روزی جهانی در سایه تعطیلات نوروزی

اهمیت کتاب و ادبیات کودک بر کسی پوشیده نیست اما روز جهانی کتاب کودک در سایه تعطیلات نوروزی قرار گرفته است.

روزی جهانی در سایه تعطیلات نوروزی

به گزارش ایسنا، سیزدهم فروردین _دوم آوریل _ برابر با زادروز هانس کریستین اندرسن نویسنده دانمارکی و خالق آثار داستانی کودک و نوجوان به عنوان «روز جهانی کتاب کودک» نامگذاری شده است.

هدف از نامگذاری و بزرگداشت «روز جهانی کتاب کودک»، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کشورهای مختلف جهان به منظور دستیابی به صلح و تفاهم جهانی، رشد و شکوفایی ادبیات کودکان و نوجوانان وآشنایی نسل جوان با فرهنگ ملت‌ها عنوان شده است.

از سال 1349 این روز در ایران به رسمیت شناخته شد و وزارت آموزش و پرورش در سال 1350 روز 14 فروردین  هر سال را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرد. دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY  در سال 1953 در کشور سوئیس تاسیس شد. یکی از فعالیت‌های مستمر این دفتر برپایی «روز جهانی کتاب کودک» است.

شورای کتاب کودک شعبه ملی این نهاد بین‌المللی در ایران است و انتظار می‌رود  برای این روز  برنامه‌های مختلفی در نظر بگیرد اما  نوش‌آفرین انصاری -دبیر شورای کتاب کودک-  می‌گوید: به رسم هر سال پوستر و نشان روز جهانی کتاب کودک را اطلاع‌رسانی  کردیم تا در طول سال از آن استفاده کنیم. شعار امسال «با کتاب جهانی آرامتر» تعیین شده است.  این روز مصادف با تعطیلات نوروز و مراسم سیزده بدر است که عملا در ایران ما  کاری برای این روز  نمی‌کنیم و نمی‌توانیم  هم کاری انجام بدهیم. البته برنامه‌ این روز را برای دیدار نوروزی همکاران در شورای کتاب کودک که  احتمالا روز 18 فروردین است،می‌گذاریم. ما در این روز با یکدیگر بیعت می‌کنیم تا تلاش کنیم کتاب‌های باکیفیت به دست بچه‌ها برسانیم.

حمیدرضا شاه آبادی نیز درباره اهمیت کتاب کودک و روز جهانی کتاب کودک اظهار می‌کند: دوران کودکی و نوجوانی، دوره‌ای است که اولین تجربه‌های انسان با دنیای اطراف شکل می‌گیرد. کودکان با روابط خاص انسانی، ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها و.. آشنا می‌شوند. هر نوع امکانی که موجب کسب تجربه شود ارزشمند است. کتاب از مهم‌ترین منابع کسب تجربه برای کودکانی است که به دنبال شناخت زندگی  هستند. ازطریق کتاب تفکر فلسفی در نوجوانان شکل می‌گیرد.

او می‌افزاید: از طرف دیگر ادبیات چکیده تجربه بشری است  برای دیدن این که مردمان جامعه در آن زمان چگونه می‌زیستند و چگونه فکر می‌کردند باید به ادبیات آن زمان و به ویژه ادبیات کودک مراجعه کنیم. بنابراین توجه به ادبیات کودکان برای شناخت فرهنگ و شرایط دوره‌های مختلف و جوامع بشری اهمیت بسیاری دارد.

این نویسنده ادبیات کودک خاطرنشان می‌کند: روزهای مختلفی برای توجه به کتاب و ادبیات کودک در ایران وجود دارد، این که تصور کنیم در روز جهانی کتاب کودک  قرار است اتفاق مهمی بیفتند، تصور درستی نیست. اما این روز فرصتی برای ادبیات و کتاب کودک است.

هر سال یکی از دفترهای ملی IBBY وظیفه تهیه پوستر، پیام و شعار روز جهانی کتاب کودک را بر عهده دارد. «کتاب به ما کمک می‌کند آرام بگیریم» شعر امسال است و کتیتوس کسپراسویس نویسنده و تصویرگر لیتوانیایی کتاب کودک طراحی پوستر و نوشتن پیام روز جهانی کتاب کودک 2019 را بر عهده داشته است.

او در پیامش  اشاره کرده است که دنیای امروز دنیای شتابزدگی و انفجار اطلاعات است و کتاب می‌تواند به ما کمک کند از این فضا فاصله بگیریم و دمی آرام بگیریم.

شورای کتاب کودک ایران هم  تا کنون دو بار از سوی دفتر بین المللی، وظیفه تهیه پوستر، پیام و شعار روز جهانی کتاب کودک را به عهده گرفته است. نخست در سال 1355،  پرویز دیبایی پوستر را طرحی کرد، پیام را الهام توکلی و هاله زربخت، دو دانش آموز ایرانی، با عنوان «ماهی طلایی جادو» نوشتند و شعار آن را نیز محمود کیانوش در قالب یک رباعی سرود. بار دوم در سال 1372، پیام روز جهانی توسط مهدخت کشکولی نوشته شد و  پوستر آن را نورالدین زرین کلک ترسیم کرد. پیام آن سال «کتاب، قصه دیروزها، راز فرداها» بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر