز می شود؛ دیداری که رایگان است و هواداران می توانند با حضور در ورزشگاه عاملی باشند برای پیروزی امیدهای ایران.


گروه اول
در گروه اول تیم های قطر، عمان، افغانستان و نپال حضور دارند و در پایان دیدار دوم گروه، این قطری ها هستند که با کسب 6 امتیاز و تفاضل گل +7 در رده اول قرار گرفته اند و تیم عمان با همین تعداد امتیاز و تفاضل گل +2 رتبه دوم را در اختیار دارد. همانطور که می بینید به ظاهر در گروه اول شرایط به سود شاگردان کرانچار است؛  اما به عنوان مثال در صورتی که عمان موفق به شکست قطر شود و عراق هم ایران را شکست دهد، شاید امیدهای ایران از راهیابی به دور بعدی مسابقات جا بمانند. با این حال چون تیم دوم تفاضل گل کمتری دارد، در مجموع شرایط در این گروه به سود ایران است که تفاضل گل بیشتری دارد.

گروه دوم
در گروه دوم تیم های بحرین، فلسطین، بنگلادش و سریلانکا قرار دارند. در این گروه هم مانند گروه اول، تیم های بحرین و فلسطین 6 امتیازی هستند و دو تیم دیگر صفر امتیازی. موضوعی که در این گروه به ضرر تیم امید ایران است، تفاضل گل +10 هر دو تیم است که اصلا به سود ایران نیست.

گروه سوم
همانطور که گفته شد ایران، عراق، یمن و ترکمنستان 4 تیم حاضر در گروه سوم مسابقات هستند. در این گروه عراقی ها با تکیه بر تفاضل گل بهتری به صدر تکیه زده اند و به همین دلیل است که حتی تساوی برابر این تیم در دیدار امروز می تواند به حذف شاگردان کرانچار منتج شود.

گروه چهارم
در این گروه امارات، عربستان، لبنان و مالدیو حضور دارند. امارات و عربستان مانند گروه های اول، دوم و سوم باز هم خود را 6 امتیازی کرده اند تا شاهد رقابت بسیار سنگینی برای تیم های دوم باشیم. نکته منفی برای فوتبال ایران اینکه باز هم این دو تیم تفاضل گل 8+ دارند که کار را برای امیدها در صورت عدم پیروزی برابر عراق سخت می کند.

گروه پنجم
اردن، سوریه، کویت و قرقیزستان چهار تیم تشکیل دهنده این گروه هستند؛ این گروه هم مانند 4 گروه ابتدایی دو تیم 6 امتیازی یعنی اردن و سوریه را در رتبه های دوم و سوم می بیند و دو تیم صفر امتیازی. نکته اما اینکه تفاضل گل هر دو تیم 4+ است و این یعنی شاگردان کرانچار حداقل تا پیش از شروع بازی سوم، شرایط بهتری نسبت به این گروه دارند.

گروه ششم
تنها گروه سه تیمی مسابقات همین گروه است که از ازبکستان، تاجیکستان و هند تشکیل شده است. در این گروه ازبکستان و تاجیکستان با پیروزی برابر هند 3 امتیازی شده اند و امروز در دیدار مستقیم برای تعیین صدرنشین به مصاف هم می روند.

گروه هفتم
هنگ کنگ، کره شمالی، سنگاپور و مغولستان 4 تیم این گروه هستند. در این گروه شرایط کاملا به سود ایران است، چرا که هنگ کنگ و کره شمالی 4 امتیازی هستند  و سنگاپور 2 امتیازی و در نهایت مغولستان بدون امتیاز؛ شرایط در این گروه کاملا به سود ایران است و اگر گروه های دیگر هم چنین وضعیتی داشتند، شاید حتی شکست مقابل عراق هم امیدهای ایران را به دور بعدی می فرستاد.


گروه هشتم
شرایط در این گروه به هیچ امیدوار کننده نیست؛ کره و استرالیا در این گروه موفق شده اند با پیروزی های پر گل 6 مقابل کامبوج و چین تایپه 6 امتیازی شوند؛ کره جنوبی تفاضل گل 13+ و استرالیا تفاضل 12+ ثبت کرده اند؛ این یعنی تساوی ایران برابر عراق و کره مقابل استرالیا در دیدار رو در رو، حداقل در مقایسه این دو گروه، رای به حضور تیم دوم گروه هشتم برای حضور در مرحله بعدی بازی ها می دهد.

گروه نهم
در گروه نهم هم شرایط بهتر از گروه هشتم نیست. ژاپن با تفاضل گل 14+ و میانمار با تفاصل گل 11+ در این گروه رتبه های اول و دوم را در اختیار دارند و دو تیم ماکائو و تیمور شرقی مانند یمن و ترکمنستان در گروه سوم که ایران حضور دارد، بدون امتیاز هستند و این یعنی شرایط در این گروه هم مانند اکثر گروه ها به سود شاگردان کرانچار در صورت کسب تساوی یا شکست مقابل عراق نیست.

گروه دهم
چین، مالزی، لائوس و فیلیپین 4 تیم تشکیل دهنده این گروه هستند. در این گروه چین با ثبت تفاضل 13+ و کسب 6 امتیاز صدرنشین است و تیم مالزی به تفاضل 4+ و کسب 6 امتیاز در رتبه دوم قرار دارد؛ این یعنی تساوی ایران و عراق در صورت تساوی دو تیم بالانشین این گروه می تواند رای به برتری شاگردان کرانچار در مقایسه با این گروه بدهد.

گروه یازدهم
در نهایت گروه یازدهم بازی ها با 4 تیم تایلند، ویتنام، اندونزی و برونئی شکل گرفته؛ در این گروه هم مانند اکثر گروه های مقدماتی المپیک شرایط به سود شاگردان کرانچار نیست؛ چرا که تایلند و ویتنام با رقم زدن پیروزی های پر گل مقابل اندونزی و برونئی 6 امتیازی شده اند و در دیدار سوم با هم مصاف می دهند، اما چیزی که هر دو تیم را امیدوار به صعود می کند و نسبت به گروه ایران در شرایط بهتری قارر می دهد، تفاضل گل 12+ برای تایلند و +7  برای ویتنام است.


پیروزی تنها راه برای فرار از اما و اگرها
تیم المپیک عراق نمایش خوبی در ریو 2016 داشت و سرمربی این تیم هم در اولین نشست خبری پس از ورود به ایران، به همین موضوع اشاره کرد و معتقد بود شاگردانش باید برای صدرنشینی بازی کنند. این تیم در دو بازی ابتدایی هم نمایش بهتری در مقایسه با ایران داشته و موفق شده تفاضل گل 7+ رقم بزند. همین نتیجه سبب می شود که تساوی در بازی امروز، رای به صدرنشینی و صعود مستقیم آنها بدهد.
همانطور که در بررسی تک تک گروه های یازده گانه مشاهده شد، شرایط در این گروه ها اصلا به سود شاگردان کرنچار نیست؛ اگرچه تساوی برابر عراق و یا حتی شکست برابر این تیم می تواند ما را با توجه به نتایجی که در سایر گروه ها به دست می آید به دور بعدی مقدماتی المپیک که دی ماه 1398 در تایلند برگزار می شود، برساند ولی بی شک کرانچار و شاگردانش در دیدار فینال گونه برابر عراق به نتیجه ای غیر از پیروزی نمی اندیشند، تا کار آنها برای حضور در تایلند به معماهای فوتبالی کشیده نشود و رویای حضور در المپیک پس از سال ها به این زودی تمام نشود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان