کارشناس ارشد انرژی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

عاقبت هولناک بازی رسانه‌ای با تمدید معافیت‌های نفتی/ سودای ترامپ محقق می‌شود؟

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ نفت برنت در اولین روزکاری هفته جاری با خبر جنجالی اظهارات پمپئو به آستانه 74 دلار جهش کرد. گفتنی است واشتنگتن پست امروز در گزارشی به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا، خبر از عدم تمدید معافیت نفتی خریداران نفت ایران در 10 روز آینده داده است. انعکاس گسترده این خبر و پوشش آن در اغلب رسانه های بزرگ دنیا سبب تشکیل موج جدید از افزایش قیمت نفت و همچنین ایجاد هراس جدی در مشتریان نفت ایران شده است.

اما کارشناسان بازار نفت معتقدند که انتشار چنین اخباری آن هم تنها 10 روز مانده به زمان پایان معافیت های خرید نفت ایران، تنها به هدف جنجال آفرینی و همچنین سنجش رفتار خریداران نفت ایران در قبال این موضع از سوی آمریکا است. از سویی دیگر همچنین باید این موضوع را در نظر گرفت که ترامپ در ادامه رفتارهای عجیب خود، سعی در نشان دادن قدرتش در انجام تعهداتی که در زمان انتخابات ریاست جمهوریش داده دارد.

در این رابطه سید مهدی حسینی کارشناس ارشد حوزه انرژی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: به نظر می رسد هدف اصلی مخابره این گزارش به دنیا، جنجال رسانه ای و صرفا ایجاد خوراک خبری در آستانه پایان یافتن معافیت های خرید نفت ایران است.

وی در ادامه افزود: دنیا به این نتیجه رسیده است که حذف نفت ایران از بازارهای جهانی برای دوره بلند مدت امکان پذیر نیست. از این رو انتشار چنین اخباری نیز فقط نقش غوغا سالاری رسانه ای داشته چرا که واشتنگتن پست از رسانه های نزدیک به کاخ سفید بوده و سیاست هایش در جهت اجرای اهداف ترامپ است.

حسینی با بیان این نکته که پیدا کردن جایگزین نفت ایران برای آمریکا، امری ناممکن است، گفت: با دو موضوع را در نظر داشته باشیم. نخست اینکه از لحاظ فنی، پالایشگاه هایی که از نفت ایران تغذیه می کنند به سختی می توانند تغییر خوراک داده و این امر زمان بر است. از سویی دیگر در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که رایزنی های ترامپ برای متقاعد کردن عربستان به منظور افزایش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز، نتیجه ای نداده و صعودی ها دست رد به سینه آمریکا زدند. با اینکه عربستان توانایی افزایش تولید را دارد اما به جهت دنبال کردن سیاست های کاهش تولید اوپک، بسیار محتمل است که عربستان دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

این کارشناس انرژی معتقد است که آمریکا تنها شاید برای کوتاه مدت بتواند با خرج کردن از ذخایر استراتژیک خود، از تبعات منفی صفر کردن فروش نفت ایران جلوگیری کند. اما هزینه سنگین تولید نفت شیل از یک سو و همچنین عدم پایداری در تولید این نوع نفت در آمریکا، به این کشور اجازه نخواهد داد تا در بلند مدت بتواند بدون حضور ایران، ثبات را به قیمت های جهانی نفت بازگرداند. وی تاکید کرد آمریکا شاید با آزاد کردن ذخایر نفتی خود بتواند در کوتاه مدت خلا حضور ایران را پُر کند اما این امر فقط از جنبه کمی امکان پذیر بوده و از لحاظ کیفی، مشخصات فنی نفت ایران تقریبا منحصر به فرد بوده و این امر سبب وابستگی شدید پالایشگاه های خریدار نفت ایران به کشورمان شده است. حسینی خاطر نشان کرد: تغییر مشخصات پالایشگاه ها امری زمان بر و پُرهزینه است که توجیه اقتصادی تولیدات این پالایشگاه ها را از بین خواهد برد. برای مثال ژاپن یکی از کشورهای خریدار نفت ایران است که به دلیل همین مشخصات فنی پالایشگاهی، بسیار به نفت ایران وابسته است.

وی در پایان با بیان این نکته که بازی با قیمت نفت برای آمریکا، چاقوی دو لبه است گفت: از یک سو ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تلاش می کند تا برای راضی نگه داشتن افکار عمومی آمریکا، قیمت نفت را در محدوده 60 دلار نگه دارد. از سویی دیگر با چنین اقداماتی زمینه نوسانات شدید قیمت نفت را مهیا می کند. البته این رفتارهای چندگانه ترامپ، متحدان اروپایی و آسیاییش را هم خسته کرده و احتمال سرپیچی از تحریم های وضع شده از سوی این کشورها بسیار بالاست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان