کافه بازار امروز بهرسم هر سال کاری خود، گزارش سالیانه از صنعت برنامههای موبایل اندرویدی ارائه کرد. مبنای این گزارش دادههایی است که کافه بازار از کاربران اندرویدی خود دارد.
اکنون 40 میلیون کاربر، 22هزار توسعهدهنده، 132هزار برنامه و 31 هزار بازی در بستر کافه بازار فعالیت میکنند و در یک سال گذشته بیش از 15 میلیون تراکنش موفق برای خرید برنامهها، اشتراک و پرداختهای درون برنامهای صورت گرفته است.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کافه بازار، در یک سال اخیر، 22هزار توسعهدهنده توانستهاند به 258 میلیارد تومان درآمد خالص دست پیدا کنند که این نشان از رشد 89 درصدی درآمد توسعهدهندگان فعال در کافه بازار دارد.
در این بین توسعهدهندگان تهرانی با 71 درصد، خراسان رضوی با بیش از 11 درصد و استان البرزیها با 2.5 درصد بیشترین سهم درآمدی را کسب کردهاند.
در پایان سال 97، بیش از 163 هزار برنامه و بازی در دسترس کاربران بازار قرار داشته که بیشترین تعداد برنامه و بازی به ترتیب در شهرهای تهران، گیلان و خراسان رضوی توزیع شده است.
گزارش یکساله کافه بازار حکایت از این دارد که برنامه نویسان توانستهاند طی 12 ماه، 132 هزار برنامه حاصل کار طراحی و تولید کنند. بر اساس این گزارش «دیوار» پر نصبترین برنامه ایرانی و قصههای قرآنی برترین برنامه به انتخاب کاربران بوده است.
** کهگیلویه و بویر احمد پیشتاز در اپهای مالی
این گزارش نشان میدهد، برنامههای مربوط به امور مالی (50 درصد)، پیامرسانها (30 درصد)، رفتوآمد (24 درصد) نسبت به میانگین کشور تمایل کمتری به نصب این دسته اپلیکیشنها از خود نشان دادهاند.
در همین دسته برنامههایی که به اخبار، سبک زندگی، سرگرمی، دارو و درمان مربوط میشدند نیز تا 20 درصد کاهش تعداد نصب را تجربه کردهاند.
در بخش تمایل به نصبهای برنامههای مربوط به دسته امور مالی، استان کهگیلویه و بویراحمد با 7 درصد رشد، رتبه اول را از آن خود کردهاند.
رتبه بعدی در تمایل به نصب اپلیکیشنهای مالی البته همچنان در دست اصفهان است. کاربران اندرویدی استان چهارمحال و بختیاری در سال گذشته، کمترین درصد تمایل برای نصب برنامههای مالی را داشتهاند.
** کورس تهرانیها در خرید و تردد
به گزارش کافه بازار، تهرانیها همچنان درصد بیشتری از میانگین کشور تمایل به نصب برنامههای مربوط به دسته خرید دارند و رتبههای بعدی نصب برنامههای خرید مربوط به استانهای سمنان و البرز است.
از آنطرف استانهای بوشهر و خوزستان و ایلام به ترتیب در سالی که گذشت، حدود 25 درصد نسبت به میانگین کشور تمایل کمتری برای نصب برنامههای مربوط به خرید از خود نشان دادهاند.
البته تهرانیها در یک دسته دیگر همچنان پیشتازند و آنهم دسته مربوط به برنامههای سفر است؛ کاربران سیستان و بلوچستان، 27 درصد نسبت به میانگین کشور، تمایل کمتری نسبت به نصب این برنامهها داشتهاند.
** کُردها و سلامت و تغذیه
بر اساس آماری که کافه بازار ارائه کرده، کاربران اندرویدی کردستان و کهگیلویه و بویراحمد با 4 درصد و کاربران آذربایجان غربی با 3 درصد تمایل بیشتری به نصب برنامههای متعلق به دسته شبکههای اجتماعی داشتهاند.
در مقابل تمام قسمتهای استان خراسان، از رضوی گرفته تا شمالی و جنوبی نسبت به گذشته 7 درصد کمتر تمایل به نصب برنامههای شبکههای اجتماعی دارند.
در دسته برنامههای کاربردی و برنامههای ورزش و تغذیه، بهصورت مشترک کاربران استان کرمانشاه، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد در صدر هستند و از آن طرف مازندران، سیستان و بلوچستان و یزد در قسمت معکوس جدول و رشد منفی به سر میبرند.
** دانستیها پیشتازند
بازیها بخش همیشه جذاب گزارشهایی است که کافه بازار ارائه میدهد. طبق دادههای این گزارش بازی آمیرزا، پر نصبترین بازی ایرانی، آهنگتو برترین بازی ایرانی به انتخاب کاربران اعلامشده است.
بر این اساس بیشترین رشد نصب فعال به ترتیب به بازیهای مربوط به کلمات و دانستنیها و خانوادگی برمیگردد و بازیهای استراتژیک نیز با نزدیک 30 درصد کاهش رشد در انتهای این نمودار جا خوش کردهاند.
طی یک سال گذشته تمایل کاربران استان یزد، سمنان و کرمان به نصب بازی روی گوشیهای تلفن همراه افزایش پیدا کرده و در مقابل کاربران خراسان شمالی، همدان و ایلام 9 درصد کاهش تمایل در نصب بازیهای از خود نشان دادهاند.
از نکات امیدوارکنندهای که در این گزارش به چشم میخورد، این است که در سال 97 بازیهای ایرانی درآمد خود را 59 درصد افزایش دادهاند.
علمی **9207** 1055