نکات مؤثر در سلامتی موها [قسمت اول]

وقتی فیلم‌های والت دیزنی را نگاه می‌کنیم که سیندرلا و راپونزل را به تصویر می‌کشند، خیلی سخت است که نگاهمان را از لباس‌ها و مدل موی آن‌ها برداریم

وقتی فیلم‌های والت دیزنی را نگاه می‌کنیم که سیندرلا و راپونزل را به تصویر می‌کشند، خیلی سخت است که نگاهمان را از لباس‌ها و مدل موی آن‌ها برداریم. آن‌ها مسحورکننده به نظر می‌آیند. موهایی ضخیم، براق و مجعد که با سبکی فوق‌العاده زیبا و فریبنده آراسته‌ شده‌اند. خیلی خوب است که یاد بگیریم چگونه موهایمان را به این سبک‌های زیبا مدل بدهیم، ولی اول باید بدانیم چطور می‌توانیم موهای سالمی داشته باشیم. در این مقاله ما توصیه‌هایی را برای داشتن موهایی سالم به شما ارائه می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید موهایی بلند و درخشان داشته باشید، درست مثل شاهزاده خانم‌های والت دیزنی. با بنیتا همراه باشید.

شش ماده مغذی برای سلامتی موها

مواد مغذی مو

Credit: cdn.patchcdn

راز داشتن موهایی خیال‌انگیز، قوی و براق، شامپوهای گران‌قیمت یا درمان‌های سالن‌های فانتزی نیست. بلکه این راز نهفته در رژیم غذایی شماست. خوردن انواع غذاهای سالم به شما موهایی فوق‌العاده را می‌دهد که همیشه آرزویش را داشته‌اید. این مواد مغذی را مصرف کنید تا شاهد رشد سالم‌ترین موها روی سرخود باشید.

1- آهن و روی

دکتر ولما برگفلد متخصص پوست در کلینیک کلیولند می‌گوید آهن و روی کمک می‌کنند فولیکول‌های مو رشد کنند. او خوردن گوشت قرمز بدون چربی را (دو بار در هفته) پیشنهاد می‌دهد که سرشار از این دو ماده مغذی است. معادل آن در غذاهای غیر گوشتی، دانه‌های سویا و عدس است که خوردن آن‌ها همراه با موادی که حاوی ویتامینC  باشند، مثل پرتقال، باعث افزایش جذب آهن می‌شوند.

2- ویتامین D

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که ویتامین D احتمالاً به فعال شدن و افزایش رشد موها کمک می‌کند. اگرچه ویتامینD  ویتامینی گول زننده است، و کمتر غذایی به‌طور طبیعی حاوی این ویتامین است. و اگرچه نشستن زیر نور آفتاب، برای چند دقیقه در هرروز به بدن کمک می‌کند بیشترین میزانی را که از این ویتامین نیاز دارید را تولید کند، خیلی از کارشناسان توصیه می‌کنند این کار را نکنید چراکه قرار گرفتن در معرض اشعه UV خورشید مضر و خطرناک است. بهترین راه‌حل مصرف 1000 واحد استاندارد مکمل‌های روزانه است، و اینکه سعی کنید قرص شما حاوی ویتامین D باشد.

3- پروتئین

پروتئین یکی از اصلی‌ترین سازه‌های ساختار زیستی است، که باعث رشد و مرمت سلول‌ها می‌شود و همچنین موهای شما را تقویت کرده و قوی‌ترمی کند. زنان روزانه باید حداقل 46 گرم پروتئین مصرف کنند (3 اونس مرغ پخته‌شده حدود 23 گرم پروتئین دارد). شما می‌توانید حساب کنید که دقیقاً چه میزان پروتئین در هرروز باید مصرف کنید.

4- اسیدهای چرب امگا 3

دو بار در هفته ماهی‌های چربی مثل سالمون بخورید تا موهایتان هیدراته شود یا هرروز یک گرم از مکمل‌های نوع DHA یا EPA مصرف کنید. امگا 3 علاوه بر اینکه موها را ابریشمی می‌کند، افسردگی را کاهش می‌دهد و ثابت‌شده که کمک‌کننده‌ی خوبی برای قلب است.

5- بیوتین

تخم‌مرغ غنی از این ویتامینB  ضروری برای رشد است. تخم‌مرغ‌ها همچنین منابع خوبی از پروتئین، کولین، و ویتامین D هستند. آیا علاقه‌ای به خوردن تخم‌مرغ ندارید؟ در این صورت روزانه 30 میکروگرم مکمل بیوتین مصرف کنید.

یازده قانونی که همیشه باید برای سلامتی موها رعایت کنید

سلامت مو

Credit: nutritionstripped

قانون 1: کمتر موهایتان را خیس کنید

آب باعث می‌شود موها از داخل متورم شوند و این به پوسته‌ی آن‌ها فشار می‌آورد. رندی اسکولر شیمیدان متخصص آرایش و بهداشت می‌گوید: وقتی بارها و بارها براثر شستن موها این اتفاق می‌افتد، موهایتان می‌شکند. موهایتان را به‌جز زمانی که مجبورید، نشویید. اگر مجبور نباشید هرروز آن‌ها را خیس کنید عالی است. در عوض یک شامپوی خشک بگیرید که حاوی یک روغن اصیل و رایحه‌ای جذاب است. شامپوی خشک پودری نیست که فقط موها را بپوشاند، بلکه چربی و عرق را از موهایتان می‌زداید.

قانون 2: کمتر دوش بگیرید

در روزهایی که باید موهای خود را بشویید، قبل از شامپو زدن از یک ماده محافظ مو استفاده کنید. شیمیدان لوازم‌آرایشی و بهداشتی نیکیتا ویلسون اضافه می‌کند: مواد محافظ یا پیش-شامپوها مثل درزگیر عمل می‌کنند. غشای مو قبل از اینکه خیس شود صاف و صیقلی می‌شود و احتمال آسیب دیدن مو کاهش می‌یابد. این کار برای انواع موها به‌جز موهای نازک مفید است. پیش-شامپو همچنین مانع از به وجود آمدن اصطکاک ناشی از ماساژ موها با شامپو می‌شود.چون وقتی موها به هم مالیده می‌شوند لبه‌ی آن‌ها دچار فرسایش می‌شود.

قانون 3: در مورد انتخاب شامپوی خود هوشمندانه‌تر عمل کنید

نگران آنکه شامپوی شما سولفاته است یا نه نباشید. اسکولر می‌گوید ما شامپوهای سولفاته را در کنار سایر شوینده‌ها آزمایش کردیم و تفاوتی در آن‌ها از این بابت که به موها آسیب برسانند یا رنگ موها را کمرنگ کنند مشاهده نکردیم. همه شامپوها مواد پاک‌کننده‌ای دارند که چربی و رنگ مو را تا حدی می‌زدایند. و فکر نکنید هیچ فرمول خاصی از شامپوها هست که عملکرد همه‌یاهیچ داشته باشد. آنچه شما لازم دارید شامپویی است که روی برچسب آن نوشته‌شده باشد «ترمیم‌کننده موهای آسیب‌دیده» و دارای پروتئین باشد تا موها را تقویت کند. یا پاک‌کننده و نرم‌کننده‌ای که حاوی کمترین غلظت مواد شوینده باشد.

یک هشدار به طرفداران اسپری‌های مو، سرم‌های سیلیکون یا موس‌ها: شما باید پاک‌کننده و نرم‌کننده‌ی مو را با شامپو زدن منظم جایگزین کنید. ویلسون ادامه می‌دهد: شوینده‌های نرم‌کننده و حالت‌دهنده نمی‌توانند باقیمانده محصولاتی را که باعث می‌شوند موها کمتر انعطاف‌پذیر باشند از سطح مو و پوست سر پاک کنند و خطر شکستگی موها به وجود می‌آید.

قانون 4: شیوه‌ی فکر کردن به نرم‌کننده‌ی خود را تغییر دهید

ویلسون توضیح می‌دهد: همه ما می‌دانیم که نرم‌کننده‌ها زبری موها را کم می‌کنند و موهای شما را صاف‌تر و درخشان‌تر می‌کنند. ولی اگر شما سشوار یا اتوی مو دارید، باید بدانید که نرم‌کننده‌ها برای مراقبت‌های حرارتی مو خوب نیستند. این موضوع به همان اندازه ضرورت دارد که استفاده از محافظ‌های حرارتی مو اهمیت دارد، اگرچه نرم‌کننده‌ها در پوشش دادن موها موفق‌تر عمل می‌کنند. باید به برچسب مواد شوینده توجه کرد که بر روی آن‌ها نوشته : متیکون یا پلی کواترنیوم. بگذارید این شوینده پنج دقیقه روی موهایتان بماند و بعد آن را آب بکشید. این کار باعث می‌شود موادی که روی مو و پوست سر جامانده‌اند بهتر پاک شوند.

قانون 5: لایه‌ها را افزایش دهید

ازآنجاکه حرارت بدترین چیز برای موهاست، استفاده از محافظ‌های حرارتی را دو برابر کنید. ولی اگر به‌هرحال باید از اتوی مو استفاده کنید، این کار را به شیوه آرایشگران حرفه‌ای انجام دهید. هر بار دسته‌ی کوچکی از موها را در دست بگیرید و از بالا تا پایین طول موها را دو تا سه بار اسپری محافظتی بزنید. هنگامی‌که کارتان تمام شد، یک شانه بردارید و موها را شانه بزنید تا این مواد در کل سطح موها پخش شوند. ویلسون می‌گوید محافظ‌های حرارتی اگر کاملاً همه‌ی موها را خوب پوشش ندهند مواد بی‌فایده‌ای خواهند بود. و تازه این کار فقط چند دقیقه طول می‌کشد. در ضمن محافظ حرارتی را انتخاب کنید که توانایی مقاومت تا 450 درجه را داشته باشد (این موضوع روی برچسب محصولات ذکرشده است).

قانون 6: به‌منظور یک هدف، کارها را هم‌جهت باهم انجام دهید

حرارت کمتر به معنی آسیب کمتر به موهاست، پس هر چیزی که زمان حرارت را کوتاه‌تر کند مفید است. پس یک آزمایش بامزه را انجام دهید. موهایتان را با یک حوله خشک‌کنید (ولی برای خشک‌کردن٬ موها را مالش ندهید). سپس همین کار را با یک دستمال حوله کاغذی انجام دهید. شگفت‌زده خواهید شد که این بار چقدر بیشتر از موهایتان آب خارج می‌شود و عمل خشک شدن موها در نصف زمان معمول کامل می‌شود. آدیر آبرگل آرایشگر علاوه بر این توضیحات اضافه می‌کند: اگر از یک اسپری خشک‌کننده مو هم استفاده کنید  آن‌قدر سریع کارتان به پایان می‌رسد که فرصت دارید برنامه تلویزیونی موردعلاقه‌تان را با خیال راحت ببینید! اسکولر توضیح می‌دهد اسپری پرایمر حاوی موادی است که آب را از موها خشک می‌کند (ایزودودیکان) و موها را در برابر حرارت محافظت می‌کند (سیلیکون).

قانون 7: لباس‌های قدیمی خود را نگه‌دارید

با شما شوخی نمی‌کنیم. تی‌شرت نخی قدیمی شما نسبت به حوله با موهای شما ملایم‌تر است، پس آن‌ها را دم دست نگه‌دارید. آن‌ها با کوتیکول مو آن‌قدر خشن نیستند و بنابراین لازم نیست تلاش زیادی بکنید تا موهایتان صاف شود و سالم به نظر بیاید.

قانون 8: سرتان را خنک‌کنید

اگر بعدازاینکه از سشوار یا اتوی مو استفاده کردید موهایتان داغ یا گرم است، به این معنی است که موهایتان هنوز دارند برشته می‌شوند! ویلسون می‌گوید: اگر شما استیک را از روی گریل بردارید، هنوز به پخت خود ادامه می‌دهد و این همان اتفاقی است که هنگامی‌که از میله‌های صاف کننده، اتوی مو یا سشوار استفاده می‌کنید می‌افتد. دکمه خنک‌کننده دستگاه خشک‌کننده‌تان را بزنید و موها و پوست سرتان را خنک‌کنید.

قانون 9: خلاق باشید

اگر بگذارید موهایتان در طول شب در مجاورت هوا خشک شود آسیب موهایتان به حداقل می‌رسد و وقت آزادی برای چرت زدن، قهوه نوشیدن، و یا هر چیزی در صبح را به دست می‌آورید. آرایشگر مارا رزاک می‌گوید: یک ترفند که برای همه انواع مو جواب می‌دهد این است که با موهای خیسی که آن‌ها را دو قسمت کرده‌اید و با نوارهایی شل بسته‌اید، بخوابید. این کار موهای وز موها را صاف می‌کند. و به موهای صاف موج‌های زیبایی می‌دهد.

قانون 10: خوددرمانی کنید

درمان هفتگی پوست سر، در بلندمدت بیش ازآنچه فکر می‌کنید تأثیر خواهد داشت. نیل سادیک، یک متخصص پوست می‌گوید: تمیز نگه‌داشتن فولیکول‌های مو، مانع از انسداد و التهاباتی می‌شود که در مراحل بعدی منجر به نازک شدن مو می‌شوند. سعی کنید پوست سرتان را با موادی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند مداوا کنید. این مواد بهتر از پاک‌کننده‌هایی که در شامپو هستند فولیکول مو را تمیز می‌کنند. اگر فرصت شما اندک است، شامپوهای مخصوص شوره سر هم برای تمیز کردن پوست سر عالی هستند، حتی اگر موهای شما شوره نداشته باشند.

قانون 11: فاکتور و ضریب درخشش موها را افزایش دهید

درست است که شما می‌توانید از اسپری‌ها و سرم های براق‌کننده مو استفاده کنید، ولی آن‌ها طبل‌های توخالی هستند. درست است که شاید ظاهر را تغییر دهند، ولی شما خیلی طبیعی به نظر نمی‌رسید. روغن‌های خشک که حاوی سبک‌ترین روغن‌ها و سیلیکون‌ها هستند، درخشش بسیار و باورپذیری را به موهایتان می‌دهند. ویلسون ادامه می‌دهد: آن‌ها کوتیکول مو را صاف می‌کنند که مشخصه و علامت بارز موهای سالم است.

ماسک‌های فرعی مو

  • تخم شنبلیله + ماست: شب قبل یک پاکت تخم شنبلیله خیسانده شده را با ماست مخلوط‌کنید و صبح روز بعدازآن استفاده کنید. آن را با یک شامپوی ملایم از روی موهایتان بشویید و فراموش نکنید بعدازآن از نرم‌کننده استفاده کنید.
  • عسل + موز: مخلوط یک موز خوب رسیده و عسل باعث می‌شود موهای شما مثل موی نوزادان فوق‌العاده نرم شود.
  • ماست ساده: ماسک ماست ساده باعث نرم و براق شدن موها می‌شود.
  • گل ختمی: از برگ‌های گل ختمی خمیری درست کنید یا پودر آن را با آب مخلوط‌کنید و به موهایتان بزنید. این ماسک موها را صاف و نرم کرده و از شوره سر جلوگیری می‌کند.
  • حنا: حنا باعث نرم شدن موها می‌شود اما نتیجه گرفتن از ماسک آن بستگی به نوع و بافت موها دارد.

داروهای خانگی برای رفع شوره و آلودگی پوست سر

  • آب‌لیمو + روغن‌زیتون: ترکیب آب‌لیمو و روغن‌زیتون شوره موها را رفع کرده و خارش پوست سر را کاهش می‌دهد.
  • جوش‌شیرین: از ترکیب جوش‌شیرین و آب یک خمیر درست کنید و آن را به پوست سر ماساژ دهید. بعد آن را با یک شامپوی ملایم بشویید تا آلودگی‌ها و شوره‌های پوست سر از بین بروند.

مقاله با خطراتی که در کمین موهاست بیشتر آشنا شوید مفید و خواندنی است. قسمت دوم این مطلب را هم به زودی در بنیتا بخوانید.

منبع: stylecraze, health, allure

 

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان