شعبهی آمریکای خودروسازی کیا (KMA)، در بیانیهای رسمی اعلام کرده است:
برند کیا در حال گسترش محصولات خود در کلاس خودروهای کامپکت است تا پیشرو و قابل رقابت در بازار جهانی باشد؛ همانطور که تا امروز با خودروهای 4در و 5در سراتو ثابت کرده است. با هدف تعامل بیشتر کیا با مشتریان و نمایندگان فروش، تولید مدل کوپ از سری خودروهای سراتو ادامه نخواهد داشت و صرفا نمونههای باقیمانده از سال 2016 فروخته خواهند شد.
شرکت کیا، تلویحا به فروش بالای خودروهای سراتو در سال 2016 اشاره کرده است. آمار فروش سراتو در نیمهی اول 2017 نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 5 درصد رشد داشته است تا بعد از اپتیما، دومین محصول پرفروش در سبد کیا باشد. آنچه نامشخص به نظر میرسد، سهم مدل کوپهی سراتو در آمار فروش سال 2016 این برند است. ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که در بازار جهانی، نام نسخهی دودر این خودرو، کوپ (Koup) تلفظ میشود؛ اما در ایران به کوپه مشهور است.
سری 2017 سراتو، یک فیسلیفت موفق از نسل دوم این خودرو محسوب میشود که چند ماه پیش در نمایشگاه خودروی دیترویت معرفی شد و نسخهی 4در و صندوقدار آن بهتازگی در کشورمان وارد شده است. این خودرو در حالت پایه، پیشرانهی 2 لیتری تنفس طبیعی به همراه دارد که قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 180 نیوتنمتر فراهم میکند. علاوه بر این، پیشرانههای 2 لیتری 164 اسب بخار و 1.6 لیتری توربوشارژ هم برای سراتو در نظر گرفته شده است. این خودرو با پیشرانهی 1.6 لیتر، قدرت 200 اسب بخار و گشتاور 265 نیوتنمتر به همراه خواهد داشت.
ارزانترین نسخهی سراتو 2017، با قیمتی نزدیک به 17 هزار دلار در بازار جهانی عرضه میشود. با پیشرانهی 2 لیتری 147 اسب بخار و جعبهدندهی 6 سرعتهی دستی، سراتو در کمتر از 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و برای ثبت سرعت 160 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، حدود 24 ثانیه زمان میبرد. میانگین مصرف سوخت این مدل، 8.5 لیتر در 100 کیلومتر است؛ اما با سرعت ثابت در بزرگراه، مصرف سوخت 5.5 لیتر در 100 کیلومتر به همراه خواهد داشت.
توقف تولید سراتو کوپ، خبر بسیار خوبی برای هوندا و تویوتا خواهد بود. با این حساب، مدل کوپه از سیویک 2017 و نسل جدید تویوتا GT86 تنها خودروهای دنیا در این کلاس بدنه خواهد بود. تولید مدل سایون TC که بر اساس پلتفرم GT86 ساخته میشد، سال گذشته متوقف شد.