اهمیت پتاسیم در رژیم غذایی کودکان

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای کودکان در حال رشد بسیار مهم است. امروزه سبک زندگی تغییر کرده و افراد بیشتر به مصرف فست فود گرایش دارند، این غذا‌ها همانطور که می‌دانید دارای مقادیر زیادی شکر، چربی و نمک هستند

اهمیت پتاسیم در رژیم غذایی کودکان

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای کودکان در حال رشد بسیار مهم است. امروزه سبک زندگی تغییر کرده و افراد بیشتر به مصرف فست فود گرایش دارند، این غذا‌ها همانطور که می‌دانید دارای مقادیر زیادی شکر، چربی و نمک هستند. وقتی به رژیم مقوی و سالمی برای فرزندانتان فکر می‌کنید، به راحتی می‌دانید که کم کردن شکر، نمک و چربی در رژیم غذایی برای تضمین سلامت و رشد آن‌ها مناسب خواهد بود اما تشخیص اینکه چه مواد مغذی را باید بیشتر مصرف کنند ممکن است سخت‌ باشد. پتاسیم یکی از مواد مغذی است که در بسیاری افراد از جمله کودکان به مقدار لازم دریافت نمی‌شود. این ماده مغذی در بدن باعث ایجاد تعادل مایعات بدن شده و نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد؛ در صورتیکه میزان دریافت پتاسیم کم و از طرف دیگر مصرف سدیم در کودکان بالا باشد خطر ابتلا به فشار خون در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و فشار خون بالا در کودکی نه تنها در بزرگسالی باعث فشار خون بالا می‌شود بلکه منجر به مشکلات قلبی هم خواهد شد.

چرا مصرف پتاسیم برای هیدراتاسیون مهم است؟

پتاسیم الکترولیتی در بدن است که از طریق مواد غذایی و مایعاتی که مصرف می‌کنیم به بدن می‌رسد. نظارت بر میزان دریافت این ماده در کودکان و بزرگسالان مهم است چرا که از طریق عرق کردن طی فعالیت‌های روزانه، فعالیت‌های ورزشی یا گرما دفع می‌شود، دریافت مقدار مناسب مایعات هم برای جلوگیری از کم آبی بدن بسیار مهم است.
 بسیاری از مردم از شنیدن آن که شیر بعد از ورزش و فعالیت نیاز آبی بدن و هیدراتاسیون را رفع می‌کند متعجب می‌شوند. شیر دارای الکترولیت‌های کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم است که باعت متعادل شدن مایعات بدن و بازیابی آنچه که از طریق تعریق  دفع شده است می‌شود. حدود 230 گرم شیر دارای 380 میلی‌گرم پتاسیم است.

سایر خواص پتاسیم

پتاسیم باعث تنظیم ضربان قلب می‌شود و به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند. پتاسیم باعث می‌شود سلول‌های بدن استفاده بهتری از مواد مغذی داشته باشند این ماده مغذی ضرر نمک در بدن را به حداقل می‌رساند.
حتما می‌دانید که موز سرشار از پتاسیم است. به همین خاطر از اسپاسم عضلانی جلوگیری می‌کند، علاوه بر آن به دلیل وجود منیزیم به آرامش اعصاب، شل شدن ماهیچه‌ها و سلامتی دستگاه گوارش هم کمک می‌کند. بنابراین مصرف موادی که دارای این ماده مغذی هستند علاوه بر خواصی که پیش‌تر ذکر شد می‌تواند در داشتن خواب خوب و راحت موثر باشد. 

بیشتر بخوانید:

خوراکی‌های معجزه‌آسا برای یک خواب راحت

پتاسیم در رژیم غذایی کودکان

کودکان به چه مقدار پتاسیم احتیاج دارند؟

نیاز کودکان به پتاسیم در سنین مختلف متفاوت است و هرچه بزرگتر می‌شوند به مقدار بیشتری پتاسیم نیاز دارند.
مقدار پتاسیم مورد نیاز در رده‌های سنی مختلف متفاوت است. 

مقدار مورد نیاز روزانه (میلی‌گرم)  

  • رده سنی3-1 سال روزانه3000 میلی‌گرم                     
  • رده سنی 8-4 سال روزانه 3800 میلی‌گرم           
  • رده سنی 13-9 سال 4500 میلی‌گرم              
  • 14 سال و بالاتر  4700 میلی‌گرم                        
  • زنان در دوران شیردهی  5100  میلی‌گرم                           

منابع غنی از پتاسیم 

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دارای پتاسیم هستند. برای دریافت مقدار پتاسیمی که از حدود 230 گرم شیر به دست می‌آید می‌توان یک عدد موز کوچک، نصف سیب‌زمینی، دو و یک چهارم فنجان هندوانه، یک و یک چهارم سیب‌زمینی شیرین یا دو ویک چهارم فنجان اسفناج تازه مصرف کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان