به گزارش روز سهشنبه ایرنا از شرکت ملی پست، کاظم میرزایی افزود: طراحی و پیادهسازی مجموعه کاملی از API (رابطهای نرمافزاری) جهت ثبت سفارش ارسال مرسوله، اخذ بارکد رهگیری، استعلام نرخ پستی و رهگیری مرسولات؛ بخشی از قابلیتهای ایجادشده برای ارائه خدمات یادشده است.
به گفته وی، استآرتاپهای فعال در حوزه حمل بستهها میتوانند با استفاده از API های مذکور، علاوه بر بهرهمندی از شبکه اختصاصی و امکانات لجستیکی پستی در سراسر کشور، از سرنوشت مرسولات خود نیز مطلع شوند.
وی با اشاره به اینکه اکنون برخی از شرکتها و فروشگاههای مجازی همکار پست برای ارائه خدماتشان از این قابلیت استفاده میکنند، اظهار داشت: مشارکت با شرکت دیجی کالا در حوزه تجارت الکترونیک، شرکت معماران به طرح در ارائه سرویس بازارمتریال و شرکت الوپیک در ارائه سرویس در حال راهاندازی الوپست، نمونهای از این همکاریهاست.
میرزایی در ادامه گفت: قابلیتهای پیادهسازی در سامانههای عملیاتی شرکت ملی پست امکان رهگیری وضعیت سیر مرسولات از زمان قبول بسته تا لحظه تحویل آن به گیرنده را همراه با نمایش تصویر امضا گیرنده فراهم کرده است.
او افزود: همچنین مشتریان میتوانند با ارائه شماره همراه خود در هنگام تحویل مرسوله، از طریق پیامک نیز از مراحل سیر و وضعیت تحویل مرسوله به گیرنده، مطلع شوند.
معاون فناوری در خصوص پیشینه مکانیزهسازی سرویسها و خدمات پستی، تصریح کرد: پس از ایجاد سامانههای عملیاتی بهمنظور مکانیزه سازی فرآیندها و سرویسهای پستی با امکان رصد سیر مرسوله در سطح شبکه و در راستای فراهم کردن امکان توسعه بازار، از اوایل دهه 90 بر اساس برنامه مشخص؛ اقدام به راهاندازی زیرساختهای ارتباطی، بستر انتقال دادههای اختصاصی و تولید نرمافزارها با رویکرد پلتفرمی کرد.
میرزایی افزود: این اقدامات، علاوه بر توسعهپذیری، در دسترس بودن و انعطافپذیری؛ سادهسازی فرآیندها و تسهیل در بهرهبرداری از سرویسها را به همراه دارد.
به گفته وی، شرکت ملی پست از تمام شرکتهای فعال در حوزه حمل بسته، بهمنظور همکاری و ایجاد سرویسهای با ارزش افزوده مبتنی بر زیرساختهای موجود، استقبال میکند.
علمی**1201** 1055