ماهان شبکه ایرانیان

داستان های خوشمزه/ این قسمت: فلائوتس

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذا، دسر و نوشینی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذا، دسر و نوشینی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

غذا یکی از نیازهای اولیه‌ی بشر است. امروزه آشپزی به هنری گسترده تبدیل شده و روز‌به‌روز پیشرفت بیشتری می‌کند. سرآشپز‌ها و متخصصین این رشته، همواره به فکر خلق طعم‌های جدید و متفاوت هستند. اما با‌ این‌وجود، هنوز هم غذاهای کلاسیک، مورد استقبال افراد مختلف قرار می‌گیرند.

بنیتا در این سری مقالات به توضیح تاریخچه و طرز تهیه‌ی خوراکی‌های کلاسیک جهان می‌پردازد. در ادامه با ما همراه باشید.

رول‌های خوشمزه

فلائوتس

فلائوتَس غذای مکزیکی است که با نان تورتیا درست می‌شود. فرآیند تهیه‌ی این غذا به این شکل است که ابتدا مواد در میان نان تورتیا قرار می‌گیرد، نان رول ‌شده و در روغن داغ سرخ می‌شود.

این غذا اصولا گرم مصرف می‌شود. مردم آمریکای جنوبی، فلائوتَس را بسیار دوست دارند و انواع مختلفی از آن را طبخ می‌کنند. کلمه‌ی «flautas» در زبان اسپانیول به معنای «فلوت» است؛ این اسم به خاطر شکل این غذا انتخاب شده، زیرا نحوه‌ی پیچیدن غذا طوری است که از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه به ساز فلوت است. این غذای لذیذ، بسته به مواد میانی‌اش، در منوها با نام‌هایی مانند فلائوتَس مرغ و غیره خوانده می‌شود.

فلائوتس

فلئوتَس با نان تورتیا درست می‌شود که تاریخ این نان به زمان مایاها و فرهنگ آزتِک مربوط می‌شود و قبلا در مورد این نان در مقاله‌ی «داستان های خوشمزه/ این قسمت: چیپس تورتیا» صحبت کردیم. برای مواد داخل این غذا از گوشت گوساله یا مرغ استفاده می‌شود که گوشت گاو از فرهنگ اسپانیا وارد فرهنگ آمریکای جنوبی شده است. شاید این غذا را بتوان چند ملیتی خواند، زیرا مواد اولیه‌ی این غذا، از چندین فرهنگ مختلف وارد فرهنگ مکزیک شده‌است. درباره‌ی این که چه کسی در ابتدا این غذای خوشمزه را خلق کرده، اطلاعی در دست نیست. تورتیایی که برای پخت فلائوتَس استفاده می‌شود، ابعاد کوچکی دارد؛ به همین دلیل باید چندین فلائوتَس را باید با هم در ظرف سرو قرار دهیم.

فلائوتَس مرغ

فلائوتس

فلائوتَس مرغ (flautas con pollo) یکی از انواع پرطرفدار این غذاست که طعم دلپذیری دارد. شما می‌توانید به راحتی در عرض نیم ساعت، این غذای خوشمزه را طبخ کنید. به خاطر داشته باشید که شیوه‌ی طبخ در این نوع غذا سرخ کردن است و باید در مصرف غذای سرخ کردنی، حد اعتدال را رعایت کرد.

مواد لازم:

نان تورتیای ذرت                                                      12 عدد (از قبل گرم شده)

گوشت پخته و ریش ریش شده‌ی مرغ                         2 فنجان

روغن گیاهی                                                            یک چهارم فنجان

شیر                                                                        2 قاشق غذاخوری

کلم ریز خرد شده                                                       یک و نیم فنجان

سس سالسای                                                           یک چهارم فنجان

پنیر ورقه‌ای                                                              به مقدار لازم

طرز تهیه:

فلائوتس

مرغ را با ادویه‌های دلخواه، نمک و برگ بو بپزید و پس از خنک شدن، ریش ریش کنید. نان تورتیا را روی سطح تمیز و صاف قرار دهید و مقداری گوشت مرغ در وسط نان قرار دهید و نان را رول کنید. در صورت لزوم می‌توانید از خلال دندان برای حفظ شکل رول‌ها استفاده کنید. دقت کنید که بهتر است برای هر رول از چند خلال دندان استفاده کنید. روغن را از قبل داغ کنید و رول‌های فلائوتَس را در روغنن فراوان سرخ کنید (تا حد طلایی شدن). پس از طبخ، رول‌ها را روی حوله‌ی کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود و خلال دندان‌ها را نیز از رول‌ها بیرون بکشید.

فلائوتس

فر را از قبل تا دمای 375 درجه سانتیگراد گرم کنید و رول‌ها را در سینی فر بچینید و شیر را روی آن‌ها بریزید. پنیر ورقه‌ای را روی رول‌ها قرار دهید و سینی را به مدت ده دقیقه در فر بگذارید تا پنیر آب شود. غذا را در ظرف سرو قرار دهید و روی آن را با کلم و سس سالسا تزئین کنید.
نوش جان!

می‌توانید «داستان های خوشمزه/ این قسمت: براونی» را نیز بخوانید.

منابع:

Wisegeek، oscarsmexicankitchen، kraftrecipes


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان