فریاد تندروها بر سر هاشمی،ناطق‌، لاریجانی و روحانی ؛ هجمه افراطیون به نوه امام در حرم امام

ماموریت تمام‌نشدنی«خودسرها»برای برهم‌زدن سخنرانی‌ها

در همین روزهایی که فضای سیاسی کشور رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است، برخی تندروها تلاش دارند با ایجاد اخلال در سخنرانی برخی نامزدها، فضا را به نفع کاندیدای مورد حمایت شان بکنند.

ماموریت تمام‌نشدنی«خودسرها»برای برهم‌زدن سخنرانی‌ها

به گزارش خبرآنلاین؛ سال‎هاست که برخی سخنرانی‎های سیاسی با شعارهایی علیه سخنران یا موضوع مورد بحث وی برهم زده می‎شود. از دهه 60 که بازار میتینگ‎های انتخاباتی داغ بود تا همین دهه کنونی که نشست‎های انتخاباتی مورد هجمه قرار می‎گیرد.

وجه مشترک همه این اغتشاشات هم تعداد محدود شعاردهندگان و عدم همراهی قاطبه جمعیت حاضر با آنهاست. هر بار هم این گمانه زده می‎شود که این اختلال افکنی از ناحیه کسانی برنامه ریزی شده و حمایت می‎شود. گمانه‎ای که بعضا در گزارش‌های تحقیق و تفحص بعدی و پیگیری‌های قضایی، لباس واقعیت می‎پوشد و اسامی برخی متخلفین هم در فضای رسانه‎ای منعکس می‎شود اما کمتر شاهد برخورد با آنها هستیم. کما اینکه جریانات سیاسی دخیل در حمله به رئیس مجلس در قم و حمله کنندگان به علی مطهری در شیراز نیز شناخته شدند اما نتایج رسیدگی به این پرونده‌ها نتوانست این چهره‎ها و همچنین افکار عمومی را قانع کند.

*شروع کار تندروها با سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

برهم زدن سخنرانی چهره های نظام، سبقه‌ای طولانی دارد، شاید بتوان آیت الله هاشمی رفسنجانی را در دسته اولین‌ها در لیست سخنرانی های نیمه کاره قرار داد.

سال 85 و همزمان با پانزده خرداد و سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسمی به همین مناسبت که در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (ص) برگزار ‌شد، حضور یافت.

زمانی که آیت الله در حال سخنرانی بود، یکی از حاضران با بیان اینکه سؤالی می‌خواهد بپرسد، نظم عمومی سالن را به هم زد و در ادامه اعتراضات پراکنده ادامه پیدا کرد. آیت الله در این میان تلاش کرد تا با آرام کردن فضا، به سخنرانی خود ادامه بدهد که یکباره شخصی که به لباس روحانیت ملبس بود، با فریاد نظم مراسم را بر‌هم زد. این اتفاق نتیجه ای جز درگیری فیزیکی میان حضار و نیمه کاره ماندن سخنرانی آیت الله هاشمی در پی نداشت.

* فریاد تندروها بر سر نوه امام در مراسم سالگرد ارتحال امام

 در سال 88 و در بحبوحه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی و به فاصله چند روز مانده به انتخابات در مراسم ارتحال حضرت امام در سال 88 عده علیه نوه امام شعار دادند. این اتفاق سال بعد از آن هم تکرار شد و خیلی ها احمدی نژاد را در تشدید فضای هیجانی این مراسم مقصر می دانستند. احمدی نژاد سخنران قبل از سید حسن خمینی بود، که با طولانی شدن سخنان او، مجال سخنرانی از سید حسن خمینی گرفته شد. اما جالبتر آن بود که او پس از پایان سخنانش در قامت یک مجری به حضار گفت که «اینک توجه شما را به سخنان رهبری جلب می کنم.»

*حمله به سخنرانی ناطق در شب قدر

شیخ نور، فردی بود که علاوه بر اشتراکش با هاشمی رفسنجانی به عنوان اعضای قبلی جامعه روحانیت، به لطف تندروها در لیست سخنرانی های نیمه کاره نیز با هم به فصلی مشترک رسیدند.

سال 91 بود که حجت الاسلام ناطق نوری از سوی آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس، راهی مشهد شد تا در مراسم احیای شب قدر به سخنرانی بپردازد.

در میانه سخنرانی شیخ بود، که برخی تلاش کردند تا با فرستادن صلوات مستمر، مانع ادامه سخنرانی او شوند. تلاشی که با نکته سنجی شیخ نور مواجه شد و او پس از آنکه به برهم زنندگان سخنرانی گفت « صلوات جای خودش را دارد.»، به صحبت‌هایش پرداخت.

اما معترضین که به خواسته خودشان نرسیده بودند، به همین حد از گستاخی کفایت نکردند و با سردادن شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» حتی پرتاب کردن بطری‌های یک بار مصرف آب را به سمت ناطق نوری و آیت‌الله طبسی، به اعتراض خود ادامه دادند.

*ماجرای 22 بهمن قم و حمله به سخنرانی لاریجانی

علی لاریجانی رئیس مجلس که خود نماینده مردم قم نیز هست هر سال در مراسم 22 بهمن این شهر حضور می یابد و در نهایت سخنران اصلی این مراسم در قم است. در سال 91 نیز مانند هرسال وی در این مراسم شرکت کرد، اما بعد از گذشته 4-3 دقیقه از سخنانش ، با شعارها و جنجال عده ای مواجه شد که حرم را به آشوب کشیدند و سخنان وی را قطع کردند. اما ماجرا به همینجا ختم نشد. برهم زنندگان مراسم با پرتاب کفش و مهر سعی داشتند لاریجانی را مضروب کنند. آن ها سپس به سمت وی حمله کردند و مسئولان حفاظت رئیس مجلس مجبور شدند او را از صحنه خارج کنند.

هر چند پیگیری این پرونده که نام لاریجانی چهره اصولگرا گره خورده بود، به تشکیل کمیته و قرائت گزارش رسید اما برخورد با عوامل توهین کننده به رئیس قوه مقننه به سرانجام خاصی نرسید.

*حمله به علی مطهری در شیراز

علی مطهری دیگر اصولگرایی بود که طعم تلخ برخورد با تندروها را تجربه کرد. او که سال 93برای انجام یک سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، در فرودگاه شیراز با حمله حدود 50 نفر افراد ناشناس مواجه شد. این افراد با چوب و سنگ به خودروی وی حمله کردند و با شکستن شیشه‌های خودروی این نماینده مجلس اجازه عبور به خودرو را نمی‌دادند. مهاجمان ناشناس که برخی از آنها سوار بر موتورسیکلت بودند، همچنین از اسپری گاز فلفل استفاده کردند که همین امر موجب اختلال تنفسی علی مطهری برای دقایقی شد. 

البته مطهری این موضوع را تا اعلام جرم علیه افراد دخیل در این اتفاق و صدور حکم دادگاه پیگیری کرد. 

*اختلال در سخنرانی دستیار رئیس جمهور

اگر استان فارس برای مطهری تا همیشه یادآور یک سخنرانی است که هنوز برگزار نشده با چوب و چماق از او پذیرایی شد، برای علی یونسی این خاطره در استان فارس را باید ضربدر 2 کرد.

اولین خاطره ناخوشایند یونسی  از سخنرانی در استان فارس، در سال 93 و زمانی شکل گرفت که قرار بود دستیار ویژه رییس جمهوری برای شرکت در مراسم یاد بود مرحوم بهمن بیگی در برنامه‌ای تحت عنوان «همایش اقوام و اقلیت‌ها» در تالار سرپوشیده ورزشگاه شهید دستغیب شیراز سخنرانی کند. در این حین بار دیگر بحث مسایل امنیتی به میان آمد و محل سخنرانی وی به تالار احسان انتقال یافت. اما در حالیکه علی یونسی در این تالار مشغول به سخنرانی بود عده‌ای با سر دادن شعار‌هایی نظیر «مرگ بر فتنه گر» باعث ایجاد اخلال در سخنرانی وی شدند.

دومین خاطره تلخ یونسی نیز با فاصله یک سال یعنی اردیبهشت سال 94، وقتی که او قصد سخنرانی در  حسینیه چهارده معصوم گراش را داشت، رقم خورد.به دلیل اعتراض‌ دنباله دار، سخنرانی او نیمه کاره ماند.

*معاون اصولگرای رئیس جمهور و خاطره‌ای تلخ از دارالعباده

اما یونسی آخرین نفری نبود که در قامت عضوی از بدنه دولت یازدهم، سخنرانیش با شعار دادن برهم خورد، چه آنکه حسینعلی امیری نیز از سوی مخالفان دولت در یزد مورد التفات این چنینی قرار گرفته بود. امیری که چند ماهی می شد از سخنگویی وزارت کشور روحانی به سمت معاون پارلمانی او، دست یافته بود، در دی ماه سال 95 زمانی که در نماز جمعه یزد در حال سخنرانی بود، او نیز تجربه حمله با مهر لاریجانی را درک کرد.

امیری در روایت این اتفاق گفته بود:« بین صحبت‌هایم چند نفر با شعار «مرگ بر فتنه‌گر» و «مرگ بر منافق» به سخنان من واکنش نشان دادند،به طرف من مهر و تسبیح پرتاب شد.»

حادثه ای که هر چند واکنش‌هایی همچون بیانیه مجلس در حمایت از معاون پارلمانی، تأکید استاندار یزد برای پیگیری موضوع و حتی گلایه امام جمعه یزد را به همراه داشت، اما به سرانجامی برای برخورد با عوامل ختم نشد.

*و اما دردسرهای شیخ دیپلمات

حسن روحانی که از همان ابتدای حضورش در جایگاه رئیس دولت یازدهم، با گرد و خاک کردن‌های مخالفانش روبرو شده بود،می‌دانست که این قصه سر دراز دارد.

نخستین مواجه روحانی با تندروها و مخالفانش زمانی بود که از سفر نیویورک به کشور بازگشت. مهر ماه سال 92 تندروها به استقبال رئیس جمهور در فرودگاه آمده بودند؛ اما به شیوه خودشان. آنها در قامت، جماعتی 30 تا 40 نفره نه تنها علیه رئیس جمهور شعار دادند، بلکه در زمان حرکت خودروی رئیس جمهور از میان این جمعیت عده اقدام به پرتاب اشیاء مختلف به سمت او کردند.

برخورد دوم اما در سال 94 -مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران- و در مرقد امام رخ داد، زمان و مکانی که چند سالی است به محلی برای عقده گشایی‌ چهره‌های تندرو بدل شده است.

در این مراسم، روحانی در حال سخنرانی بود اما برخی تلاش کردند که با سردادن شعارهایی همچون «مرگ بر منافق» و «مرگ بر آمریکا» در سخنرانی او اخلال ایجاد کنند.

اما این هنرنمایی تندروها و مخالفان دولت در حرم امام خمینی تنها به یک مورد محدود نشد حتی با نزدیک شدن به انتخابات این قبیل شعار دادن‌ها، رنگ و لعاب انتخاباتی به خود گرفتند.

11 اردیبهشت یعنی تنها 18 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، زمانی بود که حسن روحانی به مناسبت روز جهانی کارگر در تجمع کارگران در حرم امام خمینی حاضر شد، اما باز هم همان شگرد تکراری مخالفان و تندروها  هنگام سخنرانی رئیس جمهور در حرم امام به وقوع پیوست و آنها تلاش کردند تا با شعار دادن علیه دولت یازدهم مانع سخنرانی رئیس دولت شوند، اتفاقی که معاون دبیرکل خانه کارگران در واکنش به آن گفت:«آن افراد و طراحان آن باید متوجه باشند که در جمع چه کسانی و در چه مکانی درصدد اخلال‌ و تنش‌آفرینی هستند و بدانند که اگر ما آنها را به گوشه‌ای هدایت نمی‌کردیم، ممکن بود با برخورد قاطع کارگران روبرو شوند. »

برخورد سریع با عوامل اختلال در سخنرانی رئیس جمهور خواسته ای بود که حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران، در گفتگو با خبرآنلاین آن را از مراجع رسیدگی خواستار شد:« مسوولان تامین امنیت باید زودتر فکری به حال این بی‌نظمی ها کنند تا دیگر شاهد چنین صحنه هایی نباشیم.»، نکته‌ای که سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور هم از پیگیری آن خبر داد و گفت:« : این موضوع خاص را هم از طریق استانداری پیگیری می کنم. آنچه مسلم است برای ما ملاک رعایت مُر قانون و در این تجمعات از ابزارهای پیشگیرانه و نهایتا برخوردهای موثری که با اخلالگران احتمالی توسط قوه قضائیه باید انجام شود پیگیری های لازم را به عمل می آوریم.»

حال باید دید که این سبک و شیوه خاص تندروها و معترضان به دولت یازدهم که در روزهای منتهی به انتخابات 96، ژست انتخاباتی به خود گرفته‌اند، با ضربه شصت مراجع قانونی مواجه می‌شود یا همچون بسیاری از سخنرانی‌های نیمه‌کاره، این پرونده نیز نیمه کاره رها خواهد شد.

 29217

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر