داستان های خوشمزه/ این قسمت: چیپس تورتیا

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذایی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذایی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

غذا یکی از نیازهای اولیه‌ی بشر است. امروزه آشپزی به هنری گسترده تبدیل شده و روز‌به‌روز پیشرفت بیشتری می‌کند. سرآشپز‌ها و متخصصین این رشته، همواره به فکر خلق طعم‌های جدید و متفاوت هستند. اما با‌ این‌وجود، هنوز هم غذاهای کلاسیک، مورد استقبال افراد مختلف قرار می‌گیرند.

بنیتا در این سری مقالات به توضیح تاریخچه و طرز تهیه‌ی خوراکی‌های کلاسیک جهان می‌پردازد. در ادامه با ما همراه باشید.

تورتیا چیست؟

تورتیا

تورتیا نوعی نان نازک و نرم است که اصالتش به مکزیک برمی‌گردد. تورتیا (tortilla) کلمه‌ای اسپانیایی به معنی «کیک کوچک» است. در کشور ما، گاهی این نان «تورتیلا» خوانده می‌شود، اما تلفظ صحیح «تورتیا» است. تورتیا از نظر ظاهری، شبیه نان لواش است و اغلب به شکل دایره و در اندازه‌ای کوچک درست می‌شود. تورتیای سنتی مکزیک، از آرد ذرت درست می‌شود. خمیر ذرت سه رنگ است: سفید، زرد و آبی. به همین دلیل تورتیای ذرت، سه رنگ متفاوت دارد. زمانی‌که تورتیا وارد قاره‌ی آمریکا شد، یهودیان نوآوری به خرج دادند و تورتیا را با آرد گندم درست کردند. این نان خوشمزه، ماده‌ی اولیه‌ی بسیاری از غذاها و خوراکی‌ها مانند، بوریتو، تاکو و چیپس تورتیاست.

چیپس تورتیا

تورتیا

چیپس تورتیا، نوعی اسنک است که از نان تورتیا‌ی ذرت درست می‌شود؛ به این صورت که نان تورتیا‌ی ذرت را قطعه‌قطعه می‌کنند و سرخ کرده یا در فر برشته می‌کنند.  

تاریخچه چیپس تورتیا

تورتیا

دستور سنتی تولید تورتیا را، سرخ‌پوستان آزتک که در مکزیک ساکن بودند، آماده کردند. در سال 1980، دستورپخت تورتیا در کتاب‌های آشپزی آمریکایی ثبت شد. در این دستورپخت، تلاش بر این بود که زمان آماده‌سازی تورتیا کاهش یابد. در سال 1940، ربکا وب کارانزا، تولید انبوه چیپس تورتیا را در لس‌آنجلس شروع کرد. او می‌دانست که تورتیای سرخ شده در حال تبدیل شدن به میان‌وعده‌ای پرطرفدار است. در سال 1990، ربکا برنده‌ی جایزه‌ی تورتیای طلایی شد.

در سال 1950، یکی از مجلات، لس‌آنجلس را زادگاه چیپس تورتیا نامید. در سال 1970، تورتیا حتی در خارج از کالیفرنیا هم محبوب شد و رقیب سرسخت چیپس ذرت شد. در سال 2003، چیپس تورتیا، به‌عنوان میان‌وعده‌ی محبوب مردم در تگزاس شناخته شد.

تورتیا اغلب با سس معروف سالسا خورده می‌شود. امروزه مردم سراسر جهان، این میان‌وعده سالم و مغذی را دوست دارند.

دستور پخت چیپس تورتیای خانگی

تورتیا

می‌توانید این میان‌وعده سالم و خوشمزه را در خانه به راحتی درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم:

آرد ذرت                                                      یک‌‌و‌نیم فنجان

آرد سفید                                                     نصف فنجان

روغن زیتون یا هر نوع روغن گیاهی دیگری     4 قاشق غذاخوری

فلفل قرمز تند                                              به میزان دلخواه

نمک                                                          یک قاشق چای‌خوری سر خالی

زردچوبه (درصورت تمایل)                             یک قاشق چای‌خوری

آب ولرم                                                     به میزان لازم

طرز تهیه:

فر را تا دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. آرد ذرت، آرد گندم، نمک و فلفل را در کاسه‌ای بریزید و خوب مخلوط کنید. روغن را به ظرف اضافه کنید و خوب با مواد خشک مخلوط کنید. آب ولرم را ذره‌ذره اضافه کنید، تا جایی آب اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. این نوع خمیر، نیازی به استراحت ندارد. به دلیل شکننده بودن، پهن کردن خمیر ذرت، کار ساده‌ای نیست و مراقبت زیادی نیاز دارد. برای پهن کردن خمیر، گلوله‌ای از خمیر را بین دو نایلون قرار دهید و آن را با وردنه تا جایی که ممکن است پهن کنید. سپس، به آرامی نایلون رویی را برمی‌داریم و نان را با دقت روی سینی فر که از قبل چرب کرده‌ایم، قرار می‌دهیم و نایلون سمت دیگر را نیز جدا می‌کنیم. خمیر باید مثل کاغذ، نازک شود. خمیر درون سینی را به شکل دایره برش بزنید و اطراف آن را صاف کنید. خمیر را به شکل دلخواه به قطعات کوچک برش بزنید. معمولا خمیر را به هشت قطعه‌ی مثلثی برش می‌دهند. می‌توانید روی خمیر ادویه پاپریکا، جعفری خرد شده و یا هر نوع ادویه دلخواهی بپاشید و کمی با دست فشار دهید. به دلیل این که خمیر سریع خشک می‌شود، روی ظرف حاوی بقیه خمیر را بپوشانید. سینی را 10 تا 15 دقیقه در فر قرار دهید. این خمیر پف نمی‌کند، بنابراین می‌توانید در فر را باز کنید و از پخته شدن نان‌ها اطمینان حاصل کنید. به جای قرار دادن در فر، می‌توانید خمیر پهن شده را در فریزر قرار دهید و پس از یخ زدن بیرون بیاورید و سرخ کنید؛ اما شیوه‌ی اول سالم‌تر است.

نکته:

1. توجه داشته باشید که آرد ذرت، با نشاسته‌ی ذرت فرق دارد. آرد ذرت رنگی شبیه به آرد نخودچی دارد، اما نشاسته ذرت کاملا سفید است.

2. این میان‌وعده معمولا با انواع سس مصرف می‌شود. معروف‌ترین نوع سسی که با تورتیا خورده می‌شود، سس سالسا است. سالسا دستورات گوناگونی دارد. دستور پیشنهادی بنیتا برای سالسا را در ادامه بخوانید.

دستور تهیه سالسای گوجه

تورتیا

مواد لازم:

گوجه                                  12 عدد

سیر                                    2 پر

پیاز کوچک                           1 عدد

فلفل چیلی                           1 عدد

روغن زیتون                         یک‌و‌نیم قاشق غذاخوری

پودر زیره                            1 قاشق چایخوری

نمک                                   یک چهارم قاشق چایخوری

آب‌لیموی تازه                      3 قاشق غذاخوری

گشنیز تازه خرد شده             یک چهارم فنجان

طرز تهیه:

سیر، ‌گوجه، پیاز و فلفل را به روغن زیتون آغشته کنید و روی منقل قرار دهید، تا جایی‌که پوست آن‌ها شروع به سوختن کند. سپس از روی حرارت بردارید و پوست آن‌ها را جدا کنید و در غذاساز بریزید تا مایعی یک‌دست درست شود. سپس پودر زیره، نمک، آبلیمو و گشنیز را در سس بریزید و بار دیگر مخلوط کنید.

از خوردن این میان‌وعده‌ی مقوی و خوشمزه لذت ببرید.

می توانید داستان های خوشمزه/ این قسمت: چورو را نیز بخوانید.

گرد آوری و ترجمه: زهرا محمدی

منابع:

allrecipes، simplyrecipes، latortillaloca، world-foodhistory

  


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر