شناسه : ۱۵۳۸۲۸۵ - چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۰
دبیر انجمن قطعهسازان کشور خبر داد:
کاهش ۷۲درصدی تولید خودرو در سال۹۷
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آرش محبی نژاد با بیان این مطلب افزود: تعطیلی و نیمه تعطیلی این واحدهای قطعه سازی، تعدیل 130 هزار نفری و تعلیق 150 هزار نفری کارکنان این واحدها را به دنبال داشت.
وی اضافه کرد: حمایت از خودروسازی و طراحی سیاست های توسعه ای مناسب برای آن، عامل شکوفایی این صنعت و تبدیل شدن به صنعتی صادرکننده است؛ دراین راستا ظرفیت 400 میلیون نفری کشورهای منطقه و همسایگان نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه وقطعه سازان کشور گفت: خودرو، پس از خوراک، دارو، پوشاک و مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای جامعه ایران مطرح بوده و مسائل مترتب بر آن همواره با مسائل سیاسی و اجتماعی گره خورده است.
وی بیان داشت: از آنجایی که صنعت خودروسازی در اقتصاد کلان کشور و اشتغالزایی نقشی پر رنگ دارد، همواره مورد توجه دشمنان بوده و در تحریم ها آن را نشانه گیری می کنند.
محبی نژاد تاکید کرد: با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه، چاره ای جز اتکا به قوای داخلی و حرکت به سمت استقلال صنعتی نداریم و باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: اگر مطابق سند چشم انداز توسعه به تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو و صادرات یک میلیون دستگاه از آن دست یابیم، همچنین به همان نسبت تولید و صادرات قطعات و لوازم یدکی را توسعه دهیم، به اندازه 50 چاه نفت می توانیم از این بخش درآمد زایی داشته باشیم.
** صنعت قطعه سازی در سال 97
وی در ادامه به تشریح وضعیت صنعت قطعه سازی در سال 97 پرداخت و یادآور شد: در سال های گذشته اوج تولید خودرو را در سال 90 شاهد بودیم که در آن تیراژ به بیش از یک میلیون و 640 هزار دستگاه رسید.
به گفته محبی نژاد، در اصل سال اوج شکوفایی صنعت خودرو بود؛ در این سال کورسوی امیدی ایجاد شده بود تا به چشم انداز افق 1404 و تولید سه میلیون دستگاه خودرو دست یابیم.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: بیشترین تطابق با برنامه های چشم انداز را در سال 90 شاهد بودیم، همچنین پس از آن مشارکت های خارجی به حداکثر خود رسید و در طراحی، بومی سازی خودروها و ارائه مدل های جدید حرکت هایی را شاهد بودیم.
محبی نژاد ادامه داد: در 2 سال اخیر افول شدید این صنعت به دلیل تحریم های آمریکا و بی تدبیری مفرط داخلی را شاهد بودیم، به طوری که حمله به تولیدات داخلی با عباراتی همچون «پراید کیلویی چند؟»، «ارابه مرگ» و «فرغون» از زبان دولتمردان که به هیچ عنوان پاسخگوی گفته های خود نبودند، در عمل تولید خودرو را به کمتر از نصف (حدود 740 هزار دستگاه) کاهش داد.
وی بیان داشت: صنعت قطعه سازی نیز بدترین روزهای خود را در دوره موج نخست تحریم ها در سال های 91 و 92 تجربه کرد که همراه با راه افتادن پویش «نه به خرید خودروی داخلی صفر کیلومتر» بود و شاید بی منطق ترین تصمیمات مسئولان سیاستگذار در حوزه تنظیم بازار در آن سال ها اتخاذ شد.
** بیشترین واردات خودرو از کره با وجود مشارکت در تحریم ها
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: کره جنوبی با وجود مشارکت در تحریم ها علیه کشورمان، بیش از 65 درصد خودروهای وارداتی در سال های 92 و 93 از این کشور انجام شد.
وی ادامه داد: پس از آن، با تغییر دولت و سیاست ها، روند تولید خودرو افزایشی شد و با همت قطعه سازان در آن سال ها، از تحریم ها به سلامت عبور کردیم.
محبی نژاد با یادآوری روند افزایش تولید تا سال 96 و بازگشت به کانال تولید یک میلیون و 350 هزار دستگاهی گفت: برنامه سال 97 تولید بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو بود که اگر محقق می شد بتدریج می توانستیم به دوران اوج سال 90 بازگردیم.
وی یادآور شد: با بازگشت دوباره تحریم های آمریکا در ماه های گذشته، کاهش شدید تولید خودرو را شاهد بودیم، به طوری که تولید خودرو در 9 ماهه پارسال افتی 31 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه پارسال تجربه کرد.
به گفته این مقام صنفی، تنها در آذرماه 97 در مقایسه با آذرماه پارسال تولید خودرو 72 درصد افت کرد و پس از آن 400 واحد از مجموع حدود یک هزار و 200 قطعه ساز تعطیل یا نیمه تعطیل شده و تعدیل 130 هزار نفری و تعلیق 150 هزار نفری پرسنل آنها را شاهد بودیم.
** تدابیر حمایتی از صنعت قطعه سازی
محبی نژاد خاطرنشان کرد: پس از آن بود که با برگزاری سلسله نشست هایی بین دولتمردان و اعضای انجمن های قطعه سازی، تدابیری برای حمایت از این صنعت قدیمی آغاز شد، اما همخوانی نداشتن سرعت عمل در تصمیم گیری ها با تحولات محیطی و کفاف ندادن بسته های حمایتی پیش بینی شده، از جمله مشکلات تصمیم گیری های دولت بود.
وی یادآور شد: از آغاز پارسال هرچند تولید خودرو با روندی مناسب آغاز شد و تا مدتی پس از اعلام نرخ 4200 تومانی ارز نیز تولید ثبات داشت، اما پس از مدتی شاهد سه نرخی شدن ارز بودیم که افت شدیدی را در تولیدات خودروسازان رقم زد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: با این حال، تا مدتی به دلیل استفاده از موجودی انبار و جریان داشتن واردات، انحرافی در برنامه مشاهده نشد.
** انتقال بدون ارز
وی به تحریم صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و همچنین صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: سه صنعت نخست دولتی اند و به دلیل صادرات محور بودن، مازارد ارز دارند، اما تنها بخشی که بطور مستقیم از محل تحریم ها ضربه می خورد صنعت خودرو است؛ بر این اساس باید به اندازه کافی حمایت شود.
محبی نژاد خاطرنشان کرد: اگر گزینه «انتقال بدون ارز» برای قطعه سازان فعال شود، قادر به دور زدن تحریم ها و حل مشکلات صنعت خواهند بود، همچنین به دلیل وابستگی 64 صنعت به خودروسازی، این امر تحرک و رونق در اقتصاد ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: نیاز صنعت قطعه سازی بین یک تا 2 میلیارد دلار ارز است و مطابق برآوردهای این انجمن نمی تواند تاثیر خاصی روی قیمت ارز داشته باشد.
دسته بندی کالاها به دو بخش کالاهای مشمول ارز مبادله ای و ارز آزاد که به دلیل تحریم ها در آغاز دهه 90 شکل گرفت، سبب شد برخی واردکنندگان ارز مورد نیاز خود را برای خرید کالا از بازار آزاد تهیه کنند که به این شیوه واردات بدون انتقال ارز می گفتند.
در آن زمان به دلیل محدودیت در منابع ارزی و لزوم مدیریت آن، دولت تصمیم گرفت برخی کالاهای اساسی و واسطه ای را مشمول ارز مبادله ای کند؛ ارز این دسته از کالاها از سیستم بانکی تامین می شد و در مقابل سایر کالاهایی که در این فهرست جایی نداشتند باید ارز خود را از خارج سیستم بانکی تامین می کردند.
پس از اجرای برجام در دی ماه سال 94 و تسهیل برخی مراودات بانکی و مالی، در 16 بهمن ماه پارسال «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در بخشنامه ای واردات بدون انتقال ارز از چهار کشور ترکیه، چین، هند و کره جنوبی را ممنوع اعلام کرد.
نزدیک به 2 ماه بعد در شامگاه بیستم فروردین دولت تصمیم گرفت نظام ارزی کشور را به شناور مدیریت شده تغییر دهد؛ در این روش که به گفته رئیس جمهوری، اقدامی پیشدستانه برای مقابله با ستیزه جویی آمریکا بود، سیاست یکسان سازی ارز با نرخ هر دلار 4200 تومان کلید خورد و صادرکنندگان موظف شدند ارز حاصل از صادرات را از طریق سامانه نیما به داخل منتقل کنند تا در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.
پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز و مقرر شد بانک ها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند.
در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود .