ماهان شبکه ایرانیان

داستان های خوشمزه/ این قسمت: کباب

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذا، دسر و نوشیدنی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذا، دسر و نوشیدنی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

غذا یکی از نیازهای اولیه‌ی بشر است. امروزه آشپزی به هنری گسترده تبدیل شده و روز‌ به‌ روز پیشرفت بیشتری می‌کند. سرآشپز‌ها و متخصصین این رشته، همواره به فکر خلق طعم‌های جدید و متفاوت هستند. اما با‌ این‌وجود، هنوز هم غذاهای کلاسیک، مورد استقبال افراد مختلف قرار می‌گیرند.

بنیتا در این سری مقالات به توضیح تاریخچه و طرز تهیه‌ی خوراکی‌های کلاسیک جهان می‌پردازد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

کباب از کجا آمده؟

کباب

کباب، یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی‌هاست. علاقه‌ی ما به این غذا باعث شده که ما کباب را در غم و شادی خود شریک بدانیم. جالب است بدانید که برخی افراد، ریشه‌ی کباب را آفریقایی-آسیایی می‌دانند. کلمه‌ی کباب به معنی «پختن روی آتش» است.

در کشورهای آسیایی، عموما کباب همراه با برنج و سالاد سرو می‌شود و البته در بسیاری از کشورها از جمله ایران کباب با نان تازه و داغ نیز خورده می‌شود. در ایران نام کباب همیشه در کنار ریحان می‌آید و علت مصرف کباب با ریحان، کمک به فرآیند هضم و جذب است.  

برخی از متخصصان آشپزی، کباب را به آشپزخانه‌ی ترکیه نسبت می‌دهند و بر این باورند که اولین کباب‌ها را سربازان ترک، از گوشت تازه‌ی شکار درست می‌کردند و گوشت تازه را روی شمشیرهایشان کباب می‌کردند. نام کباب به عنوان یک غذای رسمی، برای اولین بار در ترکیه و در یادداشت‌های شخصی به نام کیسا یوسف در سال 1377 میلادی دیده شد. اما بشنوید از تاریخ کباب در ایران؛ پای این خوراک لذیذ را ناصرالدین‌شاه به ایران باز کرده است، به دستور شخصی ناصرالدین‌شاه این نوع غذای قفقازی به ایران وارد شده است که بعدها آشپزهای درباری شیوه‌ی پخت آن را کمی تغییر داده‌اند و کباب امروزی به عنوان یک غذای کاملا ایرانی ماندگار شده است. این غذای درباری رفته رفته به غذایی بازاری تبدیل شد.

کباب

کباب در سراسر جهان، خصوصا آسیا و آفریقا انواع گوناگونی دارد. در ایران، کوبیده، چنجه، برگ، سلطانی، شیشلیک و بسیاری از انواع دیگر وجود دارد که دستور و نحوه‌ی سرو برخی از این کباب‌ها منحصر به ایران است. در ترکیه و کشورهای عربی نیز انواع گوناگونی از کباب طبخ می‌شود. در کشورهای مختلف، بنا به ذائقه و طبع افراد، مواد گوناگونی به گوشت اضافه می‌شود.

با گذشت زمان، کباب شکلی مدرن به خودش گرفته است. عموما کباب از گوشت قرمز تهیه می‌شود اما به مرور زمان این رویه تغییر پیدا کرد و از گوشت پرندگان و حتی ماهی هم برای پخت کباب استفاده شد. در ادامه با دستور پخت کباب کوبیده‌ی سنتی ایرانی آشنا می‌شویم.  

 

کباب کوبیده‌ی سنتی

کباب

با این میزان مواد اولیه می‌توانید برای 4 نفر کباب کوبیده تهیه کنید. تهیه‌ی این کباب حدودا 120 دقیقه زمان نیاز دارد.

مواد لازم:

گوشت ران گاو                                       250 گرم 

قلوه‌گاه گاو                                           300 گرم

دنبه گوسفند                                           250 گرم

پیاز                                                       250 گرم

زعفران                                                   نصف قاشق چایخوری

نمک و فلفل                                            به میزان دلخواه

طرز تهیه:

گوشت‌ها و دنبه را چرخ کنید و ورز دهید. اجازه دهید گوشت نیم ساعت استراحت کند. پیاز را رنده کنید و به همراه زعفران و نمک و فلفل به گوشت اضافه کنید و ورز دهید و مطمئن شوید چسبندگی کافی دارد. برای به سیخ کشیدن کباب، باید حتما یک کاسه آب سرد آماده کنید تا مدام دست‌هایتان را در حین به سیخ چسباندن گوشت، تر کنید.

پس از آماده کردن کباب‌ها، ذغال را آماده کنید و کباب‌ها را روی ذغال قرار دهید و مرتب برگردانید تا نسوزد. می‌توانید کوبیده را با ریحان، نان تازه یا پلو، سالاد و گوجه‌ی کباب شده نوش جان کنید.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید می‌توانید «داستان های خوشمزه/ این قسمت: وافل» را نیز بخوانید.

دوستان و همراهان همیشگی بنیتا، شما می‌توانید داستان‌های خوشمزه را هر هفته شنبه دنبال کنید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید؛ همچنین می‌توانید به سوپر گروه و کانال تلگرامی بنیتا بپیوندید.

منابع: desiblitz، ozlem، cliffordawright


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان